Y
Jag har tre äppelträd vars stammar tycks vara ihåliga på några ställen.

Finns det äppelträd som är så av sin arts natur?
Träden är fina i övrigt. Gröna och växande.
-förutom en, så den ska bort innan något händer.

Kan man fylla öppningarna med något för att skydda mot inkommande vatten?

trädhål.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Varför vill du skydda ett träd mot inkommande vatten? Ska du installera el? Bor det nån därinne?

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
M
bjolo360 skrev:
Varför vill du skydda ett träd mot inkommande vatten? Ska du installera el? Bor det nån därinne?
Det ruttnaf innifrån annars. Rätt typiskt och svårt att stoppa.

Y
Haha. Ja jag borde väl ha skrivit tanken om att bromsa skadorna så träden håller sig lite längre.

Mest bekymrad var jag att någon skulle skriva att detta handlar om någon sjukdom så jag måste tabort träden omedelbart för annars skulle resterande smittas.

M
Skulle tro att det suttit en gren där som brutits eller sågats av för länge sen. Trädet läkte aldrig över den skadan och nu har veden tagit skada och dragit sig tillbaka. Tyvärr vet jag inget som kan stoppa det nu =(

Naturligtvis gör man som Pippi gjorde, stoppa sockerdricka i trädet:p

Gör ingenting! Alla träd får 'viss' ålder och bilden visar ett rejält gammalt äppleträd. En tidigare skada har inte åtgärdats (om det överhuvud taget gick att åtgärda) och nu är det för sent. Trädet kan ändå leva många år till.

Inget man kan göra... Kontrollera genom att hänga i grenarna att det håller lite nu och då... Vi hade ett äppelträd med liknande hål och det fick vi kapa nu eftersom det började knaka oroväckande när jag hängde i det och man vill ju inte gärna att någon får det över sig... :surprised:

• Gilla
Farzan
  • Laddar…
anders07 skrev:
Inget man kan göra... Kontrollera genom att hänga i grenarna att det håller lite nu och då... Vi hade ett äppelträd med liknande hål och det fick vi kapa nu eftersom det började knaka oroväckande när jag hängde i det och man vill ju inte gärna att någon får det över sig... :surprised:
Ooops... :D
http://www.youtube.com/watch?v=t_Q7vYi7m_Q

Jo, precis, man ska ju tänka på att löv och äpplen/päron lägger på en hel del vikt på ett träd också...

Jag har hört att man kan köpa rent kalkbruk och fylla igen hålet med. Det ska vara rent kalkbruk och inte uppblandat med något.

Vad gäller tyngden och risken för att det kan rasa så borde det väl gå att stötta upp det? Känns ju tråkigt (och onödigt) att såga ner det när det fortfarande ger frukt.

Yrrol skrev:
Jag har tre äppelträd vars stammar tycks vara ihåliga på några ställen.

Finns det äppelträd som är så av sin arts natur?
Träden är fina i övrigt. Gröna och växande.
-förutom en, så den ska bort innan något händer.

Kan man fylla öppningarna med något för att skydda mot inkommande vatten?

[bild]

Fyll inte något i. Det gör att fukten inte torkar ut och trädet kommer ruttna fortare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.