Hej alla,
Har en golvlist som är ca 20 cm och jag tänkte bygga in en Pax-garerob. Jag tänkte sätta regel i botten men undrar nu om jag ska köpa reglar som är 20 cm hög. Takhöjden är ca 3 m. För min initiala tanke är sätta tillbaka listen (för att det ska smälta in) och då behöver ju rätt hög regel 20 cm. Sen kan man såklart ta en kortare list men det blir kanske inte så snyggt? Hur brukar man göra?
Idéer och olika lösningar tas gärna emot.
Har en golvlist som är ca 20 cm och jag tänkte bygga in en Pax-garerob. Jag tänkte sätta regel i botten men undrar nu om jag ska köpa reglar som är 20 cm hög. Takhöjden är ca 3 m. För min initiala tanke är sätta tillbaka listen (för att det ska smälta in) och då behöver ju rätt hög regel 20 cm. Sen kan man såklart ta en kortare list men det blir kanske inte så snyggt? Hur brukar man göra?
Hej! Det jag menar är att man bygger en bas med reglar. Så att det kommer upp 20 cm. Det eftersom golvsockeln är 20 cm. Jag får också känslan av att det kan se konstigt ut men hur ska jag annars göra? Annars kommer ju golvsockeln inte bli konsekvent i resten av lägenheten?BirgitS skrev:
Den basen brukar man kalla en sockel.
Ett förslag är den vanliga sockeln till Pax-garderoben och sen sätta den höga golvsockeln på sidorna av garderoben men inte under garderobsdörren. På den tiden man hade höga golvsocklar och inbyggda garderober var nog det vanligt att det var en vanlig dörr in till garderoben, alltså bara en tröskel under dörren.
Ett förslag är den vanliga sockeln till Pax-garderoben och sen sätta den höga golvsockeln på sidorna av garderoben men inte under garderobsdörren. På den tiden man hade höga golvsocklar och inbyggda garderober var nog det vanligt att det var en vanlig dörr in till garderoben, alltså bara en tröskel under dörren.
Då menar du att jag ska utnyttja den befintliga sockeln på tex pax och sen regla. Så att det totalt 20 cm?BirgitS skrev:
Den basen brukar man kalla en sockel.
VAd mear du med att "byggan in" en PAX garderob? Ska den stå på golvet och sen målas i samma färg som väggarna?
Ska den stå i ett hörn eller ska den stå fritt på väggen?
Det är inte ovanligt att man kapar sockeln när man monterar en garderob så den går in mot garderoben.
Ska den stå i ett hörn eller ska den stå fritt på väggen?
Det är inte ovanligt att man kapar sockeln när man monterar en garderob så den går in mot garderoben.
Yes, precis. Den ska stå fritt mot väggen. Jag har tänkt ta bort sockeln så den kommer nära väggen. Jag ska bygga en lite ”box” mha reglar och ställa garderoben på den. Jag har nu lite beslutsångest kring om jag ska bygga boxen 20 cm eller lägre. Sockeln som jag vill sätta tillbaka sen är 20 cm. Tar jag något smalare så är jag rädd för att det blir annan känsla i rummet.T Testarn skrev:
I så fall skulle jag nog bara kapa sockeln rakt av till vänster och höger om garderoben och låta den stå på en "vanlig" sockel, inte högre än normalt.L Linda2019 skrev:Yes, precis. Den ska stå fritt mot väggen. Jag har tänkt ta bort sockeln så den kommer nära väggen. Jag ska bygga en lite ”box” mha reglar och ställa garderoben på den. Jag har nu lite beslutsångest kring om jag ska bygga boxen 20 cm eller lägre. Sockeln som jag vill sätta tillbaka sen är 20 cm. Tar jag något smalare så är jag rädd för att det blir annan känsla i rummet.
Möjligen sätta sockel ut på garderobens sidor men inte framför.
Och ja, behål höjden på sockeln.
https://www.google.com/search?q=byg...mg#imgrc=5qHeNf9dGQnfwM&imgdii=vPpmcwGdD-rV_MBirgitS skrev:
Såhär tänker jag mig resultatet
Det du också behöver tänka på är att ju högre reglar du tar desto svårare blir det använda garderoben för allt blir så högt upp, mitt tips är åk till Ikea och kolla på deras visningsexemplar och prova ta ut en galge och sen tänka dig att den är 20cm högre upp. Jag la 4,5cm under min, bara för att få dörrarna i mitten då jag har 250cm i takhöjd.L Linda2019 skrev:Hej alla,
Sorry, but I would advise you to ignore the voices saying that it won't look nice. In your case, in a high room and a high plinth around it, this low plinth may look strange and "alien". I would personally consider using such a solution if the wardrobe is the entire width of the wall. Choosing the right solution also depends on the color solutions. And as for the technical aspects - instead of regel's you can use 22mm boards. Especially in old houses when the floors are uneven, a narrow baseboard after leveling can highlight these unevennesses. In the case of 20 cm, an unevenness of 2-3 cm will not be visible to the untrained eye, but at 5 or 7 cm it is a massacre!
Bellow you can see not typical montage PAX
Bellow you can see not typical montage PAX

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Renovering inbyggda garderober
Utbyggnad och tillbyggnad -
Parkett högre än inbyggd tröskel. Råd!?
Golv -
Hur långt från väggen ska en inbyggd garderob stå?
Möbelsnickeri -
Ytbehandla bakom inbyggd garderob?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur fixar jag lättast en dörr till gammal inbyggd garderob?
Byggmaterial & Byggteknik