318 läst · 6 svar
318 läst
6 svar
Infälld mediakapsling med öppning för kablar
Finns det någon infälld mediakapsling med öppning i dörren för kablar?
Vi håller på att renovera ett gammalt hus där vi dragit nätverkskablar till nätverksuttag och accesspunkter i huset. I bostadshuset har vi för närvarande en Hager Mediacentral VH48NMB förberett på en plats i ett litet teknikrum. Antingen skippar jag att sätta dit dörren, eller sågar upp den för att dra ut alla kablar till en Ubiquiti Dream Machine och lite andra prylar. Alternativt så flyttar jag denna kapsling till ett uthus där det kommer sitta en fiberkonverter (även då kommer jag behöva såga upp dörren).
Det är inget större jobb att flytta kapslingen så finns det en färdig lösning kan jag tänka mig att byta ut den jag har. Kapslingarna kommer enbart att tjäna som strömförsörning och patchpanel.
Vi håller på att renovera ett gammalt hus där vi dragit nätverkskablar till nätverksuttag och accesspunkter i huset. I bostadshuset har vi för närvarande en Hager Mediacentral VH48NMB förberett på en plats i ett litet teknikrum. Antingen skippar jag att sätta dit dörren, eller sågar upp den för att dra ut alla kablar till en Ubiquiti Dream Machine och lite andra prylar. Alternativt så flyttar jag denna kapsling till ett uthus där det kommer sitta en fiberkonverter (även då kommer jag behöva såga upp dörren).
Det är inget större jobb att flytta kapslingen så finns det en färdig lösning kan jag tänka mig att byta ut den jag har. Kapslingarna kommer enbart att tjäna som strömförsörning och patchpanel.
I uthuset finns det stora teknikrummet med värmepump och inkommande elcentral. Där är väggen i princip färdig med ett hål lagom stort för en 3-radig mediakapsling (kan göras större). Här finns det rör för att dra fiber mellan bostadshus och uthus och vidare till ett tredje hus samt några nätverkskablar.MathiasS skrev:
I bostadshuset behöver jag samla upp alla nätverkskablar i något skåp, därav att en mediakapsling borde fungera för patchpanel tänkte jag.
Kanske missförstår jag din tanke =)
Eller så är det jag som missförstår. Att samla kablar i en patchpanel i en mediacentral låter ju rätt men sedan så du att du skulle dra ut kablar genom dörren till en UDM och då lät det ju lite hemmapulat. Varför har du inte ett eller flera uttag för UDM etc som sedan går till patchpanelen i mediacentralen?
Mellan UDM, switch och patchpanel kommer jag ha ca 20-30 patchkablar samt inkommande och utgående fiber. Jag vill inte stoppa in någon switch i mediakapslingen då det kommer bli för varmt och trångt där om jag har luckan stängd. I mediakapslingen finns det tre stycken 230 V-uttag med möjlighet att komplettera till fler. Då behöver jag inte ha uttag utanför mediakapslingen för nätverksprylar.
Funderingen är hur man enklast får in alla kablar, främst till patchpanelen. Just nu lutar det åt att antingen ta bort dörren helt, eller klippa upp den och sätta kantskydd runt hålet. Ett tredje alternativ skulle kunna vara att sätta ett eller två vita 50-mm avloppsrör från kapslingen som mynnar ut i väggen. Då kan man ansluta alla kablar den vägen till patchpanelen. Det som talar emot det sista alternativet är att den känns lite dumt att knö in fiber den vägen.
Funderingen är hur man enklast får in alla kablar, främst till patchpanelen. Just nu lutar det åt att antingen ta bort dörren helt, eller klippa upp den och sätta kantskydd runt hålet. Ett tredje alternativ skulle kunna vara att sätta ett eller två vita 50-mm avloppsrör från kapslingen som mynnar ut i väggen. Då kan man ansluta alla kablar den vägen till patchpanelen. Det som talar emot det sista alternativet är att den känns lite dumt att knö in fiber den vägen.
Mediacentral är för mindre installationer där switch och fiberkonverterare och alla kablar får plats i kapslingen.
Det låter som om du egentligen vill ha ett 19" rack, typ med dörren bortplockad och ha patchpanel + switch + UDM i rack istället.
Det låter som om du egentligen vill ha ett 19" rack, typ med dörren bortplockad och ha patchpanel + switch + UDM i rack istället.
Liknande trådar
-
Hur fästa strömbrytare på risig infälld kopplingsdosa
El -
Infällda eller utanpåliggande rör i yttervägg?
Badrum -
Badrumsspegel med infällda spottar - Hur byta lampa?
Belysning -
Staga upp stor öppning i vagnslider/carport
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga ny garderobsvägg infälld i vägg, runt och över dörröppning.
Inredning