Hej min induksionshäll har 2L 2 N och Jord
men min vägg har 3 (vita kabllar L och bara en N och jord)
jag vill att hjälpa mig hur ska jag koppla plz
Varför kag har 3 L och spisen har 2 L och 2 N
Hur ska jag göra
men min vägg har 3 (vita kabllar L och bara en N och jord)
jag vill att hjälpa mig hur ska jag koppla plz
Varför kag har 3 L och spisen har 2 L och 2 N
Hur ska jag göra
Är kabeln redan inkopplad i hällen behöver du inte röra den där!
Då dom 2 nollorna redan sitt ihop i en presshylsa så montera dom i stiftet för nollan.
OBS. Din häll består av 2 separata delar en vänster respektive en höger, som matas av var sin fasledare och var sin nolla helt skilda från varandra.
Då dom 2 nollorna redan sitt ihop i en presshylsa så montera dom i stiftet för nollan.
OBS. Din häll består av 2 separata delar en vänster respektive en höger, som matas av var sin fasledare och var sin nolla helt skilda från varandra.
Redigerat:
Canon bra eftersom jag ska tar av den kabelnpga min häll är i köks ö så jag ska köpa 8 M kabel och koppla från början och 2 N jag ska kopla från perilex kontakter blå och grå och sen 2 L som vanligt med jord
Tack Leif jag uppskattar dig ❤️
Tack Leif jag uppskattar dig ❤️
Nja, det var en annan situation!
Det rätta är att dra en ny el direkt från elcentral till köksön och där montera ett perilex uttag.
Kabeln skall vara 5G2,5 kvadrat. Då får man ut övrig el till köks-ön
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...ZLIkbL_jVcYIjRp0KDTe4WCOmZJAc9yUaAgd5EALw_wcB
Det rätta är att dra en ny el direkt från elcentral till köksön och där montera ett perilex uttag.
Kabeln skall vara 5G2,5 kvadrat. Då får man ut övrig el till köks-ön
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...ZLIkbL_jVcYIjRp0KDTe4WCOmZJAc9yUaAgd5EALw_wcB
Ok,
men jag kan också använda väggutag 400v med perilex kontakt och dra den kabel för 7-8 m och koppla i spisen och skruva den fast . Bli lättare men så längr på min väg är bara 1 Neutral sen från perilex kontakt jag fortsätter N2 grå till spisen att bli jämt 2 L 2 N och jord
kan jag eller?
men jag kan också använda väggutag 400v med perilex kontakt och dra den kabel för 7-8 m och koppla i spisen och skruva den fast . Bli lättare men så längr på min väg är bara 1 Neutral sen från perilex kontakt jag fortsätter N2 grå till spisen att bli jämt 2 L 2 N och jord
kan jag eller?
Hur ska du drar kabeln? Över golvet?
Moderator
· Stockholm
· 52 404 inlägg
Om du har hällen i en köksö, så behöver du dra fram en fast inkoppling till köksön. Du kan/bör inte dra en lös kabel från ön till ditt bef. uttag.
Hobbysnickare
· Linköping
· 29 inlägg
Kontakta en elektriker! Du riskerar både hällen och dragen el om du kopplar in den enbart med råd från ett forum!
”En som vet”
”En som vet”