Tjena . Debuterar med första inlägg genom att bjuda på ett för mig konstigt problem som 80talisterna ställt till med . Innbyggda hängrännor…..

Till problemet ..

Bor in 1,5 plans villa med källaren 80 tal trä stomme och tegel fasad med hängrännor som är innbyggda i takfoten enligt bild . Vid kraftigt regn rinner vattnet över och ner i tak utsprånget som är mer eller mindre helt tätt och på ett stället vidare inn Bakom tegel fasaden och sedan ut genom luftningshålen i teglet

Planen är att fixa lutningen på hängrännorna som är en del av problemet men också byta ut trät i takfoten så att eventuellt vatten kan ta sig ut innan de når väggen och kan rinna in bakom teglet . Givetvis insektsnät först etc

Behöver råd om vad jag kan göra med väggen där vattnet tagit säg in bakom teglet . Är inte jätte sugen på att riva inner väggen som jag gipsade om för 3 år sedan eller tegelfasaden för de delen heller . Är de någon ide att försöka koppla på en avfuktare och försöka blåsa in luft i luftnings hålen eller de sköter sig själv med avluftningen ? Hur orolig behöver jag vara ?

Igenbyggt tak utsprång här ser man också var hängränna går ut

Takfot med inbyggd hängränna på ett tegelhus. En stuprörsdel lutar nedåt från taket. Grönska och en uteplats syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inbyggda hängrännor i takfoten på en tegelfasad villa med problem vid regn; vatten rinner bakom teglet, längs väggen.
Skapa konto

Tog upp ett hål för att kommande regn ska kunna ta sig ut detta är också väggen där vatten tagit sig in bakom teglet innan jag hinner sätta ingång med bytet .
Gul tegelvägg med fasad och takfotskonstruktion där regnvatten rinner över och orsakar fuktskador; synligt hål för att underlätta vattenavrinning.
Skapa konto

Mvh en smått orolig 90talist

Det finns bara ett sätt att få ordning på inbyggda hängrännor. Riv bort rännan och skarva ut taket så det täcker där rännan har varit och häng dit en vanlig utanpåliggande ränna.

Det borde skapad tydlig lagstiftning med straffpåföljd per löpmeter för "byggande av inbyggd hängränna".

• Gilla
Bo arnold och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.