Väcker liv i denna tråd med en "dolt fel fråga".

Vi visste att elen behövde bytas ut i huset, men det tog elektrikerna 10 timmar att hitta två dosor som hade byggts in vid en renovering av säljarna när dom satte upp en vägg.

Elektrikerna fick till slut riva stora delar av en vägg för att hitta.

Anledningen detta inte upptäcktes vid en besiktning var för att det finns dosa bara 40 cm ifrån i samma rum. Så det antogs att den skulle vara den enda för rummet.

Extrakostnaden för detta är runt 5000 för att hitta dosorna, och minst 5000 för att återställa väggen.

Jag tror inte att vi kommer att bråka om dessa 10 000 kr, men av ren princip är jag nyfiken om detta är att betraktas som dolt fel eller inte?

Bästa svaret

Mikael_L
Först och främst har detta väl hamnat i en tokig tråd, denna handlar om ROT-avdrag, inte dolda fel.

Sen svarar jag på din fråga såhär:
Kanske, kanske inte.
Men oavsett om rätten kommer fram till att det är ett dolt fel, så verkar det ha vuxit fram en domstolspraxis att dolda fel som är ekonomiskt såhär små, ändå inte föranleder ett domstolsutslag till kärandens fördel.
Dvs du kan få rätt i domstol, men blir ändå utan ersättning.

Det var ett fall för några år sedan, som gick till rättegång.
Jag har för mig att det handlade om något fel på avloppet.

När domstolen hade funderat färdigt och avgjort fallet, så blev utfallet att:
* Felet kunde anses vara ett s.k dolt fel.
* Felet var såpass litet, billigt att åtgärda, skulle inte påverkat priset vid budgivning något eller väldigt marginellt, om alla vetat om det - så svaranden blev inte ersättningsansvarig.

• Gilla
cotillion och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Först och främst har detta väl hamnat i en tokig tråd, denna handlar om ROT-avdrag, inte dolda fel.

Sen svarar jag på din fråga såhär:
Kanske, kanske inte.
Men oavsett om rätten kommer fram till att det är ett dolt fel, så verkar det ha vuxit fram en domstolspraxis att dolda fel som är ekonomiskt såhär små, ändå inte föranleder ett domstolsutslag till kärandens fördel.
Dvs du kan få rätt i domstol, men blir ändå utan ersättning.

Det var ett fall för några år sedan, som gick till rättegång.
Jag har för mig att det handlade om något fel på avloppet.

När domstolen hade funderat färdigt och avgjort fallet, så blev utfallet att:
* Felet kunde anses vara ett s.k dolt fel.
* Felet var såpass litet, billigt att åtgärda, skulle inte påverkat priset vid budgivning något eller väldigt marginellt, om alla vetat om det - så svaranden blev inte ersättningsansvarig.
Vad märkligt, detta var inte tråden jag skulle posta i. Tack för svar!

Dolt är det väl om man måste riva väggen men något egentligt fel är det väl inte?

• Gilla
Rabbithole och 3 till
  • Laddar…
Att installationen är dold är inte i sig ett dolt fel. Även något man inte ser kan vara ett känt fel. Så om man vet att elinstallationen är full av brister så är ytterligare en negativ överraskning nog något man får räkna med. Jag skulle därför säga att det nog inte är ett dolt fel.

I övrigt kan jag bara instämma i det @Mikael_L skrev: även om det är ett dolt fel är värdet så litet att det inte var prispåverkande och därmed inte heller något man som köpare kan få ersättning för.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Grejen med dolt fel är att du generellt inte får ersättning för kostnaden att åtgärda utan en uppskattade summa som är mellanskillnaden mellan vad ni köpte för och vad den summan i en budgivning skulle ha varit om felet var känt. Dvs hade ni och andra budgivare budat mindre om ni känt till felet. För många i storstäder är det max tak på lånelöfte som sätter gränsen inte små fel dvs ingen skillnad i vad folk skulle budat. Praxis har varit att summan behöver vara runt 200.000kr för att ge något alls.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att installationen är dold är inte i sig ett dolt fel. Även något man inte ser kan vara ett känt fel. Så om man vet att elinstallationen är full av brister så är ytterligare en negativ överraskning nog något man får räkna med. Jag skulle därför säga att det nog inte är ett dolt fel.

