Hej!

Vi håller på att rita hus och ansöka om bygglov, men jag har några funderingar kring indragen övervåning, och hur man ska göra för att det fortfarande ska klassas som vind. Se länk nedan, är det någon som vet hur det gick i MÖD för detta hus, och om det gick igenom till slut? Är det någon här som har erfarenhet av 1,5-planshus med indragna väggar på övervåning?

I nuläget håller vi oss innanför byggnadshöjd och 45 graders-vinkeln (4 meter byggnadshöjd och sedan där det fiktiva takplanet möter fasaden i.s.f.). Våra övervåningsväggar ligger då alltså innanför detta streck, med full takhöjd överallt.

Men hur förhåller vi oss till 0,7-meters måttet som gäller för vind? Bör vi ta 0,7meter från vindbjälklagets översida och sedan 45 grader inåt, och hålla oss innanför det strecket istället?

"
4 § Med våning avses i denna förordning ett utrymme i en byggnad där utrymmet avgränsas åt sidorna av byggnadens ytterväggar, uppåt av ett tak eller bjälklag och nedåt av ett golv.

En vind ska anses vara en våning endast om
1. ett bostadsrum eller en arbetslokal kan inredas i utrymmet, och
2. byggnadshöjden är mer än 0,7 meter högre än nivån för vindsbjälklagets översida.

En källare ska anses vara en våning endast om golvets översida i våningen närmast ovanför källaren ligger mer än 1,5 meter över markens medelnivå invid byggnaden."

https://www.hallandsposten.se/nyheter/laholm/nybyggda-villan-ses-som-ett-enplanshus-1.1471560

Tacksam för svar, jag kan bifoga fler bilder/ritningar m.m. senare, om någon skulle kunna hjälpa oss hur detta bör tolkas, eller om någon har någon erfarenhet av detta. :)

//Victor

0,7m regeln gäller.
När det gäller byggnader med ”ovanlig takutformning” kan man aldrig vara riktigt säker. Höjdmätning är komplicerad. Det finns en ”bibel” i ämnet som det ibland refereras till, har för mig att den är på 300+ sidor och är ändå långt ifrån heltäckande.

H hempularen skrev:
0,7m regeln gäller.
När det gäller byggnader med ”ovanlig takutformning” kan man aldrig vara riktigt säker. Höjdmätning är komplicerad. Det finns en ”bibel” i ämnet som det ibland refereras till, har för mig att den är på 300+ sidor och är ändå långt ifrån heltäckande.
Tack för svar, jag misstänkte att 0,7m regeln gäller. Se bild nedan på vad det är för typ av hus.
3D-modell av flervåningshus med indragen övervåning och olika taknivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även om jag lägger väggarna på övervåningen så att de ligger innanför 700mm+45 graders vinkeln, så är jag osäker på om detta räknas som vind? Vilket i så fall innebär att detta är 2-våningar oavsett byggnadshöjd och 700mm-regeln. Se länk:

https://www.regelradet.se/wp-conten...UErlSyABN2rXrmTMRJymIGONAJy29WzRQB4Oods5OZOWQ

Ritning av husfasad som illustrerar 0,7m-regeln med 45-graders vinklar och tre fönster.
Skapa konto

Textdokument om definitionen av indragen takvåning och byggnadshöjd från Boverket med regler och riktlinjer.
Skapa konto

Jag verkar ha rättspraxis mot mig, vilket innebär att vårt hus i nuläget är ett 2-vånings (dock med låg byggnadshöjd..) I länken jag skickade ovan från boverket, så verkar det vara mycket olika tolkningar, och vissa kommuner godkänner.

Så min slutsats är egentligen att hus med indragen övervåning alltid kommer räknas som två våningar, inte p.g.a. byggnadshöjd eller liknande, utan definitionen av vad en vind är, och att den bör i största utsträckning omslutas av tak. Har jag tolkat det rätt då? Om någon har någon annan info, eller nånstans där det går att läsa mer, tar jag tacksamt emot info.

• Textdokument om definitionen av indragen takvåning och hur byggnadshöjd beräknas enligt Boverket.
    Skapa konto
  • Skärmdump av en rättsfallsbeskrivning som diskuterar definitionen av vind och våning i samband med byggregler.
Hejsan!

Ville bara uppdatera och säga att kommunen inte kommer gå med på detta utförandet. För att det ska räknas som en vind och inte en våning så måste övervåningen mestadels omslutas av tak (ex. sadeltak). Så det är alltså ett två-planshus med mycket låg byggnadshöjd! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.