Hej!

Behöver hjälp med vad jag ska laga på min IKEA Lagan diskmaskin.

Den piper tre snabba pip och pumpen går även när programmet är klart. Har förstått att det indikerar översvämningsskydd. Bottenplattan är torr och jag kan inte se att det läcker någonstans....

Om jag låter pumpen gå stannar den till slut och de tre pipen kvarstår. Då kan jag köra "reset" och sen starta ett nytt diskprogram utan problem fram tills slutet av programmet (torkningen) då den börjar igen med tre snabba pip.

Vad gör jag?

E Emilius skrev:
Hej!

Behöver hjälp med vad jag ska laga på min IKEA Lagan diskmaskin.

Den piper tre snabba pip och pumpen går även när programmet är klart. Har förstått att det indikerar översvämningsskydd. Bottenplattan är torr och jag kan inte se att det läcker någonstans....

Om jag låter pumpen gå stannar den till slut och de tre pipen kvarstår. Då kan jag köra "reset" och sen starta ett nytt diskprogram utan problem fram tills slutet av programmet (torkningen) då den börjar igen med tre snabba pip.

Vad gör jag?
du har råkat ut för överfyllnad
dvs vatten i maskinutrymmet
hål isystemet
eller
kretskortets säkerhetsfunktioner lagt av

returen returen skrev:
du har råkat ut för överfyllnad
dvs vatten i maskinutrymmet
hål isystemet
eller
kretskortets säkerhetsfunktioner lagt av
Tack för svar.

Jag ser inga läckage någonstans och maskinen fungerar ju trots allt.
Vad bör jag börja med att byta?

E Emilius skrev:
Tack för svar.

Jag ser inga läckage någonstans och maskinen fungerar ju trots allt.
Vad bör jag börja med att byta?
maskinen kan inte fungera om pumpen bara står och går
ta bort sockeln och titta in där hittar du vatten om inte så är kretskortet rökt

returen returen skrev:
maskinen kan inte fungera om pumpen bara står och går
ta bort sockeln och titta in där hittar du vatten om inte så är kretskortet rökt
Pumpen går ca 20 sekunder tillsammans med tre pip innan den stannar. Sen kan jag "reseta" och köra en ny maskin igen.

E Emilius skrev:
Pumpen går ca 20 sekunder tillsammans med tre pip innan den stannar. Sen kan jag "reseta" och köra en ny maskin igen.
kretskortsfel säkerhetssystemen ur spel

returen returen skrev:
kretskortsfel säkerhetssystemen ur spel
Okej. Såg att det kostar ca 1000-1500 för nytt kretskort. Är det något jag kan byta själv?

E Emilius skrev:
Okej. Såg att det kostar ca 1000-1500 för nytt kretskort. Är det något jag kan byta själv?
Det beror ju på var din tumme sitter

var där något vatten eller`?

Det här är ju en undermålig öststatsmaskin och jag skulle inte fixa den även om jag slapp att betala något

fixa för en 2tusen nu och lika mycket i varje följande vecka dessutom utan garranti`?

returen returen skrev:
Det beror ju på var din tumme sitter

var där något vatten eller`?
Nej. Inget vatten någonstans.
Jag orkar inte laga en maskin jag köpte för 3500 kom jag fram till igår, så det blir en ny.

• Gilla
returen
  • Laddar…
E Emilius skrev:
Nej. Inget vatten någonstans.
Jag orkar inte laga en maskin jag köpte för 3500 kom jag fram till igår, så det blir en ny.
bra beslut

• Gilla
Emilius
  • Laddar…
returen returen skrev:
bra beslut
Du ska ha tack för din nerlagda tid

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.