19 675 läst · 30 svar
20k läst
30 svar
IKEA Metod - Dra avloppsrör genom stommarna
Sida 1 av 3
Hej,
Har sökt och sökt och sökt, på alla slags sidor på interwebs och hittar inga bra svar.
Äventyr: Installera ett IKEA Metod kök.
Problem: Avlopp sitter några meter fel
Fråga: Kan jag på något sätt dra avloppsslangen från diskhon genom stommarna?
1. Finns det plats bakom lådorna för detta ?
2. Såga ut hål på något sätt längst bak i stommen för att få igenom slangen, behöver jag stärka upp på något eller.
Det måste ju finnas människor med samma problem som mig, kan inte tänka mig att alla gjuter om avloppet när de vill flytta på diskhon.
Mvh, Jonas
Har sökt och sökt och sökt, på alla slags sidor på interwebs och hittar inga bra svar.
Äventyr: Installera ett IKEA Metod kök.
Problem: Avlopp sitter några meter fel
Fråga: Kan jag på något sätt dra avloppsslangen från diskhon genom stommarna?
1. Finns det plats bakom lådorna för detta ?
2. Såga ut hål på något sätt längst bak i stommen för att få igenom slangen, behöver jag stärka upp på något eller.
Det måste ju finnas människor med samma problem som mig, kan inte tänka mig att alla gjuter om avloppet när de vill flytta på diskhon.
Mvh, Jonas
Hej,
Vad jag förstår så är sockelhöjden 80mm på Metod, och jag har cirkus 4m att dra om, får man till rätt fall på den biten ? Röret ska ju ner i avloppet tillslut också, som oftast sitter några cm ovanför golvnivån tror jag ?
/Jonas
Vad jag förstår så är sockelhöjden 80mm på Metod, och jag har cirkus 4m att dra om, får man till rätt fall på den biten ? Röret ska ju ner i avloppet tillslut också, som oftast sitter några cm ovanför golvnivån tror jag ?
/Jonas
Jo jag är ju med på att man behöver justera något, därför jag efterfrågar om någon eventuellt har dragit avloppsröret genom stommarna eller liknande. Ibland har man tur
Av någon anledning så hittar jag inte måtten på lådorna på IKEAS hemsida för att veta hur långt bak de går, får nog pallra mig dit och hoppas att någon är behjälplig där
Annars har de oftast sina kök monterade och de brukar hjälpa stackare som vill klämma å mäta! Så det är bara å krypa bort till IKEA och flörta lite med något skåp....Jonas Sheiakh skrev:
Husägare
· Västerviks kommun
· 428 inlägg
Knepigt läge. Jag stöder "Odjurets" tankar. Sockelhöjden är helt riktigt 80 millimeter och mellan lådorna och bakstycket är det c:a 50 millimeter. Skippa lådorna och bara ha hyllplan?
Ikeas numera lägre sockelhöjd ställer till det när man behöver sidodra avloppet. Går det inte att öppna golvet lite och dra om röret?
Om inte, så kan du lämna in de nedersta lådorna hos någon möbelsnickare, så kortar de ner dem. Om du inte gör det själv dvs
Om inte, så kan du lämna in de nedersta lådorna hos någon möbelsnickare, så kortar de ner dem. Om du inte gör det själv dvs
Redigerat:
Ett annat alternativ är att regla ut stommarna så att man får 73 djup bänkskiva istället för 63 djup. Då kan man således dra avloppet bakom stommarna. Detta brukar ge en riktigt trevlig arbetsyta. Kravet är dock att man måttbeställer bänkskivan för rätt djup.
Mm ok, 5mm låter iofs som att kan räcka ? Men ska gå o klämma lite och se, annars är det ju ett alternativ att korta ner lådorna helt klart
tack!
tack!
I de skåp som säljs som "skåp för diskho" är lådorna grundare, ~45 cm.
Så ska du bara dra avloppet rakt ner och sen kan gå vidare under sockeln borde det inte vara någon skillnad.
Behöver du dra avloppet högre upp kan du sätta kortare lådor där det behövs.
Så ska du bara dra avloppet rakt ner och sen kan gå vidare under sockeln borde det inte vara någon skillnad.
Behöver du dra avloppet högre upp kan du sätta kortare lådor där det behövs.
Verktygstokig
· Sörmland
· 301 inlägg
Tänk på att du bör ha ett 75rör när du räknar och mäter, inte ett 50rör
Det borde väl räcka med 50 rör i köket? Jag har för mig att jag har 50 rör. Däremot till dusch brukar det vara 75
Med tanke på den överkapacitet som finns i avloppen så finns det ingen anledning att gå upp till 75. Om ett 110 rör klarar av 12st lgh med bad och kök så inser man att överkapaciteten är rörisens vän
Med tanke på den överkapacitet som finns i avloppen så finns det ingen anledning att gå upp till 75. Om ett 110 rör klarar av 12st lgh med bad och kök så inser man att överkapaciteten är rörisens vän
Redigerat: