Hej, har bytt ut köksluckor i ett gammalt Ikea Faktum kök och stött på problem med några lådfronter.
De har inte den lilla spärren man tar upp och vrider runt för att få loss lådfronten.
Någon som stött på detta innan?
Eller kan det vara felmonterat därav att spärren inte går att hitta?
¨
Ena bilden är hur det ska se ut, dvs hur det såg ut på vissa lådor och sen de andra tre bilderna på hur det är på luckorna jag inte lyckas få loss lådfronten på, och visar det ur olika vinklar.
De har inte den lilla spärren man tar upp och vrider runt för att få loss lådfronten.
Någon som stött på detta innan?
Eller kan det vara felmonterat därav att spärren inte går att hitta?
¨
Ena bilden är hur det ska se ut, dvs hur det såg ut på vissa lådor och sen de andra tre bilderna på hur det är på luckorna jag inte lyckas få loss lådfronten på, och visar det ur olika vinklar.
Tack för svar, lådan är som på den sista i filmen. Men eventuellt en modell som inte visas, eller en felmonterad.T tergo skrev:
Därav jag visar hur de andra ser ut som jag fått upp, men fliken finns inte på övriga bilderna.
Vad gör man om de är felmonterade? Ska jag såga av fronten för att limma dit nya, eller vad gör man som sista utväg?
Medlem
· Sverige
· 5 249 inlägg
En grej att prova är om det spelar roll för åtkomsten av spärrmekanismen om du justerar lådfronten till ändlägena av justeringsområdet. Möjligt att denna döljs i vissa positioner.
Här ska en stjärnskruvmejsel passa, vrid moturs så bör den lossna.
Men som skrivits innan så måste du skruva upp dom så du kommer åt låsmekanismen, skruva på den här så dom kommer upp, vissa sitter väldigt långt ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men som skrivits innan så måste du skruva upp dom så du kommer åt låsmekanismen, skruva på den här så dom kommer upp, vissa sitter väldigt långt ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, tack ska testa att snurra på de skruvarna jag kommer åt.
Men bilden ni syftar på är den som funkar, den bilden jag bifogar är hur det ser ut på övriga.
Dvs flärpen finns inte. För där den finns är det jätte enkelt, bara ta upp flärpen och vrida runt.
Men bilden ni syftar på är den som funkar, den bilden jag bifogar är hur det ser ut på övriga.
Dvs flärpen finns inte. För där den finns är det jätte enkelt, bara ta upp flärpen och vrida runt.
Medlem
· Sverige
· 5 249 inlägg
Ser ut som att delar av innermekanismen förskjuts upp/ner relativt hålens placering beroende på hur högt lådfronten är justerad. Ända den inställningen så dyker nog denna lösgöringsmekanism/spärr upp ska du se.
Det var felmonterat, åt fel håll. Så gick genom att skruva bort en skruv och sen vända på allt igen.
Dock behövdes nya längre skruvar köpas, för att gå runt och lösa det mot hur det ska vara.
Gjorde en liten film om någon har samma problem:
https://youtube.com/shorts/50Bz2-MF3RI?feature=share
Dock behövdes nya längre skruvar köpas, för att gå runt och lösa det mot hur det ska vara.
Gjorde en liten film om någon har samma problem:
https://youtube.com/shorts/50Bz2-MF3RI?feature=share
Liknande trådar
-
Rimlig kostnad för att montera Ikea-kök
Kök -
IKEA Faktum utdragslådor heter Rationell och ...?
Kök -
Hur lyfter jag ur lådorna på Ikea Faktum kök från 2008? Jag får bort fronten, men inte rälsen? Skälva lådstommen?
Kök -
Integrerad diskmaskin till IKEA Faktum
Vitvaror -
Vilket märke på integrerad kyl/frys passar i IKEA:s Faktum
Kök