Hejsan,

Några tips på vilka märken som tillverkar tåligast induktionshällar? Vissa blir ju repiga direkt och andra verkar klara rejäla grejer. Vore kanon att få hör vad Ni som köpt eller sett kan säga. Speciellt med något år på nacken.

Stort tack!

Vi har en Husqvarna QHC6401X induktionshäll och efter två års "normalt" användande är den i kanonskick. Det kommer bli en QHC6401P i nya huset. Skillnaden är att den har fasade glaskanter istället för rostfri ram där det lätt fastnar smuts.

Var lite intressant att se testet för där hamnar Husqvarnas häll QHC6501 (modellen över QHC6401X/P som jag nämner ovan) bland de sämre i test just vad det gäller reptåligheten men även annat.

aliveathome skrev:
Vi har en Husqvarna QHC6401X induktionshäll och efter två års "normalt" användande är den i kanonskick. Det kommer bli en QHC6401P i nya huset. Skillnaden är att den har fasade glaskanter istället för rostfri ram där det lätt fastnar smuts.
Hej, jag valde medvetet en induktionshäll med rostfri ram- inte bara en fasad glaskant - för just hållbarhetens skull. Jag såg kollissioner framför mig, där gjutjärnspannan möter den fasade glaskanten. Då känns rostfri ram som ett schysst skydd.

Vi har en Gaggenau som är nedsänkt i bänkskivan och vi är mycket nöjda med den. Smidigt att ha den i samma höjd som skivan. Trivs dessutom mycket bra med deras sätt att sköta kontrollen av de olika zonerna mha ett magnetvred. (allergisk mot touch kontroll...)

Allergisk mot touchkontroller? *FNISS" det var något nytt.

Nä jag gillar dem för att det så enkelt att hålla rent!

aliveathome skrev:
Var lite intressant att se testet för där hamnar Husqvarnas häll QHC6501 (modellen över QHC6401X/P som jag nämner ovan) bland de sämre i test just vad det gäller reptåligheten men även annat.
Vi har använt vår Husqvarna häll väldigt mycket i över två år nu och vi har faktist inte en endaste repa. Vi använder både vanliga kastruller men också olika slags gjutjärnspannor och grytor.

det finns 2 tillverkare av induktionshällar på marknaden och 4 som tillverkar keramiken.

Exempelvis så betalar man mer för att det står Husqvarna på den istället för Electrolux. Sen så brukar de olika vitvarumärkena själva tillverka elektroniken såsom styrkort och relän. Miele har som exempel valt en tätare spole om man skulle jämföra med e-lux/husqv... därav "Twin-Boost" sen har de tjockare keramik. Det som också är bra är att de nu har något som heter Lightprint och det är att de har mattat hällen och sedan gjort själva plattorna blanka, detta innebär att ögat blir lurat och att hjärnan inte "ser" repor.

// Daniel

Ni som har Ikeas induktionshäll, hur bedömer ni kvalitén på den?

Sailorman skrev:
Vi har en Gaggenau som är nedsänkt i bänkskivan och vi är mycket nöjda med den. Smidigt att ha den i samma höjd som skivan. Trivs dessutom mycket bra med deras sätt att sköta kontrollen av de olika zonerna mha ett magnetvred. (allergisk mot touch kontroll...)
Hej
är inne på denna modell, 90 cm induktion, dock så lutar det åt att den hamnar på rostfria diskbänken. Så då tror jag att det utan ram kan bli bättre för mig.
Sneglar lite åt NEFF också som har samma lösning, är samma koncern.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.