Hej!
Vi har två Ifö toaletter Aqua golvmonterade från 1993 där spolknappen fastnar ibland och ibland tror jag den smygläcker lite även om det inte syns i själva skålen, jag hör ett misstänkt svagt ljud. Antar att det finns nån genväg till avloppet inuti.
Mekanismen är åtgärdad alltså helt eller i delar utbytt för mindre än 10 år sen säger förre ägaren.
Huvudfrågan: Är det lika bra att byta hela mekanismen under locket eller är det dumt och det är bara vissa delar som jag jag bör byta ut? Det är kalkigt vatten här och jag vill inte vara dumsnål nu.
Sen hur tar man sig in dvs hur tar man bort spolknappen?
Tacksam för tips.
MVH
Thobbe
Vi har två Ifö toaletter Aqua golvmonterade från 1993 där spolknappen fastnar ibland och ibland tror jag den smygläcker lite även om det inte syns i själva skålen, jag hör ett misstänkt svagt ljud. Antar att det finns nån genväg till avloppet inuti.
Mekanismen är åtgärdad alltså helt eller i delar utbytt för mindre än 10 år sen säger förre ägaren.
Huvudfrågan: Är det lika bra att byta hela mekanismen under locket eller är det dumt och det är bara vissa delar som jag jag bör byta ut? Det är kalkigt vatten här och jag vill inte vara dumsnål nu.
Sen hur tar man sig in dvs hur tar man bort spolknappen?
Tacksam för tips.
MVH
Thobbe
Hej igen!T ThobbeT skrev:
Svarar själv:
Stort tack för den danska filmen den var ovärderlig för att förstå hur toalettens innandöme fungerar och kan tas isär. Gjorde ren bottenpackningen och diverse delar inklusive inloppsventilens insida från kalk med avkalkningsmedel och en liten flaskborste etc. Vände på ventilpackningen såsom han gör i filmen. Satte ihop och verkar funka som ny.
MVH
Thobbe