Jag har tänkt byta ut min gamla bänkspis i sommarstugan till en induktionsspis. Problemet är att det verkar inte finnas någon nolla i mitt uttag (3-fas Periplex). När jag letar efter spisar hos Elgiganten och andra så finns det visserligen spisar avsedda för 400V, men då kan det stå att de kräver nolla, är det korrekt!? Någon som vet om det fortfarande går att få tag på en spis för 400V trefas utan nolla, och hur man ska vara säker på att det funkar, supporten hos butiker och webbshopar är ju inte den bästa.

Jag har letat igenom forumet efter svar men inte kunnat hitta. Vill ej ta hit en elektriker för att dra fram en nolla. Hoppas någon kan komma med ett klokt inlägg..

Fairlane
F Frågvis amatör skrev:
Jag har tänkt byta ut min gamla bänkspis i sommarstugan till en induktionsspis. Problemet är att det verkar inte finnas någon nolla i mitt uttag (3-fas Periplex). När jag letar efter spisar hos Elgiganten och andra så finns det visserligen spisar avsedda för 400V, men då kan det stå att de kräver nolla, är det korrekt!? Någon som vet om det fortfarande går att få tag på en spis för 400V trefas utan nolla, och hur man ska vara säker på att det funkar, supporten hos butiker och webbshopar är ju inte den bästa.

Jag har letat igenom forumet efter svar men inte kunnat hitta. Vill ej ta hit en elektriker för att dra fram en nolla. Hoppas någon kan komma med ett klokt inlägg..
Induktionsspisar kräver typiskt nolla då de går på 230V. Jag har aldrig sen någon som kör induktion på 400V. Jag säger inte att inte finns men jag tror inte det.

Trefas kan de fortfarande använda, men med nolla då.

Vill du anslutit inte dra ut en nolla så får du nog släppa kravet om induktion.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Finns inga induktionsspisar för 400V utan nolla vad jag vet. Forumet har diskuterat detta många gånger. Du hittar inga svar eftersom det inte finns några sådana spisar.

Du måste dra fram nolla om du ska ha med induktion. En absolut nödlösning om du är väldigt händig med el är att märka/koppla om en av de befintliga trådarna till nolla och köra 2 faser+nolla. Nu kommer antagligen elektrikerna i forumet leja agent 47 🤓

• Haha
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Betvivlar starkt att du kommer hitta en induktionsspis som inte kräver nolla.

Elektroniken i spisen kräver det.

Blir nog att dra fram nolla, eller skaffa en oldschool-spis

Många moderna spisar har mycket hög maxeffekt, induktion eller ej, och då kan man behöva se över och ofta byta ut kablaget mot grövre dimension för att klara den högre strömmen. Så oavsett om du nu skulle hitta en induktionsspis 400V utan nolla (tror inte jag sett detta) så behöver du troligen få en översyn av elmatningen, inklusive att få dit en trefas-dvärgbrytare om det inte redan finns. I det sammanhanget är det en självklarhet att även dra en nolla till perilexuttaget.

Vet att du inte vill blanda in elektriker men jag skulle ändå rekommendera detta som steg ett, vi gjorde detta i vår stuga och fakturan landade på runt 7 tusen efter ROT. Elektrikern fck spika utanpåliggande kabel som ersättning för den gamla klena kulon från centralen, dög till den gamla 400V-spisen men absolut inte tillräckligt för den nya på ca 11 kW (som även krävde nolla vilket inte fanns).

MultiMan
@Harald Blåtumme Nya spisar har väl normalt sett inte högre total effekt än äldre med 400V, men jag kanske sett fel när jag tittat på olika nyare spisar?

Min finska Cylinda från 1998 är på 11kW och den körs på en 4-trådars lackad kulo från 1960-talet (3 faser + jord). Lär t o m vara 1,5mm2 eftersom den är avsäkrad med 3*10A. Har funkat i 26 år utan några problem med överhettning eller annat, trots att jag ibland kör 4 plattor plus ugn samtidigt. Säkringarna har aldrig gått.

Jag köpte ny EKRK 2,5G5 när jag flyttade in i huset, men av olika anledningar så blev bytet aldrig av.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Tack för snabba och bra svar! Jag är inte komfortabel med att koppla om kablarna i centralen (där går gränsen för mig), så då får det väl bli elektrikern eller en gammal järnspis..

MultiMan MultiMan skrev:
@Harald Blåtumme Nya spisar har väl normalt sett inte högre total effekt än äldre med 400V, men jag kanske sett fel när jag tittat på olika nyare spisar?

Min finska Cylinda från 1998 är på 11kW och den körs på en 4-trådars lackad kulo från 1960-talet (3 faser + jord). Lär t o m vara 1,5mm2 eftersom den är avsäkrad med 3*10A. Har funkat i 26 år utan några problem med överhettning eller annat, trots att jag ibland kör 4 plattor plus ugn samtidigt. Säkringarna har aldrig gått.

Jag köpte ny EKRK 2,5G5 när jag flyttade in i huset, men av olika anledningar så blev bytet aldrig av.
Min gamla ElektroHelios med gjutjärnsplattor var också säkrad med 3*10A men ledningarna var 2.5 mm².
Ingen nolla så det fick jag dra fram.

Problemet är att 1 kW är inte samma ström vid 230V (4,3A) som vid 400V (2,5A)
Därför behöver man grövre kabel och större säkring för riktig induktionsspis.

400V spis är bara glashäll eller gjutjärnsplattor.

F Frågvis amatör skrev:

Koppla L3 till N i uttag och central. Den är ju oftast vit och det är gammal färg för N. Många spisar som säljs är 2 fas

J J-banan skrev:
Många spisar som säljs är 2 fas
Inte om dom har ugn också.
En riktig 11kW induktionsspis går på tre faser och nolla.

D Dilato skrev:
Inte om dom har ugn också.
En riktig 11kW induktionsspis går på tre faser och nolla.
Då måste det dras fram en 2.5mm blå

F Frågvis amatör skrev:

det ena du vill det andra du skall!

nolla till alla induktionsspisar

Undvik enfasspisar!

Gammaldags trefasspisar går vanligen på 400 volt mellan två faser. Det innebär att två faser belastas.
Enfasspisar går däremot på en fas och nolla och då blir belastningen på den fasen mycket högre. Ofta så pass att man inte kan ha någonting annat på den fasen. Vilket kan leda till problem om man vill snickra eller kapa ved medan någon där inne lagar mat.

MultiMan MultiMan skrev:

Det var likadant här med gamla spisen med gjutjärnsplattor. Oklart vad den hade för effekt men det räckte fint med 1,5mm2 kulo (3 faser plus jord) avsäkrat 10A. Aldrig några problem med lösta säkringar.

Nu var specen på den nya spisen betydligt högre, skulle vara avsäkrad 16A samt nolla krävdes. Därför gjorde vi bytet av kablage till 2,5 mm2 samt satte en ny trefasdvärgbrytare till den, av typ "bryter en bryts alla".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.