OBS! Jag är ingen elektriker och ska ha en elektriker fixa allt om det behövs.
Vi har ett proppskåp med tre 10 A/2.5mm säkringar till en gammal spis/ugn kombo - dörren har ramlat av en gång så tänkte det var dags att byta ut den till en kombo med ugn/induktionsspis.
Ett exempel som vi vill köpa är den här LKI6489NOW Electrolux 600 Induktionshäll https://www.electrolux.se/kitchen/cooking/cookers/electric-cooker/lki6489now/ som kanske passar. Kanske en billigare men den funkar som ett exempel.
Behöver vi göra någon eftersom det är inte en 25A säkring? Om vi gå med en med 16A, samma problem?
Ska vi byta ut kontakten i väggen till en icke perilex? I länken visas att spisen inte kommer med en kontakt men behöver jag behörighet att koppla en perilex till den? OBS! I bilderna visas att kontakt och uttaget ser annorlunda ut - tre fingrar(?) vs fyra håll.
Länken beskriver ugnen med sladd där kontakten behöver göras själv. Behöver man elektriker till detta?
Vi har ett proppskåp med tre 10 A/2.5mm säkringar till en gammal spis/ugn kombo - dörren har ramlat av en gång så tänkte det var dags att byta ut den till en kombo med ugn/induktionsspis.
Ett exempel som vi vill köpa är den här LKI6489NOW Electrolux 600 Induktionshäll https://www.electrolux.se/kitchen/cooking/cookers/electric-cooker/lki6489now/ som kanske passar. Kanske en billigare men den funkar som ett exempel.
Behöver vi göra någon eftersom det är inte en 25A säkring? Om vi gå med en med 16A, samma problem?
Ska vi byta ut kontakten i väggen till en icke perilex? I länken visas att spisen inte kommer med en kontakt men behöver jag behörighet att koppla en perilex till den? OBS! I bilderna visas att kontakt och uttaget ser annorlunda ut - tre fingrar(?) vs fyra håll.
Länken beskriver ugnen med sladd där kontakten behöver göras själv. Behöver man elektriker till detta?
Den spisen är inte helt lyckad för svenska marknaden. Det fungerar men förmodligen blir det lite klent med 10A säkringar. Lite bättre blir det om du säkrar upp till 16 A. Mycket bättre blir det om du väljer en spis som är specad för 16A och har en angiven effekt av omkring 10 kW.
Jag är absolut inte elektriker, och är dessutom lite trött.F fel_verktyg skrev:
Men, som jag uppfattar situationen behöver din nuvarande spis inte nolla/neutral. Av den anledningen har kontakten bara tre runda stift. Det kan därför vara klokt att verifiera att uttaget är fullkopplat (3 faser, nolla och jord), så du vet vad du har att förhålla dig till.
Jag har storebror av samma spis och min är på 11 kW och kräver därför egentligen 16A säkringar.
Men min spis har aldrig dragit mer än 11 A på någon fas så den hade också klarat sig på 10A diazed.
Den du länkar till är på 7,2 kW och då räcker 10A diazed säkringar.
Det du MÅSTE kolla är att det finns en nolla framdragen i perilexen, induktion kräver nolla.
Min större spis kostade typ 12 tusen så innan du köper så kolla noga att du får rätt pris baserat på dina behov..
Men min spis har aldrig dragit mer än 11 A på någon fas så den hade också klarat sig på 10A diazed.
Den du länkar till är på 7,2 kW och då räcker 10A diazed säkringar.
Det du MÅSTE kolla är att det finns en nolla framdragen i perilexen, induktion kräver nolla.
Min större spis kostade typ 12 tusen så innan du köper så kolla noga att du får rätt pris baserat på dina behov..
Redigerat:
Detta har varit på tal tidigare på forumet. Problemet är att de inte är trefasanslutna. Man känner igen dem på kombinationen an en hög angiven avsäkring (25A) och en låg effekt. Hela hällen går på en fas och ugnen på en. Enfas 10 A är inte mycket att komma med till hällen. Det kan mycket väl fungera. Men det är en sämre spis än en som går på alla tre faser.D Dilato skrev:
Och som @Kardan79 påpekar. Din gamla spis behöver ingen nolla vilket den nya gör. Det är bra att kontrollera att den finns eftersom den ibland saknas.
Nja, den länkade spisen är en Electrolux, inte en Siemens/Bosch.A Avemo skrev:Detta har varit på tal tidigare på forumet. Problemet är att de inte är trefasanslutna. Man känner igen dem på kombinationen an en hög angiven avsäkring (25A) och en låg effekt. Hela hällen går på en fas och ugnen på en. Enfas 10 A är inte mycket att komma med till hällen. Det kan mycket väl fungera. Men det är en sämre spis än en som går på alla tre faser.
Och som @Kardan79 påpekar. Din gamla spis behöver ingen nolla vilket den nya gör. Det är bra att kontrollera att den finns eftersom den ibland saknas.
Men visst kan det vara lika samma skräp avseende antalet faser på just den modellen.
Redigerat:
1. Öppna uttaget och se om det finns nolla inkopplad. Om nej så måste ny kabel dras från central. Om ja:
2. Köp en spis m induktionshäll som använder alla tre faser, dvs den skall ha 230V x 3 x 16A = 11 kW eller strax under som märkeffekt. Om den är på 7-8 kW är det en fusktrefas som bara ger en fas till hällen (230V x 2 x 16A = 7,4 kW).
3. Köp 16A porslinsäkringar. Ta ut 10A spissäkringarna. Titta in i hålen. Om passbiten i varje botten är röd och har trångt hål får du inte plats med 16A-säkringen. Om den är grå och vid får den plats och då sätter du in 3 där. Om du har 10A-passbit så kan du på Biltema köpa
A. Passbitar för 16A-proppar
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/sakringar/passdel-2000037969
B. Och samtidigt en passbitsnyckel:
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/elektrikerverktyg/passdelsnyckel-2000038084
Med detta verktyg kan du själv byta ut passbitarna i botten och sen stoppa in 16A-säkringar. Detta eftersom du har 2,5 kvmm kabel.
Att byta passbitar är lätt men behörighetskrävande. Om det känns obekvämt kan du be någon van kompis eller elektriker göra det.
2. Köp en spis m induktionshäll som använder alla tre faser, dvs den skall ha 230V x 3 x 16A = 11 kW eller strax under som märkeffekt. Om den är på 7-8 kW är det en fusktrefas som bara ger en fas till hällen (230V x 2 x 16A = 7,4 kW).
3. Köp 16A porslinsäkringar. Ta ut 10A spissäkringarna. Titta in i hålen. Om passbiten i varje botten är röd och har trångt hål får du inte plats med 16A-säkringen. Om den är grå och vid får den plats och då sätter du in 3 där. Om du har 10A-passbit så kan du på Biltema köpa
A. Passbitar för 16A-proppar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/sakringar/passdel-2000037969
B. Och samtidigt en passbitsnyckel:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/elektrikerverktyg/passdelsnyckel-2000038084
Med detta verktyg kan du själv byta ut passbitarna i botten och sen stoppa in 16A-säkringar. Detta eftersom du har 2,5 kvmm kabel.
Att byta passbitar är lätt men behörighetskrävande. Om det känns obekvämt kan du be någon van kompis eller elektriker göra det.
Alltså är det en spis som TS inte ska köpa.A Avemo skrev:
Visst är det för djävligt att det mest grundläggande en spis behöver, nämligen hur den ansluts och dess effekt per fas inte framgår TYDLIGT i beskrivningen!
Liknande trådar
-
Ansluta IKEA Knycklan till PEX och gammal blandare
Vatten & Avlopp -
Bygga lägenheten i gammalt stall
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Gammalt våffeljärn på induktionshäll
Kök -
Koppla ny ugn och induktionshäll till gammalt spisuttag utan nolla
Vitvaror -
Hyra ut en br. lägenhet till gammal mamma. Får föreningen konfiskera lägenheten?
Juridik