I övrigt kan jag bara instämma i det @Mikael_L skrev: även om det är ett dolt fel är värdet så litet att det inte var prispåverkande och därmed inte heller något man som köpare kan få ersättning för.
Men vad är det som är fel?🤔

Det är inte tillåtet att bygga in eldosor. Dessa ska vara tillgängliga för inspektion och underhåll.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Riven vägg med isolering och markerad dosplats. Bygglinjer syns, och en bräcka ligger bland byggresterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ringen är där dosan satt. Linjerna är väggen de byggde för att skilja rum. De byggde alltså skiljevägg rakt mot dosa, och var tvungna att riva del av väg för att komma åt.

• Gilla
  • Haha
Axxl4 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det var ett fel.
Och ja, det var dolt.

Men "Dolt fel" finns ej, det bara kallas så.

Lagtexten är som följer:
19 § Om fastigheten inte stämmer överens med vad som följer av avtalet eller om den annars avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet, tillämpas vad som sägs i 12 § om köparens rätt att göra avdrag på köpeskillingen eller häva köpet. Köparen har dessutom rätt till ersättning för skada, om felet eller förlusten beror på försummelse på säljarens sida eller om fastigheten vid köpet avvek från vad säljaren får anses ha utfäst.

[S2]Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet.

4kap §19 i jordabalken .

Så av detta luddet ska du få till att fastigheten inte avviker från vad du med fog kunnat förutsätta, dvs är det ett väldigt gammalt hus, med ombyggnationer av oliks slag, så kan man väl med fog förutsätta ungefär sådana här överraskningar.
Det finns mycket ludd här som kan befria säljaren från ansvar.

Sen till nästa del.
Om man får fram genom process att detta verkligen var ett sk "dolt fel", så ska sen felet och kostnaden inte vara för litet.
Kolla t.ex. denna dom
https://lagen.nu/dom/rh/2001:36

• Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte tillåtet att bygga in eldosor. Dessa ska vara tillgängliga för inspektion och underhåll.
Intressant. Gäller det även om det inte finns några kopplingar i den?

D
Fan vad less jag är på all dolt fel hit och dolt fel dit. Allt är avhandlat hundra gånger om i forat, men det är väl samma slags människa som inte förmår googla i två minuter som tycker säljaren ska bekosta all renovering de kommande tio åren, som om det vore något jävla leasingavtal.

För övrigt önskar jag eder alla en riktigt god jul.

• Gilla
  • Haha
Matsmatti och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Intressant. Gäller det även om det inte finns några kopplingar i den?
Nej, bara om det är kopplingar i dosan.
Kabel t.ex. får ju dras fritt inne i väggar (under vissa förutsättningar) så den får självklart gå "fritt" genom en dosa också.

• Gilla
TorbjornP och 3 till
  • Laddar…
P
K Kanotisten skrev:
Väcker liv i denna tråd med en "dolt fel fråga".

Vi visste att elen behövde bytas ut i huset, men det tog elektrikerna 10 timmar att hitta två dosor som hade byggts in vid en renovering av säljarna när dom satte upp en vägg.

Elektrikerna fick till slut riva stora delar av en vägg för att hitta.

Anledningen detta inte upptäcktes vid en besiktning var för att det finns dosa bara 40 cm ifrån i samma rum. Så det antogs att den skulle vara den enda för rummet.

Extrakostnaden för detta är runt 5000 för att hitta dosorna, och minst 5000 för att återställa väggen.

Jag tror inte att vi kommer att bråka om dessa 10 000 kr, men av ren princip är jag nyfiken om detta är att betraktas som dolt fel eller inte?
Ganska inkompetent elektriker som inte har en ledningssökare, tom. jag som inte jobbar professionellt med el har en.
Man ansluter en sändare med en krokodilklämma på ledningen (spänningslös) som man vill följa sen har men en handhållen mottagare som piper när man är i närheten, ställbart från direktkontakt til kanske 20-30 cm.

• Gilla
Kanotisten
  • Laddar…
Mikael_L
P Peter787 skrev:
Ganska inkompetent elektriker som inte har en ledningssökare, tom. jag som inte jobbar professionellt med el har en.
Man ansluter en sändare med en krokodilklämma på ledningen (spänningslös) som man vill följa sen har men en handhållen mottagare som piper när man är i närheten, ställbart från direktkontakt til kanske 20-30 cm.
Jag har fortfarande inte, trots ett antal år i branschen nu, stött på en elektriker som har en sådan ledningssökare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.