Hej min induksionshäll har 2L 2 N och Jord

men min vägg har 3 (vita kabllar L och bara en N och jord)

jag vill att hjälpa mig hur ska jag koppla plz

Varför kag har 3 L och spisen har 2 L och 2 N
Hur ska jag göra
 
  • Anvisning för elanslutning av induktionshäll som visar kablar för 2x230V och 400V konfigurationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med tre kablar (två blå, en gulgrön) och en hand som håller en borttagen kontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Du skall följa 400V koppling och för L1 L2 använda 2 vita, 1 vit blir över ch skall då bara isoleras så den ej skapar problem
 
  • Gilla
Nasp7777
  • Laddar…
Tack min vän ❤️ Men vad ska jag höra att jag har bara 1 Neutral ska jag använda från Neutral att dela till N2 från N1 som ”bridge” eller bara 1 N
 
Hur det ska kopplas på spisen borde framgå av klistermärket som sitter där.
 
Är kabeln redan inkopplad i hällen behöver du inte röra den där!
Då dom 2 nollorna redan sitt ihop i en presshylsa så montera dom i stiftet för nollan.

OBS. Din häll består av 2 separata delar en vänster respektive en höger, som matas av var sin fasledare och var sin nolla helt skilda från varandra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nasp7777
  • Laddar…
Hej , tack
på fabrikat finns 2 N och jag kan koppla kaneln är med 2N men på min vägg jag har bara 1 neutral
 
  • Elkopplingspanel med dubbla neutrala ledningar kopplade, men endast en behövs för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nasp7777 Nasp7777 skrev:
Hej , tack
på fabrikat finns 2 N och jag kan koppla kaneln är med 2N men på min vägg jag har bara 1 neutral
Nollan delar sig i Perilex kontakten i väggen!
Som du ser i hällen har vänster och höger ingen förbindelse i hällen!
Det är 2 st separata delar under en glasskiva.
 
  • Gilla
Nasp7777
  • Laddar…
Canon bra eftersom jag ska tar av den kabelnpga min häll är i köks ö så jag ska köpa 8 M kabel och koppla från början och 2 N jag ska kopla från perilex kontakter blå och grå och sen 2 L som vanligt med jord


Tack Leif jag uppskattar dig ❤️
 
H håbbe1961 skrev:
Hej Du skall följa 400V koppling och för L1 L2 använda 2 vita, 1 vit blir över ch skall då bara isoleras så den ej skapar problem
Kan väl sitta kvar orörd i uttaget? Stiftet i Perilexkontakten kommer inte vara ansluten till kabeln.
 
  • Gilla
Nasp7777
  • Laddar…
Ok,
men jag kan också använda väggutag 400v med perilex kontakt och dra den kabel för 7-8 m och koppla i spisen och skruva den fast . Bli lättare men så längr på min väg är bara 1 Neutral sen från perilex kontakt jag fortsätter N2 grå till spisen att bli jämt 2 L 2 N och jord
kan jag eller?
 
Hur ska du drar kabeln? Över golvet?
 
  • Gilla
Nasp7777
  • Laddar…
Om du har hällen i en köksö, så behöver du dra fram en fast inkoppling till köksön. Du kan/bör inte dra en lös kabel från ön till ditt bef. uttag.
 
Kontakta en elektriker! Du riskerar både hällen och dragen el om du kopplar in den enbart med råd från ett forum!
”En som vet”
 
  • Gilla
Nasp7777
  • Laddar…
Yes sidan på golvet och sen köper jag nån kabel list och jag gå direkt till spisen och skruva de

Väggutag är där borta vid gamla spis och jag ska drag med kabel till ön
 
  • Ett modernt kök med grått golv, vita väggar och svarta skåp med en spis och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.