Y
Planerar köket, tror inte riktigt på detta med ek-skivor som man ska underhålla med olja i all evighet.

Så, laminat skiva får det bli. Men har intalat mig att Ikeas bänkskivor är klena på att stå emot värme och annat.

Är ikeas skivor bra, eller bör man se efter någon annan säljare - inte roligt om en stor bänkskiva tar skada för minsta lilla.

Vi har en mörk laminatskiva från Ikea.
Lite känslig är den mot värme, men har man det i bakhuvudet så är det inget problem... eller så gör man som vi; lär oss den hårda vägen. ;)

Y
Jo jag hade också tänkt den mörka skivan. Jag minns från ett tvprogram att de pratade på vikten i att köpa en seriös skiva då de tålde att ställa heta kastruller på utan att ta skada.

När jag frågade ikeas personal om dessa tålde det så svarade dom att det var nog inte så bra nej...

Vart hade du köpt skiva idag då nu när ni lärt er den hårda vägen? :)

Skivan är kvar. Skadan var ganska begränsad och tack o lov på ett ställe där man inte tänker på det. Man kanske skulle köpt en ljusare skiva nästa gång eller sten? Tycker alla skivor har mer eller mindre sina begränsningar, men en metalldiskbänk blir det inte!

Personligen ger jag inte mycket för Ikeas skivor då jag tycker deras s.k laminatskivor inte är att jämföra med några andra på marknaden.
Känns väldigt mycket tunnare i laminatkvalitén och underlimningen av vaskar är under all bedrövelse enligt flera erfarenheter jag varit med om, och absolut inte i klass med andra leverantörers.

Senast idag skulle jag hjälpa en kollega att lägga på plats en laminatskiva från Ikea med underlimmad vask och när vi kapat till den 3600mm långa och 38mm tjocka skivan och trixat in den på plats så upptäcker vi att det är stora springor mellan vasken och laminatet...

Kunden blev minst sagt ledsen när hon kom hem strax efter vi lagt den på plats och berättar att hon enligt våra erfarenheter får vänta 6-8v på en ny skiva...EFTER att Ikea varit och besiktigat skadan och medger att hon ska få en ny.

Innan dess blir det ingen kakel och beroende på hur Ikea ställer sig så blir det inget vatten eller häll inkopplat heller.

i bästa fall ska inte Ikea ha tillbaka skivan så då kan man ju koppla in provosoriskt, men i annat fall är det bara att vänta...

Vår laminatskiva från IKEA är väldigt bra. Inget fel på underlimningen av diskbänken, inga märken i bänken. Hur den håller för heta grytor vet jag inte, skulle inte falla mig in att ställa något hett direkt på vare sig laminat eller trä.

Vår skiva har fungerat bra men vi har vanlig diskbänk, ställer varma kastruller men inte glödheta stekpannor, om jag minns rätt när vi fick skivan ska den klara 180 grader.
Dock är en skiva svår att få helt ren eller snarare att den är vid ett fönster så minsta lilla fläck syns mycket.

Har heller inga negativa synpunkter. Tycker att tjockleken på laminatet är likvärdigt med HTH på det jag har sett på andras. Visst HTH exempelvis fasar kanten snyggt, det gör inte IKEA. Har inte satt något varmt på bänken eftersom jag själv tycker det är fel, har ett galler som alltid finns framme brevid spisen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.