Nu blev det mycket enklare! Alltid undrat varför jag inte förstått mig på el, jag har helt enkelt läst böckerna åt fel håll! :D
 
Funderat lite mer nu och kommit fram till att jag nog tar en 2-radig normcentral.
Jula har en fördragen Rutab central med 3x16A och 9x10A säkringar plus huvud & jordfelsbrytare för 895kr. Det känns billigt?

Är fortf inte helt 100 på hur jag ska dra allt dock men har gjort en lite mer överskådlig bild:
http://powerx3m.se/filez/byggahus/el/friggebod.gif?
Hade tänkt att ha 16A säkringar till:
1. smal röd - micro.
2. smal gul - bänkspis.
3. smal grön - diskbänksuttag.
Sedan blir det 10A till:
1. smal blå - 3 vägguttag i bakre halvan.
2. smal orange - permanent inkopplat element.
3. tjock röd - kyl/frys.
4. turkos - kopplingsdosa, vidare till strömbrytare, all belysning, rörelsesensorer samt 2 vägguttag i främre halvan.
5. tjock blå - permanent inkopplat element.

Då får jag 4st 10A säkringar över, men dessa kan man väll låta vara och ha avslagna, för ev. framtida inkoppling om man skulle vilja, eller plocka bort?

Jag tänkte dra FK3G1,5 till allt utom till 16A som får bli FK3G2,5?

Den tjocka gröna kabeln mellan strömbrytare och kopplingsdosa drar jag FK5G1,5?

Tjocka gula och smala blå till utomhusvägguttag (från vägguttaget, lite felritat) drar jag EKLK 1,5mm^2.

i EKLK kabeln som går till lyktstolpen får jag koppla brun fas ihop med ena tändtråden från strömbrytaren i kopplingsdosan?

Sedan återstår bara smal lila och smal rosa kabel till rörelsesensorerna som jag inte vet hur jag ska koppla in eller vad det ska vara för kabel, hjälp?
 
Blev yr i bollen av det där elschemat, känns lite overkill med den centralen och alla säkringar till det lilla ska koppla in. Men ska du säkra utag med 16A så måste dom va klassade för 16A som är max för uttag.
 
ja det är ju inte så bra elschema direkt, men jag tror allt stämmer så som jag skrev iaf, med vad ni har skrivit innan i tråden.

jag tycker att rörelsesensorerna borde vilja ha fas och nolla för att fungera men jag kanske har fel?

någon som kan förklara hur man ska koppla för att få en rörelsesensor att aktivera ett vanligt vägguttag?

sedan är nog allt löst tror jag.

ska kolla vad uttagen är klassade för!
 
Har inte Jula AEGs grejer? Eller är det C&O? Skulle satsa på en sån istället.
 
Mikael_L
Rikard Ågren skrev:
Har inte Jula AEGs grejer? Eller är det C&O? Skulle satsa på en sån istället.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=140568920

Jag dissar också RUTAB. Smäckigt ihopskruvade. Alltid flera lösa ledare och spretande kardeler här och var. Man blir ändå tvungen att riva ur allt och göra om.

Jag skulle valt enradig 36-3118 från CO. Finns ingen anledning til större central i Patriks lilla frigga.
Och varför 16A säkringar? Då måste du ha 2,5 kvmm överallt = dyrare.

edit: nu såg jag att du inte tänkt 16A till allt ...
Men vänd på frågan. Vad har du för anslutna effekter? Man börjar i rätt ände, sen bestämmer man vad för säkring och ledararea som krävs.
 
Redigerat:
Hej, behöver ju 8 säkringar om jag ska dra som jag tänkt, och tycker det verkar ganska vettigt att ha t.ex. elementen på egna säkringar ifall nå element börjar jävlas o det går på samma som lyset, då slocknar det ju sen ser man ingenting om säkringen bryter mitt i natten, farsan hade råkat ut för de.
Det är ju lättare om man bara kan slå av säkringen till ena elementet ifall det skulle bli nå fel, man vet ju aldrig, sen har jag nog hellre en 2-radig med några lediga platser än en smökfull 1-radig ifall man skulle vilja sätta i nå mer i framtiden.
16A blir det väll isf. bara för att det sitter sådana säkringar i färdigdragna, och det handlar ju om rör som är 1-2 meter långa så blir inte mycket. Bänkspisen har en totaleffekt på 2250W men jag tror aldrig den drar så mycket, men det är 10A isf.

Sätter nog elcentralen en liten bit åt sidan från var jag tänkt från början så storleken spelar ingen roll längre, jag kom fram till att den får inte plats där jag hade tänkt.

