Tjena!
Sitter mest och läser igenom inlägg än att delta i diskussioner! Men nu skulle jag behöva lite hjälp själv!
Har tänkt byta lite element i huset då de som sitter nu är tänkta för högre framlednings temp om jag inte förstått rätt!
Men blir inte riktigt klok av om det är 1 eller 2 rörs system! Gamla delen av huset har 2-rörs system, nya delen gör mig lite osäker! Alla element har samma storlek förutom det som är bytt, vissa element är kopplade direkt utan koppel, medans andra har 1-rörskoppel! Ett element i källaren är tryck sidan varm, men returen iskall! Ett element på övervåning har jag stängt returen på kopplet och inte märkt av att något annat element kallnat av! Så vad tror folket? Bifogar lite bilder med!
Sitter mest och läser igenom inlägg än att delta i diskussioner! Men nu skulle jag behöva lite hjälp själv!
Har tänkt byta lite element i huset då de som sitter nu är tänkta för högre framlednings temp om jag inte förstått rätt!
Men blir inte riktigt klok av om det är 1 eller 2 rörs system! Gamla delen av huset har 2-rörs system, nya delen gör mig lite osäker! Alla element har samma storlek förutom det som är bytt, vissa element är kopplade direkt utan koppel, medans andra har 1-rörskoppel! Ett element i källaren är tryck sidan varm, men returen iskall! Ett element på övervåning har jag stängt returen på kopplet och inte märkt av att något annat element kallnat av! Så vad tror folket? Bifogar lite bilder med!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ingen som kan ha någon idé?
Okej, det jag ville få det till, förstår bara inte varför det är enrörskoppel, men kanske kan va så simpelt att de kom upp med tillopp/retur på fel sida och därav använder enröroskoppel, eller snålhet och tog det som fanns tillgänglig 🤔GK100 skrev:
Okej, läste någonstans att när det sitter en röd markering på kopplena så ska det vara enrörs, men kanske inte gäller alla koppel!GK100 skrev:
Kanske jag som fått fel info bara!GK100 skrev:
Men får prova stänga ett element till och se om det händer något! Tack för hjälpen! 😁
En röd tejprand på kopplet står för ettrörssystem och en blå tejprand för tvårörssystem. Vissa koppel går att ställa om mellan de två via insex-skruven. Sätt upp framledningstemperaturen rejält så att man kan känna temperaturen med handen och stäng först av termostaten på radiatorn. Om kopplet nertill ändå blir varmt trots att radiatorn inte blir varm upptill är det ettrörs.
Vi tiden TS koppel var aktuella ser man skillnaden på enrörstypen där justeringen och muttern över den ligger horisontalt och på tvårörs som på bilderna här. Finns ju heller ingen rimlighet i att det skulle byggts på med enrörssystem i det entydiga befintliga på bilderna.
Stängde av termostaten igår och kopplet var iskallt idag, så det är nog ett 2 rörs ändå!J Josth skrev:En röd tejprand på kopplet står för ettrörssystem och en blå tejprand för tvårörssystem. Vissa koppel går att ställa om mellan de två via insex-skruven. Sätt upp framledningstemperaturen rejält så att man kan känna temperaturen med handen och stäng först av termostaten på radiatorn. Om kopplet nertill ändå blir varmt trots att radiatorn inte blir varm upptill är det ettrörs.
Resonemangen om färgers betydelse på radiatorkoppel ligger 20 år längre fram i tiden än det du visade på bilden och oftast även andra fabrikat än ditt Danfoss. Visar på risken mot förvirring efter något googlande där tejpremsor mm tas upp.
Tillbygget är från -79 så gissar på att radiatorerna är från samma årgång!
Är 6 radiatorer på ”nya slingan”, 2 på varje våning, stängt ett på varje våning och bara elementen som jag stängt har blivit kallt, så skulle nog till 99 procent säga att det är ett 2 rörs system hela vägen!
Är 6 radiatorer på ”nya slingan”, 2 på varje våning, stängt ett på varje våning och bara elementen som jag stängt har blivit kallt, så skulle nog till 99 procent säga att det är ett 2 rörs system hela vägen!