Ska bygga en balkong. Stolparna som håller uppe balkongen behöver vara 2,65m höga. Hittar impregnerade stolpar i 95x95mm men limträstolpar finns i 90x90mm och 115x115mm.
De kommer utsättas för naturens makter. Vad hade ni byggt med?
Sen undrar jag, hur gör man så att vattnet på altanen inte rinner ner under utan skickas ut utanför altanen?
De kommer utsättas för naturens makter. Vad hade ni byggt med?
Sen undrar jag, hur gör man så att vattnet på altanen inte rinner ner under utan skickas ut utanför altanen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Husägare
· Oskarshamn
· 33 inlägg
Det finns impregnerat limträ.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Konstruktionsdelar till en balkong behöver beräknas. Balkonger måste dimensioneras för relativt stora laster. 95x95 stolpar är normalt inte hållfasthetsklassade och därför mindre lämpliga i detta sammanhang. Som föregående skribent påpekar finns det tryckimpregnerat limträ. Vill du inte ha vatten genom balkonggolvet måste du lägga någon form av tätskikt under trallen.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 378 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 378 inlägg
Dimensioner lämnar jag men tätningen kan jag ge mig på. En väldigt vanlig (bästa om du frågar mig) lösning på detta är att man helt enkelt bygger ett vanligt låglutande tak med tätskikt på, ofta svetsad papp. På det ställer man en lös trall med samma cc avstånd på skruvreglarna som takbjälkarna under.R Rolle85 skrev:
Redigerat:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 378 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 378 inlägg
Finns ju tusen olika sätt om man går in i detalj men principen är att man först bygger ett skärmtak som man sen utan att punktera tätskiktet ställer en altan/trall på.
Är det något specifikt du undrar?
Är det något specifikt du undrar?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 378 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 378 inlägg
Allt beror väl på vilket resultat man vill ha. Jag har sett balkonger med skruvad trp på undersidan med knapp lutning utåt men jag tycker att fördelen att allt bärandande hamnar under ett 100% tätt tak gör det till ett självklart val.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 378 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 378 inlägg
Klinkers är inte på något sätt tätt men det finns alternativ men frågan är ju om det finns något som du "tänkt dig".
Min personliga favorit är protans terassduk. Jag hade en stor "egen" balkong i ≈9 år innan jag flyttade hemifrån med just detta och jag tycker det är grymt.
Den duken måste snart vara 40år och fortfarande tät och fin trots nästintill obefintlig lutning.
Min personliga favorit är protans terassduk. Jag hade en stor "egen" balkong i ≈9 år innan jag flyttade hemifrån med just detta och jag tycker det är grymt.
Den duken måste snart vara 40år och fortfarande tät och fin trots nästintill obefintlig lutning.