Hej

Golvet lutar lite alt taket hänger ned på vissa ställen så vi fick problem med att montera skenan ovanför garderoben.
Det är en pax 2m bred & 2,37m hög med skjutdörrar som hängs på garderoben.
Det är 1cm hög kloss som ska vila uppepå men det saknas typ 5-7mm på vissa ställen för att få in den.

Vad är bästa lösningen? Jag har inte riktigt koll på de olika momenten efter detta men jag tänker att jag bara jackar ur med en fejn i taket precis ovanför men inte framför garderoben.
När jag kollar beskrivningen så hängs dörrarna på i ngt lägre höjd så inget borde väl bli konstigt med den lösningen?

Annars vet jag inte vad jag ska göra. Jag har försökt pressa in den men det går inte.

Jag ser ett litet bekymmer till dock. Vinkeln på dörren när den ska hängas/krokas på den övre skenan. Den verkar bygga upp lite också innan den är på plats. Där tänker jag att jag hänger på dörren på skenan innan skenan lyfts upp så lyfter jag upp dem ihop innan jag skruvar fast.

Jag har kontinentalhöjd men det har väl sjunkit & blivit lite snett ibland men tänker att jag inte borde vara den enda med detta problem?
Med klossen på skenan blir totalhöjden 2,38m.

Länk till beskrivningen
https://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/grimo-skjutdoerrpar-vit__AA-2294187-5-2.pdf

• Installation av vit garderobsstomme med två klämmor, ljus belysning ovanför. Problem med höjdanpassning och montering av skjutdörrsskena i tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jamaica skrev:
Hej

Golvet lutar lite alt taket hänger ned på vissa ställen så vi fick problem med att montera skenan ovanför garderoben.
Det är en pax 2m bred & 2,37m hög med skjutdörrar som hängs på garderoben.
Det är 1cm hög kloss som ska vila uppepå men det saknas typ 5-7mm på vissa ställen för att få in den.

Vad är bästa lösningen? Jag har inte riktigt koll på de olika momenten efter detta men jag tänker att jag bara jackar ur med en fejn i taket precis ovanför men inte framför garderoben.
När jag kollar beskrivningen så hängs dörrarna på i ngt lägre höjd så inget borde väl bli konstigt med den lösningen?

Annars vet jag inte vad jag ska göra. Jag har försökt pressa in den men det går inte.

Jag ser ett litet bekymmer till dock. Vinkeln på dörren när den ska hängas/krokas på den övre skenan. Den verkar bygga upp lite också innan den är på plats. Där tänker jag att jag hänger på dörren på skenan innan skenan lyfts upp så lyfter jag upp dem ihop innan jag skruvar fast.

Jag har kontinentalhöjd men det har väl sjunkit & blivit lite snett ibland men tänker att jag inte borde vara den enda med detta problem?
Med klossen på skenan blir totalhöjden 2,38m.

Länk till beskrivningen
[länk]
Lite annan skena ser jag mot vad vi hade. Men skulle nog försöka testa skära bort ”klossen” på ovansidan av skenan. Den ser ju ut att sitta med skruv både under och framifrån i stommen. Har du plats på sidan så kunde vi skjuta in dörren från sidan. På en annan har jag för mig att vi hängde på dörrfästet på skenan först, sen stod en inuti stommen och skruvade fast fästet i skjutdörren..men se upp så du inte trampar igenom bottenskivan inuti stommen. Botten håller inte för att stå i mitten.

• Gilla
jamaica
  • Laddar…
putte22 putte22 skrev:
Lite annan skena ser jag mot vad vi hade. Men skulle nog försöka testa skära bort ”klossen” på ovansidan av skenan. Den ser ju ut att sitta med skruv både under och framifrån i stommen. Har du plats på sidan så kunde vi skjuta in dörren från sidan. På en annan har jag för mig att vi hängde på dörrfästet på skenan först, sen stod en inuti stommen och skruvade fast fästet i skjutdörren..men se upp så du inte trampar igenom bottenskivan inuti stommen. Botten håller inte för att stå i mitten.
Tack för tips!
Jag ska kolla på det att ta bort klossen. Den ser ju ut att sitta rejält ändå.
Har inte plats från sidorna så får testa ditt knep & som även jag tänkte.

Det bör väl gå att få bort klossen men tror annars det bör vara hyfsat smidigt att fräsa bort några millimeter av taket.
Känns som dörrarna kan bli mer knepigt om det inte går att hänga på dem.

Vi visste väl lite att det kunde bli bekymmer innan men hoppades det skulle gå. Och annars att vi får hitta en lösning.
Vi ville gärna ha den höga modellen.

K
J jamaica skrev:
Tack för tips!
Jag ska kolla på det att ta bort klossen. Den ser ju ut att sitta rejält ändå.
Har inte plats från sidorna så får testa ditt knep & som även jag tänkte.

Det bör väl gå att få bort klossen men tror annars det bör vara hyfsat smidigt att fräsa bort några millimeter av taket.
Känns som dörrarna kan bli mer knepigt om det inte går att hänga på dem.

Vi visste väl lite att det kunde bli bekymmer innan men hoppades det skulle gå. Och annars att vi får hitta en lösning.
Vi ville gärna ha den höga modellen.
Lite jobbigt nu, men det är ju en smal sak att kapa sockeln 1 cm. Det hade jag gjort, dvs. kapat 1cm av sidor och framstycke.

• Gilla
jamaica
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Lite jobbigt nu, men det är ju en smal sak att kapa sockeln 1 cm. Det hade jag gjort, dvs. kapat 1cm av sidor och framstycke.
Det hade kanske vart bäst från början, men ja, lite jobbigt nu när allt sitter ihop & är förankrat. Plus att de är lite svåra att hantera på grund av lite utrymme till taket.

Men är det så tokigt att bara fräsa ut några mm från gipstaket med fejn. Det görs ju i taket just innanför ytterkant på skåpen & kommer inte synas.
Den dagen de tas bort är det enkelt att bara spackla i.
Sedan återstår ju förstås påhängningen av dörrar men jag får väl bara hoppas att det går bra.

Inte helt övertygad riktigt på ngt annat förslag även om jag funderar till imorgon på att ev kapa av hela klossen med vinkelslip.

Testa kapa bort en bit av ”klossen” och se hur vridstyv skenan blir. Eller fräs ur lite av gipstaket. Typ samma lika jobb förutom att det kommer damma av gipsen. Själva dörren tror jag kommer funka att trixa dit. Montera undre vinkeln på dörr sen häng på dom övre på skenan löst och skruva inne från.

• Gilla
jamaica
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.