Hej.
Min gamla spis , Gram induktion från 2011, har pajat. Nu väljer jag mellan Husqvarna induktion 230v max anslutningseffekt 10900w och Elektrolux glaskeramik 400v max anslutningseffekt 10000w.
Har perilexuttag med nolla jord o tre faser. Säkringarna till spisen 10a ,

står iof att bägge vill ha 16a i tekniska specen men den gamla har klarat tio. Nu är det mindre finesser i den, varmluft och vanliga ungslägen bara. Det skiljer några tusenlappar i pris så måste vara säker på att välja rätt. Har inte råd säkra upp om det skulle behövas, vet inte om det är 1,5- eller 2,5-kabel draget till uttaget ( eller hur man ser vilket, gissar det inte är så enkelt som mäta diameter på en kabel)

Kan bägge funka med 10a fas eller behöver jag leta spis som har lägre max anslutningseffekt?
 
BirgitS
Det är nog mer din användning av spisen som styr risken för att säkringarna går. Du bör ladda ner bruksanvisningarna och kontrollera om det går att ställa in så att spisen strömbegränsas till 10 A eller något annat. I alla fall går det att göra med en del induktionsspisar. Du kommer troligen inte att kunna utnyttja de allra mest elslukande lägena på induktionsspisen.
 
Husqvarnan lär fungera sämst
 
Titta på märkeffekten på den gamla spisen. Det brukar för det mesta vara runt 10 kW. Med 10 A avsäkring kan du inte ha alla plattor på högsta effekt samtidigt i mer än 20 minuter eller så. Och så lagar de flesta inte mat. Fungerade 10 A med den gamla spisen så kommer det också att fungera med den nya.
 
Gamla spisen är märkt max 10,7 kw så då lär det klara sig. Tänkte inte på kolla bakom den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.