Hej och God Jul på er alla.

Som första inlägg här på detta forum har jag en fråga om de lister man finner längst ned på duschväggar. Jag har precis satt in duschväggar av märket IDO Showerama 7-4 i mitt nyrenoverade badrum, men till min stora förvåning så har tillverkaren inte tillräkligt långa lister i nederkant av väggarna där dessa går i hop vid stängning, så där skapas en glugg som vattnet rinner ut genom. Vet någon här om det finns nya längre lister att köpa eller är detta ett tillverkningsfel?
Det var ju inte några gratisväggar direkt. Fall finns fast det kunde ju varit något brantare, men går inte väggarna i hop så kvittar det ju. Att det sen sipprar ut lite mellan klinkerfogen och listen kan man väll inte göra så mycket åt. Har inte kontaktat tillverkaren nu i juletid men det kommer.

Mvh//Matte.

• IMG_3186.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske en dum fråga, men skär man inte till längden själv ? Det brukar jag göra på de välvda dörrarna vill jag minnas....

Golvlisten ska gå förbi dom stående. Det gör dom iallafall på vår.

Att kapa till själv hade ju varit perfa. Men mina var kapade från fabrik.

Ja visst ska dom gå i hop nertill?. Får nog kontakta IDO så dom får skicka mig nya. Hoppas dom inte sätter sig på tvären.

Vet ni om man kan köpa egna lister?

Mvh//Matte.

Dom som säljer dörrarna brukar kunna fixa tillbehör.

hmm... skumt.. har precis fått mina 7-4 dörrar levererade, där satt också listerna redan monterade... ska kolla om det är samma för mig....

ett litet tips som sparade några tusenlappar åt mig : kolla på rinkabyror.se

Hallå.

Jag handlade mina via Rinkaby. :) Bra mycket billigare än andra grossister. Kontaktade IDO och dom säger att det skall vara så som det ser ut. Dom tyckte jag skulle dra ner magnetlisterna längre. Dom tätar ju inte sa jag men då skulle jag kontakta återförsäljaren. Verkar som dom inte vill ta på sig att det är korkat gjort. Dumt tycker jag. Kollade in en polares duschvägga av okänt märke och där är också listerna för korta. Hålet där var ännu större.

Hur tänker dom igentligen??

Har samma problem.
Jag drog upp listerna i mitten och satte ny under som går under hela.
Kan inte påstå att det gjorde någon nytta.
Har funderat på om man kunde ta bort dom helt och ha det som ett duschdrapperi?
Problemet är att jag inte har 100% bra fall och det är detta som nog är huvud problemet.
Har man bra fall rinner det inte ut mellan denna glipa.

Det är väldigt vanligt att det ser ut som på bilden på IDO-duschväggen. Det är tänkt att man skall ha fall mot golvbrunn, och har man det är den glipan inga problem som påpekats.

Vill man ha tätt mot golvet oavsett skall man inte välja den typen av duschvägg utan en med golvlist fast, till exempel IDO 7-3.
Sen är det en duschvägg vi pratar om och inget akvarium :)

Är det inte ochså en fördel att duschväggen inte är helt tät mot övriga utrymmet i badrummet. Om det skulle bli översvämning från handfatet eller ett läckage utanför duschutrymmet har inte vattnet någon möjlighet att nå golvbrunnen då brunnen befinner sig innanför duschväggarna. Iaf har jag hört denna förklaring varför man inte hermetiskt stänger av duschutrymmet mot övriga utrymmet i badrummet. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag förstår dig Tigersågen. Men dörrarna går även att fälla in eller hur amn ska säga. Vika in dom mot hörnet så att brunnen ligger öppen.

Richard A jag har nog samma problem som dig också. Lite dåligt fall.

Redigerat:
Cheever skrev:
Det är väldigt vanligt att det ser ut som på bilden på IDO-duschväggen. Det är tänkt att man skall ha fall mot golvbrunn, och har man det är den glipan inga problem som påpekats.

Vill man ha tätt mot golvet oavsett skall man inte välja den typen av duschvägg utan en med golvlist fast, till exempel IDO 7-3.
Sen är det en duschvägg vi pratar om och inget akvarium :)
Nog för att jag kanske har lite klent fall, men fall finns och ska man undvika att det rinner ut ur denna glipa får man ha duschen i en grop i golvet. :)

Har i veckan som gått monterat två badrum med välvda glasdörrar, modellnumret/namnet la jag inte märke till, men den listen låg löst i kartongen på de dörrarna (samma list) och var ett par decimeter för lång,
Så den borde gå att få tag i löst..

har monterat säkert 100 sådanna duschväggar, det är skitsvårt att få dom helt täta och folk tror att dom köpt ett akvarium, fallet i golvet är det som räknas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.