Hej
nu har jag mätt infraljudet vi har problem med i lägenheten med en app (Clear Hear) som förstärker ljud som finns i omgivningen. Den fångade upp ett högfrekvent ljud (nästan som en hundvisselpipa) i tre rum och ett lite lägre ljud i resten av rummen.
Vvs har varit hit nu och bytt aggregat till ventilationen så det beror inte på den.
Misstänker istället att det är elen eller vattenrören i lägenheten.?

Har ni element i LGH så vrid ner eller öppna termostaterna, så det inte visslar i dom. Kan hända om farten på flödet är stort.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har ni element i LGH så vrid ner eller öppna termostaterna, så det inte visslar i dom. Kan hända om farten på flödet är stort.
Det hjälper inte att vrida ned termostaten. Menar du vrida ned termostaten på alla element samtidigt och hur länge isåfall?

Var bara något som kan hända och ett förslag, något annat kan jag inte säga.

Infraljud är per definition ljud som är så lågfrekventa att man inte hör dem. Det som beskrivs är med andra ord något annat.

• Gilla
namnbyte
  • Laddar…
Har ni LED-slingor ngnstans? Har ett don i köket som driver en slinga under ett överskåp, den tjuter det lite om när den dimmas på en särskild nivå. Knappt ngt jag hör men fokuserar jag är ”oljudet” märkbart.

Köket

• Frekvensspektrum analys, FFT, akustisk signal, topp vid 2027 Hz, -33.73 dB, ljudanalys applikation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser mer ut som ett allmänt brus är ett tjut.

Här en ljudfil som visar att det är högfrekvent också. Men varning för högt ljud så sänk volymen innan.. Ljudet har blivit förstärkt så att det ska höras vad det finns för ljud i lägenhet

Låter mekaniskt inte elektriskt.

Eller så har ni spöken hemma som försöker kommunicera med er.

Genaugenau Genaugenau skrev:
Låter mekaniskt inte elektriskt.

Eller så har ni spöken hemma som försöker kommunicera med er. [media]
Haha, roligt, men jag tror det kan vara mekaniskt. Vad kan det vara då?

Ljudfilen du visar är skum, det finns en feedbackslinga hör jag. Som om man spelar in något som förstärkts och att man i inspelningen spelar in det som spelas in. Hoppas du begriper. Gör en ny inspelning utan feedback från vad du spelar in, då kanske eventuellt någon kan identifiera ljudet du vill hitta källa på.

Nu har ja
H Harald Blåtumme skrev:
Ljudfilen du visar är skum, det finns en feedbackslinga hör jag. Som om man spelar in något som förstärkts och att man i inspelningen spelar in det som spelas in. Hoppas du begriper. Gör en ny inspelning utan feedback från vad du spelar in, då kanske eventuellt någon kan identifiera ljudet du vill hitta källa på.
Nu har jag försökt att ta bort bakgrundsbrus i filen men jag vet inte om det är det som fick det att låta skumt, behöver det fixas mer kanske nån kan göra det som är bättre än mig på sånt

Det är inte bakgrundsbrus som är problemet. Som jag hör det du spelat in så finns det en återkoppling av återgivning av inspelat ljud, förstärkt, som ligger över ditt inspelade ljud. Det blir en typisk feedback-slinga man hör.

Jag kan kolla hur det ser ut på din senaste inspelning men det är ju viktigt här att du verkligen försöker återge exakt hur du upplever ljudet.

Annars är dessa inspelningar av noll värde tyvärr.
___
PS. Kollat din senaste inspelning och det jag hör här är en typisk "rundgång" som man brukade säga, dvs att det du spelar in är vad som hörs och att detta adderar till vad som hörs och spelas in. Du måste få ordning på din inspelningsutrustning så att du fångar in det du vill visa.

Redigerat:
  • Gilla
Genaugenau och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det är inte bakgrundsbrus som är problemet. Som jag hör det du spelat in så finns det en återkoppling av återgivning av inspelat ljud, förstärkt, som ligger över ditt inspelade ljud. Det blir en typsik feedback-slinga man hör.

Jag kan kolla hur det ser ut på din senaste inspelning men det är ju viktigt här att du verkligen försöker återge exakt hur du upplever ljudet.

Annars är dessa inspelningar av noll värde tyvärr.
Appen jag spelat in ljudet med förstärker ljudet vilket säkert är vad du hör. Jag vet inte hur jag ska ta bort det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.