Storsockret
Tog i lite för hårt när jag skulle ha upp den förbannade garagedörren som släpar i marken att tryckesroddaren(?) brast. Så ska väl in med ny låskista. Hur identifierar man vilket det kan tänkas vara? Det är ett Assa, förmodat äldre. Kanske ett 560? Hittar ingen märkning. Skulle gärna hitta en ersättare där jag inte behöver slåss alltför mycket med dörren, men jag förmodar att jag riskerar att behöva bredda en aning iaf.

Ser ut såhär invändigt

Öppnad låskista för garagedörr märkt Assa, nedsmutsad och demonterad, ligger på ett anteckningsblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har rätt i det du skriver det är ett assa 560 och du kommer eventuellt behöva bredda urtaget lite.
Om du inte vill ha självlåsande så kan du använda 565 låshus istället.
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Storsockret
1 123abc skrev:
Du har rätt i det du skriver det är ett assa 560 och du kommer eventuellt behöva bredda urtaget lite.
Om du inte vill ha självlåsande så kan du använda 565 låshus istället.
Tack. Fick bli ett 565, men det var ju då detaljen att det verkar ska vara 7mm roddarpinne för det vilket inte verkar finnas en uppsjö av dessa i dom vanliga butikerna.

Edit, eller så var visst det gamla 9 och det nya 8. Det känns rimligare.
 
Redigerat:
Storsockret Storsockret skrev:
Tack. Fick bli ett 565, men det var ju då detaljen att det verkar ska vara 7mm roddarpinne för det vilket inte verkar finnas en uppsjö av dessa i dom vanliga butikerna.

Edit, eller så var visst det gamla 9 och det nya 8. Det känns rimligare.
9mm kan den gamla tryckespinnen vara då det var standard långt tillbaka i tiden men 8mm blev standard för många decennier sedan.
7mm förekommer på en del importerade fönster och fönsterdörrar (altandörrar).
Personligen föredrar jag 565 förutom när det krävs självlåsande.
 
Storsockret
1 123abc skrev:
9mm kan den gamla tryckespinnen vara då det var standard långt tillbaka i tiden men 8mm blev standard för många decennier sedan.
7mm förekommer på en del importerade fönster och fönsterdörrar (altandörrar).
Personligen föredrar jag 565 förutom när det krävs självlåsande.
Ja det kändes märkligt att ett nyköpt skulle ha 7mm, men jag hade för mig att det var just 7/8 som fanns så därav tankevurpan.

Ja vi passade på att skippa självlåsandet. Hade det både på ytterdörr och garagedörr tidigare men bara kvar på garaget så det blir skönt.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.