1 387 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Identifiera golv och plocka bort klinkers från före detta kakelugnsgolv
Hej, jag tänkte ta bort klinkersen i hörnet i mitt ena rum där det stått en kakelugn innan, så vill jag ha likadant golv i hela rummet. Jag har samma sorts golv i hela lägenheten och tänkte bara byta där det behövs.
Bonusfråga:
Golvlisten mellan rummen är hutlöst ful, vad heter den och finns det några förslag på vad för snyggt man kan ersätta den med?
Bonusfråga:
Golvlisten mellan rummen är hutlöst ful, vad heter den och finns det några förslag på vad för snyggt man kan ersätta den med?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 943 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 943 inlägg
Det ser ut som vanligt undergolv av gran.
Du får vara beredd på att det under klinkern kan finnas en betongplatta eller liknande som är så hög att om man lägger granbrädor ovanpå så blir de högre än omgivande golv.
Menar du tröskelplattan?
Det kan ju ersättas av någon annan som du gör själv med önskat utseende om du inte hittar någon passande i någon affär.
Du får vara beredd på att det under klinkern kan finnas en betongplatta eller liknande som är så hög att om man lägger granbrädor ovanpå så blir de högre än omgivande golv.
Menar du tröskelplattan?
Det kan ju ersättas av någon annan som du gör själv med önskat utseende om du inte hittar någon passande i någon affär.
Hej, tack! Plattan är definitivt för hög. Men det borde man kunna bila ner och sedan få allt i rätt nivåBirgitS skrev:Det ser ut som vanligt undergolv av gran.
Menar du tröskelplattan?
Är inte helt säker på att det är gran utan lutar åt att det är furu.
Inte helt säker på att en byggvaruhandel kan se det.
Jag jobbar dagligen med dessa frågor och när det gäller de gamla undergolven så är furu vanligare.
Furu kan man identifiera genom att den har kärna (röd) och ytved (ljus/vit).
Man kan inte anta att det är ett grangolv för att brädan har små runda kvistar eftersom det beror på vart på stocken brädan kommer ifrån.
Mitt antagande kommer för 1.a bilden som jag tycker att flera brädor innehåller kärna+ytved men det kan även vara som så att du har både gran och furu eftersom det bara skulle vara ett undergolv.
Om du vill kan du maila fler bilder till ttgolv@ttgolv.com
Jag jobbar dagligen med dessa frågor och när det gäller de gamla undergolven så är furu vanligare.
Furu kan man identifiera genom att den har kärna (röd) och ytved (ljus/vit).
Man kan inte anta att det är ett grangolv för att brädan har små runda kvistar eftersom det beror på vart på stocken brädan kommer ifrån.
Mitt antagande kommer för 1.a bilden som jag tycker att flera brädor innehåller kärna+ytved men det kan även vara som så att du har både gran och furu eftersom det bara skulle vara ett undergolv.
Om du vill kan du maila fler bilder till ttgolv@ttgolv.com