Hej! Jag tänkte lägga in kährs ekparkett i min hall och matdel i min lägenhet.
Jag har ett gäng frågor!
1. Mina övriga parkettgolv i lägenheten ligger från norr till söder. Det blir väldigt bra med ljusinsläppet dagtid, men nu ska hall och matdel få parkett. Helst vill jag ha samma riktning på alla golv, blir det fel med ett såpass avlångt rum? Fönster mot öster i matdelen. Se bilder!
Det blir särfall att lägga annat än längs långsidan känns det som... men det skulle kännas bättre här känns det som..
Olika golvriktningar känns tokigt!

2. Jag ska lägga på den befintliga plastmattan (dubbel tillochmed). Golvet sviktar lite sista biten in mot vardagsrummet. Finns det någon skiva eller liknande man kan ha på plastmattan? Spackel går ju tydligen inte på plast. Flera lager lumppapp känns lite sådär också på något vis.det handlar om 3m som ska jämnas av ca.

3. Foam eller lumppapp? Blir golvet för svajigt med foam om man har dubbla plastmattor?
Bild 2, köket till höger. Fönster bakom.
Bild 1, vardagsrum till höger. Ytterdörr till vänster.

Det handlar om 18 kvadrat ca. Precis vid ytterdörren blir det klinkers i ca 2 kvadratmeter.

Springan i mitten är avjämnad med betong. 2014-08-13 08.53.30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• 2014-08-13 08.53.50.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Hej!
1. Läggriktning är oklart, men jag mailade kährs och dom ringde upp och hjälpte mig. Bredden blir 6,6m så 1,5mm per meter (10mm) till väggarna bör jag ha. Tror dock att jag chansar och minskar ner det lite då det är såpass varmt ute nu.
Enligt konstens alla regler så lägger man kortsida, kortsida. Men inget är skrivet i sten. Frågan är hur det blir att ha brädorna som jag vill ha det. Kommer ju se knepigt ut om det ligger fullängdare de första metrarna i hallen också? Blir nog till att kapa så man får skarvar lite här och var. Cirrus Ek ska jag strax åka och hämta.

2.' Till den värsta sänkan mot väggen i hallen så har jag köpt någon slags skiva. Det får som sagt diffa max plus minus 3mm så många svackor tar ju golvet... Men jag har ritat ut med hjälp av ett 2mvattenpass och får tejpa fast lumppapp som bygger upp så bör jag vara golden, tror jag.

3. Iochmed att jag lägger på plastmatta så rekommenderade kährs lumppapp. Mattan är ju såpass mjuk i sig och foamen skulle inte äta upp mer ojämnheter (vilket jag trodde).

Wish me luck. Nu åker jag till byggnasarn och hämtar golv :)

178011_SF_FAI_2D .jpg
Skapa konto

Ursäkta min trippelpost, men här kommer det en planlösningsbild. Matplats och hall är det som ska ha samma golv. Sovrum och vardagsrum i normal riktning dvs kortsida, kortsida (även söderläge på fönstrena där).
Lägger jag kortsida, kortasida där det är aktuellt så blir det att ej harmonera med övrigt golv.

Ge mig gärna feedback! Denna sida är 95% av alla relevanta renoveringsträffar på google, så shoot :)

fredri_k
Har dessvärre inga svar på frågor, men vill gärna se färdigresultatet :)

Det slutade med att laminat och plastmattan rykte. För ojämnt för att lägga parkett så först blir det bredspackling. Det är ju bättre att bygga rätt från början.

Dvs. Just nu är allt urrivet:)

• Gilla
fredri_k
  • Laddar…
Golvet på plats. Mer vitt i verkligheten än på bild känns det som.
En bekant hantverkare planspacklade golvet vilket kändes som ett tvång. Han slipade även av "toppar".
Tyvärr blev det inte 100 ca 50cm utanför garderoben då det verkar gå en svacka mot själva portalen....
Planen nu är väl att måtta ut en masonitskivebit på 3mm och försöka lirka under från gluggen där det ska vara klinkers.
Läggriktningen kändes inte alls konstig!

Dock ser golvet ut som ett laminatgolv litegrann. Hoppas det blir bättre när hela rummet är klart. uploadfromtaptalk1410079330864.jpg
Skapa konto
uploadfromtaptalk1410079340282.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.