Köpte stommar till ett IKEA-kök och reagerade på att de monterade stommarna till överskåpen var 601 mm breda istället för förväntade 600. Är detta rimliga toleranser vid tillverkningen eller har vi fått från en batch med felinställda maskiner?

Obs, det är inget glapp i stommarna utan de är korrekt ihopsatta.

krillek krillek skrev:
Köpte stommar till ett IKEA-kök och reagerade på att de monterade stommarna till överskåpen var 601 mm breda istället för förväntade 600. Är detta rimliga toleranser vid tillverkningen eller har vi fått från en batch med felinställda maskiner?

Obs, det är inget glapp i stommarna utan de är korrekt ihopsatta.
Det beror ju på vilken tolerans som valts av konstruktören. Själv hade jag valt en medium tolerans och då ligger ditt mått lite utanför toleransen.

MEN fråga är ju också vilken precision/tolerans har du på ditt mätverktyg. En vanlig 3m Hultafors talmeter i klass 2 har en tolerans på +/- 0,9mm.

Tabell över tillåtna avvikelser i mm för olika längder och toleransklasser: f (fin), m (medium), c (grov), v (mycket grov).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
krillek
  • Laddar…
S Snappahaneklanen skrev:
Det beror ju på vilken tolerans som valts av konstruktören. Själv hade jag valt en medium tolerans och då ligger ditt mått lite utanför toleransen.

MEN fråga är ju också vilken precision/tolerans har du på ditt mätverktyg. En vanlig 3m Hultafors talmeter i klass 2 har en tolerans på +/- 0,9mm.

[bild]
Är den tabellen för inredningssnickeri? Ser misstänkt ut som ISO 2768 för bearbetade metalliska detaljer.

• Gilla
krillek och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Är den tabellen för inredningssnickeri? Ser misstänkt ut som ISO 2768 för bearbetade metalliska detaljer.
Det är ISO 2768, den är i huvudsak för metalliska detaljer men kan även appliceras på detaljer av andra material och tillverkningsmetoder, såsom sågad spånskiva.

[bild]
Det är ju en bra fråga såklart! Jag använder ett aln-mått från 1700-talet och räknar sen om till mm 😀

Nej skämt åsido, jag använder en normal tumstock och ett hultafors måttband och de brukar fungera bra så även om jag skulle hamna "längst ut" i mätverktygens tolerans så är det inte hela förklaringen eftersom när jag mäter på de tre monterade skåpen så blir det ca 1803 mm.

Störande är det i alla fall då den skiva som jag snyggt och prydligt iordningställt för montering under överskåpen med infälld belysning som kapats till 398 x 1800 och målats alltså blev 3 mm för kort - tycker inte att man ska behöva kontrollmäta vat bredden på tre st 600-skåp blir

Jag har monterat några andra kök av andra fabrikat och upplevt att de alltid stämt på millimetern.

Det är ISO 2768, den är i huvudsak för metalliska detaljer men kan även appliceras på detaljer av andra material och tillverkningsmetoder, såsom sågad spånskiva.
Tycker att det låter mycket med "Medium", alltså +/- 0,8 mm. Aggregerat på en längre sträcka med många skåp blir det ju en väldigt stor differens om alla går åt samma håll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.