Kanske bör tillägga att de ställen jag dragit EKLK till och skalat varit utanpåliggande vägguttag. :)
 
För armaturen på utsidan gör du lämpligast ett rörutlopp. Tänk på att ev. vatten i röret inte ska kunna rinna inåt.
 
Kan jag alltså göra så att jag använder EKK kabel med brun, blå & grön/gula trådar, till både utanpåliggande vägguttag, utebelysning (lyktstolpe) och utv. rörelsesensor?
Låta den för utomhusuttaget gå i ett rör genom väggen (lutandes utåt), sedan ner till ett vägguttag på insidan? (kabeln behöver inte vara skalad förrens där den kopplas in i vägguttagets apparatdosa?)

Likadant för rörelsesensorn, låter kabeln gå i ett rör genom väggen (lutandes utåt) till kopplingsdosan på insidan (skalar den inne i kopplingsdosan).

Kabeln för lycktstolpen drar jag nog genom golvet och ut, sätter fast på reglarna under altanen och skulle sedan behöva gräva ner den en bit ungefär 1m utåt i någon skyddsslang? för att sedan sticka upp under och in i stolpen?
Stolpen är ännu inte monterad, blir en 3-armad med lågenergilampor.

Inga problem alltså att använda brun som tändtråd sålänge man har det i EKK kabel? Hade ni gjort som jag beskrivit?

Jag funderar fortf. lite på taklampa, men att dra en utanpåliggande kabel för detta i taket isf. till en såkallad lampkontakt/uttag.
sedan skruva en liten krok i nockregeln att hänga lampan i.

Appropå detta med taklampa en konstig grej hände för ett tag sedan, jag kom hem sent på kvällen och tände taklampan i min lägenhet, då sa det POFF och glaset for ner på golvet och jag såg hur det seglade glöd genom luften i mörkret.
Hur vanlig är en sådan sak? Det kändes lite farligt, speciellt om man har trägolv som i mitt fall.....
MVH
 
Mikael_L
EKK får inte läggas i mark, vare sig med eller utan skyddsrör !!
EKLK i skyddsrör är OK. EKKJ/FKKJ eller N1XV är OK med eller utan skyddsrör.


Om man använder t.ex. EKK 3g1,5 fram till en lampa, så blir givetvis den bruna tändtråd.
Drar man FK i rör är det bättre att använda den tändtrådsfärg som är bruklig i anläggningen.
(I nu gällande färgstandard är brun obruten fas och en annan färg får markera tändtråd)
 
Ok, då får det bli EKLK i något bra skyddsrör, hellst hårt men lite böjbart.

Några ytterligare frågor:
1. Står FK för friliggande kabel eller liknande?
2. Vad är rekommenderat att man använder för dimension på kablar? Hur "långt" räcker 1,5mm^2? Vad jag vet så pallar en RKUB för bilel ca 15A.
Innebär detta att man måste på grövre kabel om man ska ha 16A säkringar?
3. Huvudkabel man drar från huvudcentral till elcentral t.ex. hur många trådar har en sådan och går det bra att använda sådan t.ex. mellan en elcentral och ett 3-fas uttag med 50A handske (jag tror den kallas 50A handske, det är en röd men den är större än vanliga 16A handsken?).
 
Mikael_L
patriklarsson skrev:
Ok, då får det bli EKLK i något bra skyddsrör, hellst hårt men lite böjbart.

Några ytterligare frågor:
1. Står FK för friliggande kabel eller liknande?
Det är den kabeln du har fördraget i din VP-slang.
https://www.elbutik.se/product.html/fk?category_id=2103

anm. FK står nog för FåKardelig, men den har ju lite andra egenskaper också, främst att den är enkelisolerad och måste alltså skyddas av ytterligare ett isolationsskikt.

2. Vad är rekommenderat att man använder för dimension på kablar? Hur "långt" räcker 1,5mm^2? Vad jag vet så pallar en RKUB för bilel ca 15A.
Innebär detta att man måste på grövre kabel om man ska ha 16A säkringar?
Du kan inte jämföra 12V bilel med 230V.
Vid 12V är det nästan alltid spänningsfall som är dimensionerande.
Vid 230V är det som regel värmeutveckling och utlösningsvillkor.

En tumregel som ofta, men inte alltid, fungerar är:
1,5 kvmm - 10A
2,5 kvmm - 16A
4,0 kvmm - 20A
6,0 kvmm - 25A

Men vid långa ledningar, vid många närliggande ledningar, vid högre omgivningstemp och vid välisolerad förläggning måste dessa strömvärden korrigeras.

3. Huvudkabel man drar från huvudcentral till elcentral t.ex. hur många trådar har en sådan och går det bra att använda sådan t.ex. mellan en elcentral och ett 3-fas uttag med 50A handske (jag tror den kallas 50A handske, det är en röd men den är större än vanliga 16A handsken?).
Ehh ..
Kabel mellan två centraler (HC och UC) är 4-ledare vid TN-C och 5 ledare vid TN-S.
Vid TN-C måste arean för PEN vara minst 10 kvmm.
Till ett trefas-uttag ska det dras femledare, alltid.
Arean bestäms av vilken säkringsstyrka som önskas, samt av de faktorer jag nämnde tidigare.
 
Redigerat:
anm. FK står nog för FåKardelig
Ok, felgissat av mig :) alla dessa förkortningar och termer gör mig snurrig :p

Du kan inte jämföra 12V bilel med 230V.. osv..
Finns det någon anledning i mitt fall att använda annat än 1,5mm FK?
Jag funderar på att köpa 2,5mm EKK eftersom jag lär använda det i garaget sedan då jag säkert säkrar av 16A på alla enfas där?
Jag ska alltså ha 10A säkringar i friggeboden?

