Hej,
Jag har sökt både här och hos tillverkare men hittar inga klara anvisningar till hur man gör med tätskikt när man inte helkaklat ett badrum.

Vi har tänkt kakla fullhöjd i en duschhörna (ca 1x1M) men sedan bara kakla upp 120cm från golv.
Väggen består av en säkervatten vägg, med 45x70 på cc450 med 15mm plywood och sen våtrumsgips på det.
Vi hade en plattsättare som kom förbi och kikade på jobbet. Han menade på att han satte sitt tätskikt på golv och 10-15cm utanför kaklet, sen fick målaren ta över efter det och göra sin sak.

Han verkade inte så pigg på att sätta mer tätskikt än så, fick inte klart för mig om det var en garantisak eller om det berodde på att det skulle vara annat material när man vill ha målat istället för kakel.

Så om någon har länkar eller kan dela med sig av sina utföranden får ni gärna dela med er.
Tack på förhand.

X xLnT skrev:
Hej,
Jag har sökt både här och hos tillverkare men hittar inga klara anvisningar till hur man gör med tätskikt när man inte helkaklat ett badrum.

Vi har tänkt kakla fullhöjd i en duschhörna (ca 1x1M) men sedan bara kakla upp 120cm från golv.
Väggen består av en säkervatten vägg, med 45x70 på cc450 med 15mm plywood och sen våtrumsgips på det.
Vi hade en plattsättare som kom förbi och kikade på jobbet. Han menade på att han satte sitt tätskikt på golv och 10-15cm utanför kaklet, sen fick målaren ta över efter det och göra sin sak.

Han verkade inte så pigg på att sätta mer tätskikt än så, fick inte klart för mig om det var en garantisak eller om det berodde på att det skulle vara annat material när man vill ha målat istället för kakel.

Så om någon har länkar eller kan dela med sig av sina utföranden får ni gärna dela med er.
Tack på förhand.
Har precis färdigställt ett duschrum liknande ditt. Kakelsättaren valde då att sätta tätskikt (samma överallt)på alla väggar från golv till tak.

Det är nog korrekt tänkt.
Man har ju tex inget tätskikt i taket heller :)

T TheGame skrev:
Det är nog korrekt tänkt.
Man har ju tex inget tätskikt i taket heller :)
Fast våtzon1 sträcker sig ju 1m ifrån 0,9x0,9 duschhörna.

D Dr Jumping Jack skrev:
Har precis färdigställt ett duschrum liknande ditt. Kakelsättaren valde då att sätta tätskikt (samma överallt)på alla väggar från golv till tak.
Hur och med vilka material gjordes resterande arbete?

Borde nog gå att läsa i instruktionerna till det tätskiktsystem du har tänkt använda, alternativt kontakta tillverkaren och hör med dem vad de säger angående övergången keramik/målat system. Vill minnas att de flesta tätskiktsystem ska täckas med fix för att vara godkända.

• Gilla
Paksi
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Fast våtzon1 sträcker sig ju 1m ifrån 0,9x0,9 duschhörna.
Avskärma med duschväggar/dörrar.

T TheGame skrev:
Avskärma med duschväggar/dörrar.
Fast vi vill ha draperi.

X xLnT skrev:
Fast vi vill ha draperi.
Ok ja då kanske man vill ha nått tätare än bara målat gips.

X xLnT skrev:
Hur och med vilka material gjordes resterande arbete?
Efter kaklet i duschen och över handfatet och klinker på golvet var klart så har jag limmat upp träpanel på resterande väggar (för att inte skada tätskiktet).

• Gilla
xLnT
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.