Skall koppla in en ny IKEA spishäll. Induktionshäll.
Den gamla spisen är inkopplad med 3 faser och jord. Men inte till vägguttagets N( nolla). Jordanslutningen används även som N(nolla)
IKEA spishällen skall ha 220-240 V, 2 fas.
Koppla in den på 2 faser och jord, analogt med gamla spisen? Det ska ju vara 220-240 V mellan fas och jord.
Men IKEA inkopplingsbild visar att N(nolla) skall användas. Se bif bild. Voltmeter visar 350 V mellan fas och N(nolla) då jag mäter uttaget.
Kanske kräver el kretsar till induktionshällen att N(nolla) och jord är separerade?
Eller dra fram 220-240 V faser till uttaget?
Hur gör ni, läsare av dessa rader, då ni kopplar in IKEA spishällar?
Den gamla spisen är inkopplad med 3 faser och jord. Men inte till vägguttagets N( nolla). Jordanslutningen används även som N(nolla)
IKEA spishällen skall ha 220-240 V, 2 fas.
Koppla in den på 2 faser och jord, analogt med gamla spisen? Det ska ju vara 220-240 V mellan fas och jord.
Men IKEA inkopplingsbild visar att N(nolla) skall användas. Se bif bild. Voltmeter visar 350 V mellan fas och N(nolla) då jag mäter uttaget.
Kanske kräver el kretsar till induktionshällen att N(nolla) och jord är separerade?
Eller dra fram 220-240 V faser till uttaget?
Hur gör ni, läsare av dessa rader, då ni kopplar in IKEA spishällar?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 462 inlägg
Vi kopplar in den enligt anvisningen, som du visar exempel på, som visar att hällen behöver två faser, nolla och skyddsjord.
Så det är viktigt att kontrollera ifall man har en nolla framdragen till perilexuttaget eller anslutningsdosan. Din mätning tyder på att nollan saknas. Så det måste åtgärdas, dra fram en nolla. Hällen kan inte kopplas inte förrän det finns en nolla. Och det är ett elektrikerjobb.
Om du har ett perilexuttag ska du ha tre faser, nolla och skyddsjord framdraget så att uttaget blir fullkopplat.
Så det är viktigt att kontrollera ifall man har en nolla framdragen till perilexuttaget eller anslutningsdosan. Din mätning tyder på att nollan saknas. Så det måste åtgärdas, dra fram en nolla. Hällen kan inte kopplas inte förrän det finns en nolla. Och det är ett elektrikerjobb.
Om du har ett perilexuttag ska du ha tre faser, nolla och skyddsjord framdraget så att uttaget blir fullkopplat.
HejBo.Siltberg skrev:Vi kopplar in den enligt anvisningen, som du visar exempel på, som visar att hällen behöver två faser, nolla och skyddsjord.
Bo, jag vet nu var felet var. Det var en tossig multimeter! Nu kasserad!
Med fungerande multimeter:
Fas till nolla: 230V .
Fas till jord: 230 V
Fas till fas: 350 V
Jord till nolla: 0 V
Nu känns det som det ska.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 462 inlägg
Det låter bättre, även om fasspänning ska vara närmare 400 V än 350 V, den är väl off här av oklar anledning. Får du samma spänning mellan samtliga faser (man ska alltid göra tre mätningar för att se att alla faser är friska)?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 462 inlägg
Då verkar inte heller denna multimeter vara riktigt frisk, eller så bor du väldigt långt ut i skogen och har hög belastning vid tillfället.
Hej Bo.
Det är i utkanten av Ytterby, Kungälv. Kanske är det hög belastning , det har tillkommit en hel del bostäder i närliggande område. Dock borde väl elnätet vara uppgraderat för tillkommande behov.
Men nu har jag en nyinköp multimeter, ska mäta med den efter påskhelgen. Ska bli intressant. . Vår son med familj håller på byta sitt kök .Då skall jag dit igen för börja montera kök och spänningsmäta. Fortsättning följer.
Ha en trevlig helg.
Det är i utkanten av Ytterby, Kungälv. Kanske är det hög belastning , det har tillkommit en hel del bostäder i närliggande område. Dock borde väl elnätet vara uppgraderat för tillkommande behov.
Men nu har jag en nyinköp multimeter, ska mäta med den efter påskhelgen. Ska bli intressant. . Vår son med familj håller på byta sitt kök .Då skall jag dit igen för börja montera kök och spänningsmäta. Fortsättning följer.
Ha en trevlig helg.
Produkter som diskuteras: "spänningsmäta"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Lite återkoppling. Jo, det är 400V mellan raderna. Mätt igår förmiddag, kanske var nätet i bättre form dåI Ingemar M skrev:Hej Bo.
Ha en trevlig helg.
Produkter som diskuteras i tråden