Hej alla kloka, nu testar jag kraften i detta förträffliga forum!
Är ganska nybliven husägare och behöver hjälp med en idé. Vi har trall och ett plank (som delas med- och gränsar till grannen) på uteplatsen. Skulle vilja göra en slags utekök/hylla som monteras på planket och är uppfällbar och undrar om detta kan vara en smart ide eller vilka fallgropar som finns?
Min tanke:
- skiva ca 1700 x 50 mm som monteras med gångjärn direkt på planket
- hasp eller enkelt lås för att låsa hyllan mot planket i uppfällt läge
- fästs med öglor och kättingar på varje sida som låser den i nedfällt läge
I skivan kan man sedan såga ut för att sätta in kärl och skålar när man använder den, men hela idén är alltså att den kan försvinna upp mot planket när man vill det, så inga permanenta installationer i själva skivan.
Frågor:
- Hur orolig bör jag vara för vikt och bärighet i en sån här lösning? Finns risk att planket ger sig? (= halvnöjd granne). Behöver inte hålla att sitta på men gärna för en skärbräda och lite tillbehör
- Materialförslag till skiva, med hänsyn till punkten ovan? Vill ha trä men hur bör jag tänka?
Har också funderat på att istället för kättingar ha stöttor mot trallen när utfälld men kommer inte på någon smart lösning för var de ska ta vägen i infällt läge...känns som att det blir lite plockepinn om man kör gångjärn även där..
Alla tips och idéer är välkomna!
/calle