Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
När jag trycksätter systemet så får jag ett läckage på ovansidan av anslutningsmuttern, dvs det verkar som om vattnet letar sig mellan den vita kanten nederst på muttern och vidare upp inuti. Ska köpa en o-ring och se om jag lyckas pressa det tätare då, men saknas det något eller ska konstruktionen vara så här?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Jag har snott en packning från en kulventil och lagt ner i böjen, typ en vanlig "platt" oring, men det känns som om jag bottnar inte riktigt mot den. Provade precis helt utan gängtejp och det läcker ändå.Stefan N skrev:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 615 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 615 inlägg
Det ska sitta en ventil med lekande mutter upptill på denna anslutning. Det är antagligen det som är fel.
Skillnaden är att den lekande muttern på ventilen (som medföljer stolen) bottnar och det gör inte din VA vinkel.
Skillnaden är att den lekande muttern på ventilen (som medföljer stolen) bottnar och det gör inte din VA vinkel.
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Ah, jag valde bort den då jag har ventilerna i fördelarskåpet istället, men nu ser jag att denna är grundare i sig. Med dubbla packningar så gick det med VA-vinkeln, då fick jag muttern att bottna riktigt och nu är det torrt och fint. Invigning har varitkrilleman_215 skrev:
Logga in
Skapa konto
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 615 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 615 inlägg
Jag kan inte påstå att jag gillar detta som rörkrökare och liten perfektionist (som dom flesta vet). Ventilen ska användas för framtida läsare av tråden!
Sen att det "gick att göra på ett annorlunda sätt" är en helt annan fråga. Men det är inte rätt försäkringsmässigt och det skriver jag inte för min egen skull.
Sen att det "gick att göra på ett annorlunda sätt" är en helt annan fråga. Men det är inte rätt försäkringsmässigt och det skriver jag inte för min egen skull.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Av nyfikenhet, men vad är fel försäkringsmässigt sett? Jag måste ha missat det i sådana fall, men var står att ventilen måste vara monterad och just på själva cisternen/toaletten? Att det ska finnas någon form av avstängningsventil är ju en sak, men att kravet är just på den som medföljer blev jag nyfiken på.krilleman_215 skrev:Jag kan inte påstå att jag gillar detta som rörkrökare och liten perfektionist (som dom flesta vet). Ventilen ska användas för framtida läsare av tråden!
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Kan meddela att monterar jag dit ventilen, vilket jag gör just nu, så bottnar inte den heller i nästa koppling om det inte är dubbla packningar. Det verkar för en lekman som mig som om vatettekröken har större djup, medan de andra kopplingarna är avsedda för vanlig klämring/mutter som bara ska på några varv. Hade jag haft en rörböjare så hade jag kunnat kröka röret och köra klämring direkt på ventilen istället.
Monterar i varje fall ventilen. Har jag nu följt sju regelverk/instruktioner för badrummet så vore det väl självaste tusan om någon skulle påpeka att det saknas en ventil någonstans
Monterar i varje fall ventilen. Har jag nu följt sju regelverk/instruktioner för badrummet så vore det väl självaste tusan om någon skulle påpeka att det saknas en ventil någonstans
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 615 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 615 inlägg
Sätter du inte dit ventilen måste du ha en liknande koppling med lekande mutter som på ventilen.
VA-vinkeln du har är inte likvärdig och den är inte tänkt att ha planpackning i botten. Den är för gängtätning.
VA-vinkeln du har är inte likvärdig och den är inte tänkt att ha planpackning i botten. Den är för gängtätning.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Jo fast andra änden på ventilen är exakt likadan.krilleman_215 skrev:
Jag monterar ventilen nu och sätter en färdig flätad slang istället, så ska problemet vara löst.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Ja alltså, kopplar man ventilen direkt på toaletten, så ska inloppet på ventilen också ha en koppling med plantätning. Den bottnar inte heller i typ VA-vinkeln.krilleman_215 skrev:
Jag kör på flexslang, men nu har jag fått två olika rekommendationer. En säger att ventilen ska sitta direkt på toaletten och sedan flexslangen mellan ventil och vägg. Den andra säger att ventilen ska sitta närmast väggen och sedan flexslang mellan ventilen och toalettens mutter.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 615 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 615 inlägg
Toalettens ventil är R15 med slät ände. Där kopplar man normalt in en halvkoppling R15x12.
Slang fungerar det med, men jag skulle satt en till ventil innan slangen. (Ja: ventil - slang - WC-ventil) Har du en lättåtkommlig ventil på annat ställe i badrummet/på ev fördelare så skippa ventilen innan slangen och kör bara på WC-ventilen direkt monterad på porslinsguden.
Slang fungerar det med, men jag skulle satt en till ventil innan slangen. (Ja: ventil - slang - WC-ventil) Har du en lättåtkommlig ventil på annat ställe i badrummet/på ev fördelare så skippa ventilen innan slangen och kör bara på WC-ventilen direkt monterad på porslinsguden.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Topp, tack för input krillekrilleman_215 skrev:Toalettens ventil är R15 med slät ände. Där kopplar man normalt in en halvkoppling R15x12.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Ifö sign toalettstol fyller ej på med vatten
Badrum -
Ifö sign 6860, obruten förpackning, säljes
Köpes, Hyres & Bytes -
IFÖ sign 6860 bredd på delen som ligger an mot golvet?
Badrum -
Montera wc vattenanslutningen mellan väggbricka och ifö sign 6860?
Vatten & Avlopp -
Höjd på väggens anslutning kallvatten till ifö sign 6860?
Badrum