Någon som har erfarenhet av IKEAS hoas som kan underlimmas? Jag såg dem i butiken, men hittar ingen info om dem varken i katalogen eller på nätet. Priset låg kring 3000 kr, men mått har jag ingen koll på. Någon som vet?

Jag har själv ingen erfarenhet av dem ännu, men jag beställde däremot en bänkskiva med underlimmad diskbänk (Boholmen med 2 hoar) igår. Som jag förstod det kan samtliga rostfria diskbänkar/hoar från IKEA underlimmas på deras bänkskivor. Kostnaden för själva monteringen i skivan var 2700:- och leveranstiden just nu fyra veckor men normalt sex till åtta veckor.

På min fråga om diskbänkarnas kvalitet (då man läst att de är något "sladdriga" och tunna i plåten) fick jag svaret att samtliga rostfria produkter nu är utbytta och att de nya produkterna är stabilare.

Underlimmade diskbänkar från ikea kan du inte fixa själv. Underlimmningen görs av fabriken i samband med att du beställer måttbeställda bänkskivor. Undelimmat innebär att du "gjuter" plåten mellan bänkskivan och lamminatet med hjälp av tryck och värme i en produktionslinje på fabrik. Ofta uppstår det problem på sikt när folk städar i kanten och inte tycker att det blir rent. Då tar man till tandpetare och annat vasst i ett försök att skrapa bort skiten som fastnat för att sedan få ännu mer problem.... Till slut har man brutit upp laminatet så mycket att fukt tränger in i skivan med mögel o annat elände... Bara att slänga ut allt o köpa nytt.... Ikea har haft stora problem med detta. Anledningen till att det tar tid för ikea att leverera skivorna i 4-8 veckor beror på att skivorna ska passera sk LSC-centraler (omlastningscentraler). Dessa centraler utlastar bara på torsdagar. Leverantören där emot kan leverera skivan på 5 dagar. Problemet stavas Logistiklösningar.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.