Jag står som sagt inför byte från Analog telefonlinje till Fiber och IP telefoni. Dock känns det som om man kommer att tappa funktionaliteten med den Analoga Teleuppringningen vid larm. Är det någon som stått inför samma problem ?

Har Lexel´s Tele T100 modul idag ..

Vill på något sätt köpa till något som jag kan utnyttja till IHC/Elko systemet så jag kan säga upp mitt analoga abonnemang. Annars får man helt enkelt strunta i uppringningen vid larm och enbart gå på Sirén och ljud.

Sen vill man kunna patcha ut telefonin i sina befintliga RJ45 jack som man har idag, men det borde väl inte vara några problem ?
 
Jag har inget automatuppringande larm, och har inte fiber, men har ip-telefon, och tipsar om att det du bör kontrollera är:

A) om larmet kör med en upprintningsmetod som stöds av ip-telefon-lådan. Vissa lådor stödjer bara tonval, andra stödjer både pulsval och tonval. Det är troligtvis inget problem idag men värt att kolla.

B) att ip-tele-boxen funkar ihop med larmets "karaktäristik". Min ip-tele-box från Tele2 funkar t.ex. inte med de amerikanska högtalar-flerlinje-kontorstelefoner jag helst vill använda. Allt utom just att skicka tonvalsiffrorna fungerar. Varken Tele2 eller tillverkaren av boxen kan ge en spec på hur tonvaltonerna ska se ut rent elektriskt. :thumbdown:

Tänk också på att ip-tele-boxen (och fiberkonverteraren) behöver ha ström för att det ska gå att ringa. Du blir av med strömavbrottringandet.

Om larmet skyddar mot tjuvar så är det risk att de alltså bryter strömmen och startar mobiltelefonstörsändare exakt samtidigt och då kommer larmet inte kunna kontakta dig. Det finns förvisso också en möjlighet för tjuvar att klippa den analoga telefonkabeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.