1 584 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Imorgon ska jag elda.
Jag har en Nibe fighter bvp, och en ctc regent kombipanna från 95.
Imorgon ska jag elda med ved i pannan. Det är första gången jag eldar, och första gången på 7 år det brinner i pannan. Ägarna innan mig har bara eldat med olja aldrig med ved.
Min tanke är att elda lite då och då när jag har lust, för att spara el.
Nu till mina funderingar och frågor.
Jag tänkte ställa pumpen på sommarläge, så den bara gör varmvatten, och andvända pannan till uppvärmningen. Dum ide?
Kan man strunta i att stänga av tillopp och retur till bvp?
Styrning till shunten är en Danfoss ECL comfort 100m, ska jag köra manuellt eller med utegivaren? Vet ju inte om den fungerar.
Något annat man bör tänka på?
Tack på förhand.
Patrik
Imorgon ska jag elda med ved i pannan. Det är första gången jag eldar, och första gången på 7 år det brinner i pannan. Ägarna innan mig har bara eldat med olja aldrig med ved.
Min tanke är att elda lite då och då när jag har lust, för att spara el.
Nu till mina funderingar och frågor.
Jag tänkte ställa pumpen på sommarläge, så den bara gör varmvatten, och andvända pannan till uppvärmningen. Dum ide?
Kan man strunta i att stänga av tillopp och retur till bvp?
Styrning till shunten är en Danfoss ECL comfort 100m, ska jag köra manuellt eller med utegivaren? Vet ju inte om den fungerar.
Något annat man bör tänka på?
Tack på förhand.
Patrik
Att tänka på, öppna draget och spjället ,tänd ett par ihopknycklade tidningssidor för att se att det blir bra drag innan du börjar tända med ved
Har du eldningstillstånd i skorstenen?
Kör shunten manuellt till att börja med ställ den på fullt det kan va lätt att det kokar annars men det lär du dig snart.
Har du eldningstillstånd i skorstenen?
Kör shunten manuellt till att börja med ställ den på fullt det kan va lätt att det kokar annars men det lär du dig snart.
Har du kvar expansionskärlet till den gamla pannan eller togs det bort när bvp installerades till förmån för ett tryckexp. kärl.
Så gjordes i mitt förra hus och då fick man inte elda med ved längre om jag inte minns fel.
Så gjordes i mitt förra hus och då fick man inte elda med ved längre om jag inte minns fel.
Jag har två expansionskärl ett som sitter vid pannan på 25l och ett som sitter vid bvp på 25l.
När jag stänger tillopp och retur till pumpen stänger jag även av expansionkärlet som sitter där
Räcker det med 25l?
Skorstenen är besiktigad och godkänd, har ringt och anmält att jag kommer elda i den.
Dragregulatorn är inte påkopplad med dragluckan, måste den det?
Att ha bvp på sommar läget kan väll inte göra något? .
När jag stänger tillopp och retur till pumpen stänger jag även av expansionkärlet som sitter där
Räcker det med 25l?
Skorstenen är besiktigad och godkänd, har ringt och anmält att jag kommer elda i den.
Dragregulatorn är inte påkopplad med dragluckan, måste den det?
Att ha bvp på sommar läget kan väll inte göra något? .
Kör alltid med dragluckan helt öppen alternativt helt stängd,alla andra lägen tillhör forntiden. den gamla sortens dragregulator ger bara ofullständig förbränning pga luftunderskott. (Helt stängd när du inte eldar)