Hej, jag har en material fråga! Svart Golvpapp? Tacksam för svar.
Mitt hus är byggt på slutet av 30talet. Ett friskt hus i övrigt, Men en fruktansvärd illa luktande lukt från golvet, under diskbänk vid rör mm som kan vara lite öppet ner till golvet. Och framförallt när det blåser som den ute, blir lukten tydligare.
Under köket har jag en källare. Så jag rev bort plankor från källartaket och där finns svart papper, och som isolering är det träspån. Pappret luktar starkt och jätte illa! Just det som kommer upp till köket.

Vad är det för material dom hade på den tiden?

I övrigt var spånet fint och inget mögel.
Efter flera år av fundering och teorier, samt Anticimex på besök. Borde jag ju rivit i källaren för länge sen. Men vill gärna få svar på vad det är för något.

Just köksgolvet kan jag fixa från källaren och som luktat värst. Men halva huset är vanlig torpargrund, så om jag ska fixa de måste jag nog riva golvet tyvärr i vardagsrummet för att komma åt. Nu ventileras grunden bättre så kanske det påverkar lukten.

Min sambo mår jätte dåligt över lukten och tycker kläderna också luktar dåligt.
Något material är problemet. Hoppas vi hittade det enda felet.
Ni får gärna ge tips om hur ni lagt ventilation i era liknande hus. Jag har tilluft men enda frånluft är från murstock och en fläkt i toaletten. Mera frånluft?
 
Den svarta pappen låter som förhydringspapp (tjärimpregnerad papp).
 
Centano Centano skrev:
Den svarta pappen låter som förhydringspapp (tjärimpregnerad papp).
Ja, exakt. Det är någon form av tjärpapp skulle jag tro. Och den luktar väldigt illa och relativt stark lukt. Tänkte så den inte är skadlig på något sätt.
Ett underlags papp jag använde för inte så länge sen luktade inte alls lika illa.
 
Vet inget om skadligheten men tjära är ju si så där... Men om det nu är pappen som luktar så byt ut den där ni kommer åt.
 
  • Gilla
Pauk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.