Tjena!
Jag funderar på att bygga en platsbyggd tv-bänk som på bifogade bilder. Är det någon som har gjort liknande och har tips eller erfarenheter av liknande projekt?
Jag tänker spontant att man kör på något IKEA-skåp som tex METOD. Bygger upp de en bit så man kan sätta lister runt om, sedan sätter man Mdf runt som sedan spacklas samt målas i samma färger som luckorna/dörrarna på skåpet.
Jag funderar även på en bra skiva att ha ovanpå, ska man köra mdf där med eller finns det bättre allternativ? Tänker främst ur slitage- samt renhållningssynpunkt.
Tack på förhand!
Jag funderar på att bygga en platsbyggd tv-bänk som på bifogade bilder. Är det någon som har gjort liknande och har tips eller erfarenheter av liknande projekt?
Jag tänker spontant att man kör på något IKEA-skåp som tex METOD. Bygger upp de en bit så man kan sätta lister runt om, sedan sätter man Mdf runt som sedan spacklas samt målas i samma färger som luckorna/dörrarna på skåpet.
Jag funderar även på en bra skiva att ha ovanpå, ska man köra mdf där med eller finns det bättre allternativ? Tänker främst ur slitage- samt renhållningssynpunkt.
Tack på förhand!
Man vågar knappt ladda upp en bild här bland alla begåvade hemmapulare. Men här är iaf en inspirationsbild av Ikeas köksmoduler som tvbänk. Skåpstommarna är fästa i väggen, mest som tippskydd, men står i huvudsak på 45*95 med möbeltassar under. På 45*95 så sitter sedan en slipad vitmålad 22*95. Längst fram satte jag sedan en vanlig golvlist. Skivan är en ekskiva från Bauhaus (som var de enda som hade en +4m lång i rätt färg). Fronterna öppnas med trycköppning och är 4*80 från vänster. Till höger är det en 60 dörr, och ytterst en hemmasnickrad lucka som passbit. Jag har med flit lämnat någon cm i rörelsemån. Skivan ligger helt löst, men väger ordentligt. I bakkant på skivans undersida har jag fräst ur plats för kablar.
Klicka här för att svara