Har en köksblandare från IKEA vid namn Aleskär som verkar ha gett sig. Frågan är om min fundering på en liten skruv på baksidan kan avhjälpa felet.
Exploded diagram of IKEA Aleskär kitchen faucet highlighting a screw on the back side that might need tightening.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delad köksblandare med synlig skruv och vattenskada på baksidan.
Skapa konto

Blandaren har delat på sig i skarven som synes på bilden nedan, när man inte tänker sig för och spolar rejält åker den ännu högre upp än på bilden nedan. Vatten har även kommit ut på baksidan när man spolar med högt tryck och den åker upp mycket.
Problemet är att det är så fruktansvärt tajt mellan väggen och blandaren så jag kommer ej in med en ”vanlig” insexnyckel. Har ni kloka människor här förslag på åtgärd, är det ens värt att försöka skruva ihop den eller är det ny blandare och ringa rörmokaren som gäller?

Köksblandare som delat på sig vid skarven nära en vägg, med synlig skruv på baksidan och vattenstänk.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Suna Sahindal
  • Laddar…
Allt löst. Sågade av ett par insexnycklar och provade mig fram då jag inte hade en aning om vad det va för skruv, fick loss skruven i bakkant då det fanns 1,5cm tillgodo till väggen

Annars kunde du ju bara lossat på blandaren och vridit denna när du drog åt skruven.. :cool:

• Gilla
Lars Hägerström
  • Laddar…
Hej, Inser att det gått ett tag nu men jag har exakt samma problem med samma skruv. Jag har lyckats skruva in skruven igen så att blandaren sitter fast men nu är den istället blockerad så att jag bara kan använda den över vänster vask. Försöker visa i bifogad video.

Jag tror jag fattar ungefär vad som är fel eftersom jag lyckades hitta en sprängskiss. Det är inte IKEA och den kallas något annat där jag hittade sprängskissen men det är bara Aleskär under annat namn. Man ser att det finns en massa små delar innanför där skruven sitter. Frågan är bara vad som kan ha gått fel exakt. Jag hade sånt himla sjå att ö h t få fast blandaren när den hade lossnat så vet inte om jag vågar skruva loss den igen för att kolla. Har någon erfarenhet?

• Gilla
Ulrik Skans
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.