Hej

Jag har planterat idegran i en stödmur. Finns ca 0,5m x 0,5m jord längs med muren på ca 20m. Plantorna sitter med 40cm mellanrum och har suttit där sedan 3-4 år.

Problemet som jag har är att drygt hälften av plantorna det eländiga ut, med gula barr, och har knappt vuxit sen de planterades. Andra mår bra och är frodiga och har vuxit på höjden. Och jag fattar inte hur det kan skilja så mycket mellan individerna.

Några tips på vad som kan vara fel på plantorna som är ”dåliga”?

Tills förra året fanns rätt mycket smultron i muren, eventuellt är plantorna som sämst där det varit mycket smultron, så därför rev jag ut alla smultron i våras men jag kunde inte se nån förbättring.

Finns droppslang som vattnar jämt. Och det dräneras rätt bra. Så varken torrt eller jätteblött i jorden.

Gödslat med naturgödsel på våren och en gång till lite hönsgödsel tidigt på sommaren.

Hur kan det skilja så mycket? Kan det vara fel på vissa individer så att det kanske hjälper att byta dessa?

• Planterade idegranbuskar längs en mur; vissa är frodiga medan andra är gulnade och svaga. Stödmuren är byggd av betongblock med hålrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Idegransplantor planteras längs en stödmur, där vissa plantor är gula och svaga medan andra är gröna och frodiga.
    Skapa konto
  • Flera idegranplantor, några med gula barr och dålig tillväxt, planterade längs en stödmur med droppbevattning.
    Skapa konto
Claes Sörmland
De ser ut att ha torkat.

wildeside
Skulle säga en kombination av lite plats för rötterna, torka och näringsbrist

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.