Undrar fortf. om någon kan beskriva inkopplingsvägen från elcentral via rörelsesensor till vägguttag eller lampa för att få den att aktiveras?

MVH
 
Mikael_L
patriklarsson skrev:
...Om nån skulle ha en svart bänkspis hemma så kan det ju vara bra att läsa detta:
[länk]

Elsäkerhetsverket skrev:
"När inomhustemperaturen sjunker börjar spisens lilla platta slå av och på trots att plattans vred står i noll-läge. Plattan blir ordentligt varm."
Elsäkerhetsverket har ju missförstått det hela.
Den spisen är ju en kombinerad spis och frostvakt. Då temperaturen sjunker under (ett i Kina) inställt värde agerar spisplattorna ju element.
:D :D :D
 
patriklarsson skrev:
Undrar fortf. om någon kan beskriva inkopplingsvägen från elcentral via rörelsesensor till vägguttag eller lampa för att få den att aktiveras?

MVH
Jag drog en 4ledars EKLK till mitt skymningsrelä (fas, nolla, tändtråd och jord)
Tändtråden från reläet kopplas ihop fas/tändtråd för det/den VU/lampa du vill styra.
 
Mikael_L
Jag tycker fortfarande att du överarbetar det hela.
Med för många säkringar, med för höga strömstyrkor med för mycket (tänkt) effekt på förbrukarna.
Behöver du allt detta så kommer du inte klara dig ens med 25A huvudsäkringar när både hus och garage också ska ha sin ström.
Jag tycker det vore bättre med några hyggligt hårt belastade 10A säkringar i friggan.
Annars kanske du blir tvungen att byta huvudsäkring bara för att du slog på vattenkokaren i friggan. Plus att hela huset och garaget tappade en fas undet den tiden, lagom kul för den som tappade en timmes datajobb inne i huset.

Jag skulle satt kyl/frys tillsammans med innebelysning, så man så snabbt som möjligt upptäcker om den säkringen gått. Ev tillsammans med utebelysning av upptäckbarhetsskäl.

Sen skulle jag fördela 3 säkringar till de tre största förbrukarna, och sen hakat på resten på dessa tre säkringar.
Att sätta utomhusuttag tillsammans med element är antagligen klokt, då man troligtvis inte drar hög effekt samtidigt då.

I detta utförande har man i princip garanterat att friggan aldrig kommer dra mer än lite över 3x10A, vilket är tryggt med avseende för huvudsäkringarna.

Sen undrar jag över elementet vid sängen???
Behövs det?
Är det verkligen klokt med ett el-element vid sängen, med tanke på att alla sängkläder och att det är förbjudet att täcka över elementet....
 
Jag drog en 4ledars EKLK till mitt skymningsrelä (fas, nolla, tändtråd och jord)
Tändtråden från reläet kopplas ihop fas/tändtråd för det/den VU/lampa du vill styra.
Det där lät rätt smidigt, då drar jag alltså en 4-ledare ut genom väggen från kopplingsdosan, kopplar sedan ihop tändtråden i skarven mellan EKLK till utebelysning och tändtråden från strömbrytaren (blir 3 kablar ihopkopplade).

Till den inv. rörelsesensorn har jag ju redan brun, blå och grön/gul matning i FK rör, så då drar jag väll ett nytt FK3G1,5 rör till vägguttaget och byter ut den bruna kabeln mot ex. svart eftersom det då blir tändtråd till vägguttaget?

Mikael_L Bra tänkt om kyl/frys :) Men då gör jag nog så iaf, att jag sätter vägguttag vid elementen och använder stickpropp, skulle ett element krångla kan man alltid dra ur sladden, och då kör jag det bakre elementet på bakre slingan och det främre på främre slingan (ihop med vägguttag och lyse).
På sommaren kan man ju då dra ur sladdarna till elementen om man behöver extra uttag dessutom.
(Sängen kommer sitta över elementet, det blir en "loftsäng").

Då behöver jag bara 5st 10A säkringar och om jag räknat rätt, finns det plats för 6?
13-4-3=6? (jordfelsbrytare 4 & huvudbrytare 3)?

Känns som en bra lösning nu faktiskt! :D

Dessutom hittade jag Wilfa bänkspis på ELON för 1495 här i byn och vad han visste kunde man bara använda 2 av 3 saker samtidigt, t.ex. 2 plattor eller 1 platta+ugn, inte alla 3 samtidigt.
Han visste dock inte hur det fungerade om man drog på allt samtidigt, vilken som slår av, så får försöka ringa någon som vet.. Frågan e väll hur ofta man använder allt, det är nog inte så ofta. Jag har haft trinettkök hemma i flera år utan ugn, med bara 2 plattor, så laga mat på 2 plattor har man ju lärt sig :)
Oftast använder man nog bara en platta ihop med ugnen.

