Håller på att bygga nytt trädäck och hade tänkt lägga allting på marksten. Dessvärre så ligger det ett dagvattenrör längst med husväggen som inte är nergrävt och det känns inte så roligt att belasta röret med tunga stenplattor. Tänkte därför sätta fast en regel i fasaden men blir inte klok på hur jag gör detta på bästa sätt. I den bifogade skissen har jag försökt att rita upp hur det ser ut och jag tar tacksamt emot tips på en bra lösning.

Infästning fasad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir kanske lite besvärligt med underhållet av fasaden.
Och det blir nog en smutsfälla, där vissnande löv och annat samlas.

Är det bara dagvattenröret som är i vägen?
Du kan väl lägga stenplattorna så långt från husfasaden att röret får plats.

Intentionen med min skiss var att visa hur jag inte vill ha det. En idé jag har är att såga bort panelen med cirkelsåg och sätta två reglar i husgrunden som jag sedan skruvar trallen i (se ny bifogad skiss). Trallen skjuter jag in under panelen för att få ett snyggt utseende och avslut. Finns det några risker med detta? Jag har inget tak över däcket, bara taknock. Kanske måste jag ha en plåt så att regnvatten rinner ner på trallen?

Infästning fasad 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FredBuck skrev:
Håller på att bygga nytt trädäck och hade tänkt lägga allting på marksten. Dessvärre så ligger det ett dagvattenrör längst med husväggen som inte är nergrävt och det känns inte så roligt att belasta röret med tunga stenplattor...
Jag upprepar frågan:
Är det bara dagvattenröret som är i vägen?
Du kan väl lägga stenplattorna så långt från husfasaden att röret får plats.

Jodå jag kan lägga stenen en bit från fasaden. Tyvärr så dumpade man ett helt hustak (tegelpannor) och fyllde på med sand när man byggde det första trädäcket. Jag är därför lite orolig att få sättningar där allt detta ligger. Längre ut från huset (cirka 2m) hittar jag inga tegelpannor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.