Medlem
· Stockholm
· 59 inlägg
Hej, vi har en tid tillbaka haft problem med dålig lukt från handfatet på vår ena toalett. Lukten kommer från bottenventilen och kanske allra mest från avrinningshålet. Öppnar man dörrarna till tvättställsskåpet luktar det lite konstigt där med men inte alls lika mycket.
Vi har:
- Rensat rören och vattenlåset under handfatet
- Rengjort så gott det går i avrinningshålet med klorin, cillit bang, ättika + bakpulver m.m.
- Bytt ut vattenlåset mot ett nytt (likadant)
- Bytt ut muffen och tätat där röret från handfatet möter avloppsröret i väggen.
Ingenting har hjälpt och jag blir inte klok på hur vi ska göra för att få bukt med lukten. Hittade ett gammalt inlägg på samma tema som fick mig att fundera över om röret som går ner i vattenlåset kan vara för kort?:
https://www.byggahus.se/forum/threads/dalig-lukt-fran-handfat.266031/#post-2351546
Tips mottages tacksamt!
Vi har:
- Rensat rören och vattenlåset under handfatet
- Rengjort så gott det går i avrinningshålet med klorin, cillit bang, ättika + bakpulver m.m.
- Bytt ut vattenlåset mot ett nytt (likadant)
- Bytt ut muffen och tätat där röret från handfatet möter avloppsröret i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingenting har hjälpt och jag blir inte klok på hur vi ska göra för att få bukt med lukten. Hittade ett gammalt inlägg på samma tema som fick mig att fundera över om röret som går ner i vattenlåset kan vara för kort?:
https://www.byggahus.se/forum/threads/dalig-lukt-fran-handfat.266031/#post-2351546
Tips mottages tacksamt!
Medlem
· Stockholm
· 59 inlägg
Tar du bort "bottenlocket" borde du se om det ser rätt ut, om nu inte själva "vattenlåsfunktionen" är oberoende av rörets instick. Då borde det å andra sidan aldrig lukta. Jag menar, har du gjort rent allt och vattenlåset fungerar, vad kan lukta illa?T tappvattenledning skrev:
Kan det läcka i väggenomföringen efter vattenlåset och du luras att tro att det kommer från "överfyllnadshålet". Har du effektiv frånluftsventilation och dålig tilluft behövs det inte mycket till läcka för att avloppslukt ska sugas in i rummet.
Vi hade ett handfat som luktade illa och jag kunde sätta det i samband med att barnen bakat chokladbollar och sedan tvättat händerna i det här handfatet. Jag antog att en hinna av margarin som sedan härsknat lagt sig i kanalen upp till avrinninghålet.
Jag kokade upp vatten blandat med maskindiskmedel som jag med hjälp av en vattenkanna hällde in i avrinninghålet.
Vi fick bort lukten med den metoden i alla fall.
/m
Jag kokade upp vatten blandat med maskindiskmedel som jag med hjälp av en vattenkanna hällde in i avrinninghålet.
Vi fick bort lukten med den metoden i alla fall.
/m