Tack återigen för hjälpen! ;)
 
Mikael_L
Men jag måste bara skriva det här, och det är nästan aldrig jag driftar mig till det.
Men jag hoppas verkligen Patrik, att du sen har en elektriker som kommer och hjälper dig.

Det är bra att du frågar, det är bra att du lär dig mycket och det är bra att du kan göra lite själv.
Men av frågorna är det uppenbart att detta är ett litet för stort hempularprojekt att börja med, för dig.
Och är det nu som du säjer, så är det endast montering av dosor och rör och dragningen av rör som är kritiskt för dig.
Vilka kablar och sånt hjälps ni åt med sen. Det går f.ö jättefort att dra in sladdarna, så det är nog inte så jätteviktigt att förbereda.
 
Jag har ju elektriker som hjälper mig, det skrev jag redan i huvudinlägget, jag skrev också anledningen till att jag frågar här, han som hjälper mig bor inte på samma ort, annars hade det varit lättare att fråga honom.
Hur som hellst har jag fått hjälp med det mesta jag undrade, så jag är tacksam :)

Nu har jag ritat ett nytt schema med färgförklaringar och hoppas att allt ska vara skapligt rätt nudå, hoppas ni har lust kika:
http://powerx3m.se/filez/byggahus/el/schema1.gif

Om jag dessutom räknat rätt behöver jag följande apparatdosor
1 stuts 6st (6st vägguttag)
2 stutsar 6st (5st vägguttag + strömbrytare)
3 stutsar 1st (inv. rörelsesensor)
4 stutsar 1st (kopplingsdosa)
6 stutsar 1st (elcentral, en stuts för inkommande huvudkabel :confused: )
totalt 15st

Nu verkar det ju inte finnas dosor med färre än 3 eller möjligen 2 stutsar men känns lite onödigt att köpa alla med 8 stutsar eftersom jag antar man ska plugga de stutsar som inte används?

En annan fråga ang. apparatdosor: De billiga typ gröna/gula som finns, är de svårare att montera än t.ex. en från Elko?
Elkos verkar ju ha en gängad ring, som man kan lossa och skruva till önskat djup (och sedan låsa antar jag?) och sedan montera fast ex. vägguttag i?
Men det har inte dom billigare? Så rent spontant antar jag att man kan få en liten glipa mellan vägguttag och apparatdosa om dosan sitter monterad för långt in i väggen?
Jag ska ha 12mm pärlspont på väggarna är det tänkt, en gipsskiva t.ex. är ju normalt sett 13mm.
Vore ju fint om man kunde hålla nere kostnaden lite också.

Jag var dessutom inne på elbutik.se och hittade dessa vägguttag:
http://www.elbutik.se/product.html/vagguttag-med-jord-2?category_id=706
Tyckte det var j*vligt fin design på dom.... :rolleyes: Vad tror ni om 10st sådana?

Nu fick jag tag i dom på Wilfa i Malmö, och det är stora plattan på spisen som stängs av om man har ugnen på. Så man kan alltså bara köra lilla plattan ihop med ugnen, men det blir nog bra iaf, är nog rätt bra kräm i lilla plattan också.

Kommer säkert med några fler "dumma" frågor framöver...
 
För pärlspont på 12mm funkar vanliga gröna (enkelgips) dosor utmärkt. Se bara till att spika dom i rätt höjd som dom hamnar i liv med väggen. Höj och sänkbara stosar är smidigt men absolut inte nödvändigt.
 
Blev ett litet fel på bilden och det är att det ska vara EKK eller EKLK kabel mellan vägguttaget vid elementet och vägguttaget utomhus.

Kollade lite på köp av kabel, tror det räcker med:
25m FK3G1,5 från Jula.
ca 7m EKLK3G1,5 till lyktstolpen och 2m till utomhusuttaget.
0,5m EKK eller EKLK -4G1,5.
1m FK5G1,5.

Funderade på om man får dra EKLK kabel i rör inne i väggen? Isåfall kanske man kunde köpa 10m EKLK5G1,5 på Jula och använda till all kabeldragning som går utomhus + dra i rör mellan strömbrytare och kopplingsdosa?

Den kabel som ska gå ut utomhus behöver väll inte ligga i rör inne i väggen?

Blir billigare att köpa 10m likadan kabel än 3 olika sorter, är väll bara klippa av de trådar som inte används?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.