Hej,

Som rubriken lyder, kan man ha Ikeas köksinredning (tex besticklåda, sophantering) i ett Marbodalkök?

Vi har satt in IKEA-lådor i vårt Marbodalkök. Vi har också kompletterat med IKEAs överskåp.

Skillnaden är att det kanske inte passar direkt, man får borra nya hål, shimsa emellan etc.

M magnu skrev:
Vi har satt in IKEA-lådor i vårt Marbodalkök. Vi har också kompletterat med IKEAs överskåp.

Skillnaden är att det kanske inte passar direkt, man får borra nya hål, shimsa emellan etc.
Menar du att du monterat Ikea lådor i marbodalstomme eller att du satt in Ikeas besticklådor i en marbodallåda? Frågan jag undrar över gäller det sistnämnda.

Det förstnämnda.

BirgitS
V Vidim skrev:
Menar du att du monterat Ikea lådor i marbodalstomme eller att du satt in Ikeas besticklådor i en marbodallåda? Frågan jag undrar över gäller det sistnämnda.
När det gäller det sistnämnda skriver väl Ikea ut hur stora besticklådorna är och du kan mäta Marbodal-lådorna. Det står ju t.ex. att dessa är 32 cm breda och 50 cm långa: https://www.ikea.com/se/sv/cat/besticklador-for-40-cm-lador-700172/

V Vidim skrev:
Hej,

Som rubriken lyder, kan man ha Ikeas köksinredning (tex besticklåda, sophantering) i ett Marbodalkök?
Mät innermåttet på Marbodallådorna. Innermåttet på lådorna för metod är 8cm mindre än själva stommarna. Så har du en låda på 52 cm eller någon cm mer i en 60-stomme så ska det passa. Så länge djupet också är 50cm eller mer, men bredden är viktigare. Jag har använt bambulådorna i mitt 50 år gamla kök och lade bara en liten bit frigolit längst bak för att lösa djupet då mina är några cm djupare. Är djupet mindre så går det också att kapa lådorna om man verkligen vill.

Är du osäker så går det ju alltid att köpa med sig en låda och testa hemma och sedan lämna tillbaka om den inte passar. :)

BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller det sistnämnda skriver väl Ikea ut hur stora besticklådorna är och du kan mäta Marbodal-lådorna. Det står ju t.ex. att dessa är 32 cm breda och 50 cm långa: [länk]
Vi fick nycklarna till den nya bostaden igår så har inte kunnat mäta förrän nu. Tänkte om någon visste på rak arm så kunde jag beställa så att det levererades på tillträdesdagen :)

Bisebapp Bisebapp skrev:
Mät innermåttet på Marbodallådorna. Innermåttet på lådorna för metod är 8cm mindre än själva stommarna. Så har du en låda på 52 cm eller någon cm mer i en 60-stomme så ska det passa. Så länge djupet också är 50cm eller mer, men bredden är viktigare. Jag har använt bambulådorna i mitt 50 år gamla kök och lade bara en liten bit frigolit längst bak för att lösa djupet då mina är några cm djupare. Är djupet mindre så går det också att kapa lådorna om man verkligen vill.

Är du osäker så går det ju alltid att köpa med sig en låda och testa hemma och sedan lämna tillbaka om den inte passar. :)
Köpte Bambulådan och testade, den var för lång för Marbodallådan :(

På't igen! :)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hur löste du det? Bamboo hållaren är 50 och marbodal lådan vi har är 46cm. Pasar inte

A Archer1 skrev:
Hur löste du det? Bamboo hållaren är 50 och marbodal lådan vi har är 46cm. Pasar inte
Vi köpte Marbodsals egna, en dyr historia men passar åtminstone i lådan.

Om man känner någon med bandsåg så går det att kapa bamboo lådorna så att dom passar

• Öppen kökslåda visande ordnat bestick och köksredskap, inklusive knivar, skedar, gafflar och spatlar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.