Har aldrig haft problem med maskinen tidigare men efter senaste disken tömde den inte vattnet och nu går den inte att starta. Händer ingenting när man trycker på startknappen, displayen lyser inte ens upp utan den är helt strömlös verkar det som.

Det har varit lite stopp i vattenlåset under diskhon och jag funderar på om det på något sätt har kunnat orsaka det. Fast borde den inte bara ha stannat då och varnat att den inte kan tömma vattnet?

Tittade bakom plåten på frontluckan samt bakom maskinen, hade förväntat mig att se en säkringsbox någonstans men såg inget.

Någon som har någon idé?

Kollat säkringen till maskin?

Någon säkring på maskinen hittar jag inte. Att det finns ström i vägguttaget har jag kontrollerat.

MG_88 MG_88 skrev:
Någon säkring på maskinen hittar jag inte. Att det finns ström i vägguttaget har jag kontrollerat.
maskinen har ingen säkring men matningen har, kolla att byta stickproppen till ett uttag som du vet fungerar

returen returen skrev:
maskinen har ingen säkring men matningen har
Förstår inte riktigt? (Kan noll om el).

Jag har testat att koppla in maskinen till ett uttag som jag vet fungerar också.

MG_88 MG_88 skrev:
Förstår inte riktigt? (Kan noll om el).

Jag har testat att koppla in maskinen till ett uttag som jag vet fungerar också.
och vad hände då? samma sak?
då får du riva elen i disken tills du hittar felet, troligtvis kretskort den är ju jättegammal

returen returen skrev:
och vad hände då? samma sak?
då får du riva elen i disken tills du hittar felet, troligtvis kretskort den är ju jättegammal
Ja, såklart. Annars hade jag inte ställt frågan här om varför min diskmaskin inte startar.

Den är installerad 2017 så jättegammal vet jag inte. Det sitter ett kretskort bakpå maskinen som jag kikat på men såg inget bränt eller så.

MG_88 MG_88 skrev:
Ja, såklart. Annars hade jag inte ställt frågan här om varför min diskmaskin inte startar.

Den är installerad 2017 så jättegammal vet jag inte. Det sitter ett kretskort bakpå maskinen som jag kikat på men såg inget bränt eller så.
byt kretskortet så går den några några timma till den går redan på övertid sedan 2 år

Visade sig att den var installerad 2021 efter kontakt med föregående ägare till huset. Så runt 3 år höll den alltså.

Det kom en servicekille från Electrolux och tittade på den, var någon elgrej som hade bränt. Han kunde lösa det på plats så förhoppningsvis går den ett tag till nu.

Var rätt smidigt att ha kontakt med IKEA, gick att lösa utan att vi hade kvitto på maskinen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.