Hej!

Tror jag la förra tråden i fel forumdel. Testar här!
Ber om hjälp att tolka ett utlåtande som gäller ett hus jag och sambon kikar på.

Kort bakgrund: Jag och sambon har under året letat efter ett hus och fastnade för ett där budgivningen drar igång i veckan. Vår egna kunskap och praktisk kompetens sträcker sig till tapeter, klicka golv och kanske täta en vindslucka. Inte längre än så.

Huset: Sutteränghus på två plan från 1957. Ganska fräscht, dränerat för 15 år sen, bytt tak för 10 år sen och lite diverse fix.

Nu inför budgivningen säger mäklaren att man hittat blånad på kallvinden (inte kollat innan?) och har beställt ett utlåtande från fuktkonsulent. Detta för att säljaren vill vara transparent och offerten ska dras från slutbudet. Vi får dock vänta 5-7 dagar på detta och informationen har varit bristfällig.
Nu kom utlåtandet och jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det. Hade tänkt mig en saneringskostnad på 15.000 kanske och att problemet skulle vara värme som stiger från huset.

Någon som kan göra detta lite mer förståeligt samt informera oss om riskerna? Det skulle uppskattas!
Tror inte vi kommer att ha råd att betala för åtgärderna i tillägg till handpenning.

Vår fråga: Hur akut är detta?

Historik: Muntlig delgiven information från nuvarande fastighetsägare.

2009
Yttertak renoverades med anledning till kraftig avvikande lukt samt att luftspalt / ventilering saknades vid takfot pga tidigare utförd tilläggsisolering (lösull) samt mikrobiell påväxt på underlagstak (rote). Vid renovering förlängdes även tak så att ett språng erhölls.
Ny plåttaktäckning ersatte tidigare takpannor.

Iakttagelser: 2021-11-15
Vid invändig inspektion av vind kan man konstatera att det finns historisk, samt pågående fuktbelastning med hänsyn till uppmätta förhöjda fuktvärden, samt förekomst av vitmycél, och blådnadssvamp till följd på underlagstak (rote). Vindslucka har bristfällig tätning. Uppmätta fuktvärden vid aktuellt mättillfälle = 18-24% Fuktkvot med ett snittvärde på 22%. Gränsvärde = 17%. Referensvärde möbeltorrt = 8%.

Skadeorsak /bedömning: Med hänsyn till ovan görs följande bedömning nedan
Delar av mikrobiell påväxt är orsakad av tidigare hög fuktbelastning av både innifrån kommande varm luft som läcker upp till vinden, (främst vintertid) som skapar problem till följd att frostbildning sker på rote, som i sin tur vid temperaturskiftning över perioder med dygn med mildare klimat generar att frostbildning smälter och fritt vatten uppstår.

Detta i sin tur tillsammans med att varm luft tränger upp på ytterkallvinda, medför till att luftfuktighet (över 75%) bildas i vindens luft, vilket också är kritiskt gränsvärde för mikrobiell tillväxt. Detta i sin tur medför till att blådnadssvamp (svarta prickar) bildas sporadiskt på trä och andra organiska material. Denna svamp om fukttillskot fortsätter årligen.

Övergår sedan till ”stadie 2” varpå mycél bildas. Därefter uppstår även på sikt brunröta till följd. Som i sin tur kan innebära att trä / organiskt material förstörs och måste erästtas med nytt material. Andra kombinationer och orsaker över tidigare år utöver ovan som också skapat gynsamma förhållanden och trolig följdorsak till delar av omfattning av dagens upptäckta mikrobiella påväxt.

Är troligt tidigare utvändigt tak med dess underliggande papp som varit undermålig samt brist på luftspalt i kombination med tidigare avsaknad av takfotsventillation.