Ehh .. osv..
Förstod inte mycket men låter som jag inte kan använda kabeln som jag hoppades, tanken var att om det blir överbliven kabel mellan HC och UC'n i friggeboden, kunde jag använda denna mellan HC och 3-fasuttaget till fräsen i garaget.
Den blir avsäkrad för 20A eller 25A (undrar fortf. om det finns "tröga" automatsäkringar då jag vet att en vanlig snabb 20A propp inte pallar med att starta fräsen).
Visst kan man bara säkra upp marknätet till 25A, 20A finns väll inte som steg mellan 16A och 25A?
Såg nu att det fanns 32A 3-fas handske så det är nog sådan jag har, eftersom den är avsäkrad till 20A, huvudsäkringen är på 25A men kabeln i garaget jag har nu pallade inte mer än 20A, så var en jävla tur det gick köra på den när vi kopplade *minnet återvänder*.
I nya garaget säkrar jag nog av till 25A då, så har jag lite marginal.

Var det rätt som jag skrev, att tändtråden från utv. rörelsesensor ska in i kopplingsdosan och ihop med EKK kabel och tändtråd från strömbrytaren?
Vill ju alltså ha det så att rörelsesensorn tänder lampan om man rör sig i närheten men att man ändå kan tända den konstant innifrån.
Blir ju visserligen lite dumt på sommarhalvåret att den tänds på dagtid eller vad tycker ni?
(Skulle kanske gå lösa med tidur för ytterbelysning i elcentralen som någon skrev tidigare i tråden så strömmen är helt avslagen till ytterbelysning mellan 09:00 och 16:00, då behöver jag antagligen gå upp på 2radig elcentral hur som hellst och då kan jag ju dra separat FK3 till elementen likagärna).
MVH
 
Apparatdosa med 4 stutsar. För enkel- och dubbelgips. Teleskopiskt självjusterande ring. Stutsar för 20 mm rör med reduktion för 16 mm. Med hjälp av lösa stutsar kan apparatdosan användas som kopplingsdosa. Levereras med putslock och proppar. Godkänd för ingjutning.
Visst kan jag väll använda denna apparatdosa (elko) som kopplingsdosan i väggen och sedan ha ett täcklock, förutsatt att det räcker med 4 stutsar?

Antingen klamrar du kabel fram till armaturen, eller så gör du ett rörutlopp där armaturen ska sitter, eller så sätter du en apparatdosa med ett lamputtag.
Jag gör nog så då att jag sätter en apparatdosa över kopplingsdosan med lamputtag för ev. taklampa (får dra kabeln till lampan i taket).
och så gör jag ett rörutlopp i väggen under kopplingsdosan för vägglampan.

Är det några speciella krav på hur dessa rörutlopp ska se ut eller är det bara borra ett hål i väggen och trä ett FK rör mellan vägghål och kopplingsdosa, sedan köpa en vägglampa, klippa av sladden o trä in i röret så den kommer upp i kopplingsdosan?
 
Kollade i Julas katalog på lampor och det blir nog så att jag sätter en 30W lågenergilampa i vägglampan motsvarande 150W glödlampa så skippar jag taklampan, vill jag ha bra ljus har jag den tänd.
Dessutom monterar jag nog 2st lågenergilampor med skymningssensor i lyktstolpen + en vanlig lågenergilampa, då tänds ju bara en lampa dagtid.
Då slipper jag tidrelä i elcentralen, kan ha 1-radig sådan, sen kopplar jag elementen på vanliga vägguttag ett på främre slingan och ett på bakre, eftersom de är 1-fas ligger de nog inte på mer än 800W skulle jag tro (ska kolla), det bör inte vara några större problem, lär ändå bli hyffsat jämn belastning över de olika säkringarna.
Ju mer man kikar runt desto fler idéer får man, men känner väll att det börjar likna en bra lösning nu :)
Nu ska man bara hitta en ny bänkspis också.. hellst svart, tips?
 
Nu har jag kikat på bänkspisar och det blir nog en WILFA - EMK-218 den verkar billigast, om inte någon har något bättre förslag? :) 1685 kr på tretti.se inkl. frakt verkar det som.
Om nån skulle ha en svart bänkspis hemma så kan det ju vara bra att läsa detta:
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsakerhet/Forsaljningsforbud/bankspis/
Ang. inkoppling av bänkspisen, borde jag kanske ha 16A säkring till den eftersom den ligger på 2250W, men antagligen slår den av på effekten ifall man drar igång båda plattor och ugn samtidigt?
Men isf. ska jag alltså dra grövre kablar, FK3G2,5? Verkar inte finnas att köpa på Jula men jag får väll åka till någon lokal elektriker och fixa en bit, det blir väldigt kort mellan central och uttag.
 
patriklarsson skrev:
Ok, felgissat av mig :) alla dessa förkortningar och termer gör mig snurrig :p
Snurrighetsåterställare: ;)
 
Hur får man ihop det med RKUB då?
U'et försvann :)
 
Det saknas lite bokstäver för tredje bokstaven i den länkade filen.

U = Saknar yttre mantel
V = Etenpropengummi
X = PVC, ovalt tvärsnitt
Z = Flamskyddad tvärbunden polyolefin (halogenfri, låg rök)
 
Jag tyckte det såg ut som sista B'et hörde till 3e kolumnen också:
Flamskyddad termoplastisk
polyolefin (halogenfri)
Men kanske ska vara förbindningstråd alltså, vad nu det innebär? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.