Hej. Jag ska få Ikea Silverglans monterad i badrummet.
Varför finns det ingen plats för att stoppa in jordkabeln i drivern?
Behövs den inte?
/T
Väggmonterad, öppnad kabelkanal med exponerade kablar och eluttag i bakgrunden, installation eller reparation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hsd
Klippt från Ikea
I vissa länder får elektriska installationer enbart utföras av en auktoriserad elinstallatör. Kontakta din lokala elsäkerhetsmyndighet för information.
Om du ska använda drivaren SILVERGLANS i ett badrum måste den anslutas till din befintliga fasta elinstallation.
Godkänd för IP44
mao ring elektriker
Å andra sidan har jag sett elektriker byta kablage för att dra fram jorden till armatur som ,liknande denna, saknar skyddsjordanslutning
Såå enkelt svar är att skyddsjord inte ska anslutas i denna enheten ;)

• Gilla
Teacer
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Klippt från Ikea

mao ring elektriker
Som du förstår när jag skriver att jag ska få den monterad så är detta en fråga av akademisk natur.
Givetvis ska en elektriker komma och montera. Tack för informationen dock.

Teacer Teacer skrev:
Varför finns det ingen plats för att stoppa in jordkabeln i drivern?
Därför att Sverige svämmas över av bristfällig elmateriel från utlandet som inte stöder gammal fin Svensk praxis. Ikea Silverglans är uppenbarligen inte avsedd för fast montering då den inte stöder en installationskabel utan ser ut kräva en lampsladd, dvs en anslutningskabel. Jag föreslår att du lämnar tillbaka skiten.

En riktig armatur för fast montering har plats för att parkera skyddsledaren ifall den inte används av lampan.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Därför att Sverige svämmas över av bristfällig elmateriel från utlandet som inte stöder gammal fin Svensk praxis. Ikea Silverglans är uppenbarligen inte avsedd för fast montering då den inte stöder en installationskabel utan ser ut kräva en lampsladd, dvs en anslutningskabel. Jag föreslår att du lämnar tillbaka skiten.

En riktig armatur för fast montering har plats för att parkera skyddsledaren ifall den inte används av lampan.
Ja. Elektrikern (host!) fick plats med en ubåt inne i Ikeas driver. Alltid något. Fungerar fint nu.
/T

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.