Åtgärdsförslag: Nuläge, för närvarande. Del av omfattning / åtgärd av ovan nu upptäckta bristfälligheter.
- Sanering av mikrobiell påväxt utförs på rote mekaniskt eller med hjälp av exempelvis isblästring.
- Därefter behandlas underlagstak med ODOX alt RENOX.
- Vind torkas ut / avfuktas fram till gränsvärden på 13-16% fukthalt kan uppmätas (Vid 20°C)
- Vindslucka / tätningslist ses över så att varm inomhusluft ej kan läcka upp till vind.
- Den allmänna ventilationen inne i bostad avseende från / - respektive tilluft. Ses över så att dessa är i balans med varandra och ett undertryck finns.
- Trådlös övervakning (hygrometer) installeras med loggning av vindens klimat för kännedom om ytterligare åtgärder krävs om fukthalter till trots överstiger gällande gränsvärden för fortsatt tillväxt.
- Utöver detta utförs egna okulära inspektioner lämpligen 2-3ggr /år som egenkontroll för vindens allmänna ”kondition”.
Dessa ovan åtgärder måste utföras.

För att förhindra fortsatta gynnsamma förhållanden för mikrobiell påväxt att skapas i ännu mer omfattning än dagens upptäckta skador till följd om fuktbelastning fortsatt sker av utifrån eller inifrån kommande fukt. Eventuellt tillkommande och rekommenderas även för hållbar långsiktig lösning.
- Att vinden görs tät och att en permanent sorptionsavfuktare med tillhörande rörsystem installeras med dess hygrostat inställd på max 65% luftfuktighet.


Offerten:
Sanering och tillfällig tätning samt uttorkning/avfuktning = 135 000
Installation av permanent avfuktningsanläggning samt permanent tätning av vind = 55 000
 
Besiktningar kan alltid diskuteras...........rent tekniskt kan man säga en massa baserat på det man ser och aktuell fukthalt. Men hur ser det ut? Lite påväxt behöver inte nödvändigtvis betyda att det växer okontrollerat. Hög fukthalt vid mättilllfället behöver inte betyda hög fukthalt konstant. osv osv........
Det beror liksom helt på hur det ser ut och utbredningen av det men oftast går ju larmet direkt så fort de ser nåt och det måste åtgärdas annars faller huset ihop inom nån vecka typ.
Men blandar man in lite rim och reson så blir bilden av sånt här oftast inte särskilt allvarlig.
Men som sagt, det beror på hur det ser ut......
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Besiktningar kan alltid diskuteras...........rent tekniskt kan man säga en massa baserat på det man ser och aktuell fukthalt. Men hur ser det ut? Lite påväxt behöver inte nödvändigtvis betyda att det växer okontrollerat. Hög fukthalt vid mättilllfället behöver inte betyda hög fukthalt konstant. osv osv........
Det beror liksom helt på hur det ser ut och utbredningen av det men oftast går ju larmet direkt så fort de ser nåt och det måste åtgärdas annars faller huset ihop inom nån vecka typ.
Men blandar man in lite rim och reson så blir bilden av sånt här oftast inte särskilt allvarlig.
Men som sagt, det beror på hur det ser ut......
Tack för svar! Nä lite så tänkte jag. Det var därför jag reagerade på kostnaden, att det kanske är mycket där uppe. Ska be om att få kika eller få bilder. Tack igen.
 
Jag tycker det vore märkligt om man inte erbjuder spekulanter att inspektera vinden. Speciellt med tanke på vad som framkommit i deras besiktning.

När vi köpte vårt hus var det rapporterat påväxt på vinden och att säljaren nyligen installerat s.k. vindsvakt som åtgärd. Taket var bytt 10 år tidigare. Jag begärde att få inspektera vinden innan budgivning men mäklaren menade att tid inte fanns. De påstod också att stege saknades.. När det bara var två budgivare kvar stoppades budgivningen för att vi skulle få inspektera. Visade sig vara väldigt begränsat svartmögel, vi var nöjda och fortsatte bjuda. Att vi fått inspektera gjorde ju att vi inte kunde hävda avdrag senare. Samma sak för er i och med att det finns ett pris för att åtgärda. Men i er situation hade jag nog krävt att få se vinden innan budgivning eller slutbud.
 
  • Gilla
molle55 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.