Jag försöker lista ut hur mitt helt odokumenterade värmesystem fungerar. Med lite (=mycket) googlande har jag dom flesta bitarna på plats. Men det finns vissa delar jag inte alls fattar vad dom gör.

På bilden är det en pump som jag är rätt säker på att den pumpar runt vatten i golvvärmesystemet. Men vad prylarna ovan och under pumpen gör exakt är lite av ett mysterium.

Speciellt den konstiga spiralformade tråden?

Är det någon som vet vad det är för delar och vilken funktion dom har? (ge mig nåt att googla på vore trevligt också...)

• Värmepump med röranslutningar, mätare och en spiralformad tråd, osäker funktion i värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spiralen är tråden mellan termostaten (som begränsar maxtemp till din gv)och dess givare . Kapillär är ordet

"Tråden" är ett kapilärrör. Det går mellan en känselkropp i det övre röret till termostaten som reglerar flödet av hetvatten.

Den nedre den nedre delen är en typ av shunt som blandar in lagom mycket hetvatten i returvattnet. Den övre vet jag inte om den innehåller något mer än känselkroppen till termostaten. Jag tror inte det.

Jag hoppas att det förklarar något.

Den vita lite större "korken" till vänster om termostatet kan man skruva på, vågar man skruva ut den utan att det börjar spruta vatten överallt? Och vad gör den i så fall? Styr blandningen av returvatten?

Strypning, för flödesinställning. Varför vill du skruva på den?

Har du redan skruvat på den så hoppas jag du noterade hur många varv den var från botten....

Om inte, kan du ställa in detta på kallaste vinterdagen. Justera den så att du får ca 5-7c diff mellan stigare/retur.

Ovanstående om du bara har en slinga, har du en fördelare efter denna grupp till flera slingor göres justeringen där.

Redigerat:
Varför vill man strypa slingan? Finns det någon nackdel med höre flöde? Något högre returtemperstur möjligen. I radiator system behövs det ju för att få balans mellan radiatorerna. Samma sak om man har flera golvvärmeslingor på en pump. Men det gäller ju inte i detta fall.

Man gör det för att få rätt delta till/retur, samt att balansera mot övriga husets radiatorstammar/våningsplan.

Har man värmepump som källa så behöver den rätt delta för glide beroende på typ av köldmedia.

Hmm, ett problem jag har att golvvärmen får tillräckligt med varmvatten men radiatorerna är rätt kalla samtidigt. Kan något av detta man ser på bilden ha med saken att göra?

Redigerat:
Ja. Eftersom ventilen bestämmer hur mycket nytt vatten som mixas in i slingan kan det bli så att du stjäl för mycket flöde till golvvärmen jämfört med radiatorerna.

så om jag skruvar in den vita ratten helt så minskar jag flödet? Precis ovanför termostatet sitter en vit kork och i den sitter nån sorts insexa variant, är det nåt man kan skruva på också tro?

På min betyder inskruvad att allt flöde går ut oxh sedan in till golvvärmen, alltså ingen interncirkulation alls.Då funkar inte temperaturbegränsaren heller, vars uppgift är att vara fullt öppen ända tills inställd maxtemp uppnås och sedsn "pytsa in" lagom mycket varmt vatten.
Max utskruvad så blandas det i för lite.

Börja med att skruva in allt du tänker pilla på i botten och räkna noga och anteckna antal varv och kvartsvarv så du kan återställa.

Så om den är som min ska du skruva ut den lite för att minska flödet till golvvärmen

Ok, bra hjälp från alla. Den vita korken var helt iskruvad så kan ju försöka skruva ut den lite.

Krilleman
Din golvvärmeshunt är tillverkad av "Altech" Dahls egna märke.

https://www.rskdatabasen.se/kategor...stem-vattenburen/tillbehor/altech-2411246-212

Produktbladet ger inte mycket info för dig att läsa.

Sidan 14 här:
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/PROD/PROD_212_2987736.pdf

Om man kollar på deras egen sida över alla produkter för "altech" så ger det inte mycket mer exakthet för din installation:

https://www.dahl.se/store/dahl/ladda-hem/produktblad-altech

Tyvärr! :cry:

Men nu vet du dock vem som tillverkat din shunt! (y)

martin43 martin43 skrev:
Ja. Eftersom ventilen bestämmer hur mycket nytt vatten som mixas in i slingan kan det bli så att du stjäl för mycket flöde till golvvärmen jämfört med radiatorerna.
Den ventilen stryper ju bara internflödet det påverkar inte nämnvärt hur mycket flöde som tas från radiatorslingan. Flödet från radiatordlingan regleras ju av termostaten. Men generellt behöver ju radiatorerna högre temperatur.

Jovisst gör den det. Mekaniskt har du rätt i att det är en strypning av returen. Stryper du helt går alltid allt vatten från radiatorslingan, och inget alls när termostaten stänger, iofs kommer den stå och oscillera fram och tillbaka om man gör så.

Trycket i framledningen, trycket på returen och strypningen (den vi pratar om) avgör hur returvatten/framledningsvatten fördelas in i golvvärmekretsens. Termostaten kan sedan gå in och strypa framledningsvattnet om temperaturen blir för hög.

Så visst påverkar den fördelningen mellan radiatorer och golvvärme! Speciellt i det fallet vi verkar ha här: att radiatorernas termostater vill ha mera värme OCH golvvärmetermostaten står helt öppen pga att golvvärmen inte uppnått den temperatur där den börjar begränsa. Skulle vi här minska strypningen skulle en större andel av framledningsvattnet gå till radiatorerna.

Det är flera parametrar som påverkar fördelningen, särskilt om man har tryckstyrda/ställbara pumpar, men allt annat lika blir det som ovan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.