7 089 läst · 10 svar
7k läst
10 svar
Ikea rekommenderas åtgärda köksluckor hos husägare
På konsumentens sida
· 3 120 inlägg
Bristfälliga monteringsinstruktioner gör att Ikea får kritik hos Allmänna Reklamationsnämnden.
Du kan läsa artikeln här: Ikea rekommenderas åtgärda köksluckor hos husägare
Du kan läsa artikeln här: Ikea rekommenderas åtgärda köksluckor hos husägare
Nu blev det för svårt för mig.
”När plastfolien tas bort från luckans yta uppstår statisk elektricitet som gör att luckan är känslig för repor och fettfläckar (exempelvis fingeravtryck). Om detta inte görs i samband med att skyddsplasten avlägsnas kan fläckar och repor bli väldigt svårt att få bort senare…”
När vad inte görs?
”När plastfolien tas bort från luckans yta uppstår statisk elektricitet som gör att luckan är känslig för repor och fettfläckar (exempelvis fingeravtryck). Om detta inte görs i samband med att skyddsplasten avlägsnas kan fläckar och repor bli väldigt svårt att få bort senare…”
När vad inte görs?
Redaktionen skrev:
"Så hanterar du dina produkter med skyddsfilmHep skrev:Nu blev det för svårt för mig.
När vad inte görs?
1. Innan montering, ta bort skyddsfilm från kanter
och andra ytor som kan störa monteringen.
2. Låt resterande skyddsfilm sitta kvar för att
undvika skador under monteringen. Efter
montering, ta bort all skyddsfilm.
3. Obs – ytorna kan vara extra känsliga för repor
direkt efter att skyddsfilmen tagits bort.
4. För att förbättra tåligheten ytterligare, torka
av ytorna med mild tvållösning (max 1%, ingen
alkohol eller slipmedel)."
Står det på Ikeas hemsida nu i instruktionerna, bygga hus måste missat detta hade jag läst detta dock hade jag returnerat luckorna då dom troligen blir solkiga illa kvickt ändå
Nej.Schwen92 skrev:"Så hanterar du dina produkter med skyddsfilm
1. Innan montering, ta bort skyddsfilm från kanter
och andra ytor som kan störa monteringen.
2. Låt resterande skyddsfilm sitta kvar för att
undvika skador under monteringen. Efter
montering, ta bort all skyddsfilm.
3. Obs – ytorna kan vara extra känsliga för repor
direkt efter att skyddsfilmen tagits bort.
4. För att förbättra tåligheten ytterligare, torka
av ytorna med mild tvållösning (max 1%, ingen
alkohol eller slipmedel)."
Står det på Ikeas hemsida nu i instruktionerna, bygga hus måste missat detta hade jag läst detta dock hade jag returnerat luckorna då dom troligen blir solkiga illa kvickt ändå
Punkt nr3 är ju just det ARN slår ned på.
Man säger inte att det helt saknas instruktioner, men att de är bristfälliga, och då framför allt i punkt nr3 där man endast varnar för repor och inte för fettfläckar eller dylikt som kan vara svåra att få bort.
Jag har fått min reklamation godkänd av IKEA som säger att jag får lämna tillbaka luckorna, eller byta mot andra. Eftersom jag har designat mitt kök efter färgen och strukturen på luckorna så är det inte så enkelt som att bara byta mot en annan, tex vit lucka. Jag har då frågat IKEA om de bekostar omlackning av luckorna och det har jag ännu inte fått svar på.
Min tanke är att istället för att jag förnya luckor, vilket innebär en kostnad för IKEA, så får de bekosta omlackningen av befintliga luckor, som jag tänker mig i samma färg men högre glans.
Enligt Konsumentköplagen har kunden rätt till "skadestånd" om man får en merkostnad på grund av att leverantören inte kan erbjuda en likvärdig vara. Jag kan inte se att en ny lucka men i annan färg kan anses vara likvärdig.
IKEA har sagt att de står för nedmontering och uppmontering av luckorna eftersom jag har anlitat hantverkare som utfört jobbet.
To be continued...
Min tanke är att istället för att jag förnya luckor, vilket innebär en kostnad för IKEA, så får de bekosta omlackningen av befintliga luckor, som jag tänker mig i samma färg men högre glans.
Enligt Konsumentköplagen har kunden rätt till "skadestånd" om man får en merkostnad på grund av att leverantören inte kan erbjuda en likvärdig vara. Jag kan inte se att en ny lucka men i annan färg kan anses vara likvärdig.
IKEA har sagt att de står för nedmontering och uppmontering av luckorna eftersom jag har anlitat hantverkare som utfört jobbet.
To be continued...
Hur har det gått med det här? Jag har exakt samma problematik.A annalarsdotter skrev:Jag har fått min reklamation godkänd av IKEA som säger att jag får lämna tillbaka luckorna, eller byta mot andra. Eftersom jag har designat mitt kök efter färgen och strukturen på luckorna så är det inte så enkelt som att bara byta mot en annan, tex vit lucka. Jag har då frågat IKEA om de bekostar omlackning av luckorna och det har jag ännu inte fått svar på.
To be continued...
Liknande trådar
-
Är det dyrt att åtgärda problem med krypgrund?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur åtgärdar jag denna koppling från vägg till toalett?
Badrum -
Kan dessa batterier från IKEA laddas?
Teknik -
Nytt Ikeakök men vill ha andra luckor. Vilken leverantör rekommenderas?
Kök -
Montörer av kök som rekommenderas för IKEA-kök
Referenser Hantverkare & Entreprenörer