Hej,

Vi hade en VVS-firma hemma för att byta expansionskärl i vår villa från 1976, vi har fjärrvärme idag men har tidigare varit olja förr i tiden. Efter bytet höjde rörmokaren trycket till 1,5-2 bar inför påfyllning och luftning av elementen, varav ett gammalt element omedelbart gick hål på i andra änden av källaren. Elementet var ett av de äldsta i huset, de andra verkar bytta efter hand, och elementet var medtaget då de stått utmed en yttervägg nere i en källare som tidigare varit fuktig. Efter lite slabbande och moppande på golvet var problemet löst och elementet avyttrat. Jag blev klart orolig och frågade arbetsledaren på firman vad det kunde bero på. Hans teori var att slangarna till radiatorsystemet i huset inte är diffusionstäta utan släpper in syre och att de då rostar upp inifrån, samt menar han sett liknande i andra villor från samma tid på orten.

Jag har letat efter märkningar på slangarna som kan tala om vad det är för typ av slang, men hittar inget. Firman föreslog att sätta in nya radiatorer (15 st) och utanpåliggande rör till ett budgetpris (+/-15%) på 8000 kr per radiator, inkl arbete, efter rot.

Andra VVS-firmor uttalar sig inte kring grundproblemet utan mer på det eventuella framtida jobbet och bytet.

Nu till min fråga, finns det någonstans jag kan skicka iväg en bit slang för testning eller analys? Är detta ett vanligt förekommande problem i äldre värmesystem? Eller räcker det att jag byter ut de äldsta radiatorerna i villan?

Det låter konstigt om radiatorsystemet skulle rostat sönder pga att vattnet skulle syresättas utifrån genom att tränga genom rörväggarna.

Var vattnet som läckte ut svart? I så fall visar det att inget syre fanns i vattnet.
Var vattnet brunt? Rostfärgat? Då är vattnet syresatt och radiatorerna har rostat inifrån.

Att det är hål i en radiator behöver inte betyder mer än att den hade rostat hål I utifrån eller att den hade en svag punk.

Krilleman
  • Gilla
  • Wow
guggen och 2 till
  • Laddar…
Det är inte så att det varet öppet Expansionskärl innan i samband med oljapannan?

M myrstack skrev:
Det är inte så att det varet öppet Expansionskärl innan i samband med oljapannan?
Det vet jag inte, det var före vår tid i kåken. Men sett på de gamla ritningarna att det var olja iaf.

H
Byt bara det som är trasigt och prova vad som händer. Ja äldre slangar kan "ta in syre" i radiatorsystemet. Det gäller även tidiga golvvärmeslangar / system.

Krilleman Krilleman skrev:
Dom första PEX-rören som installerades i värmesystem på 80-talet var faktiskt inte diffusionstäta så det är inte något konstigt i det påståendet att radiatorerna i dessa värmesystem rostade sönder inifrån
Har för mig att det i också var ett samband med temperaturen på vattnet, ju varmare vatten desto mer genomsläpplighet. Tror det var så att under 50-55c var det inget större problem.

Annars brukar huvudorsaken till rostande radiatorer vara att man behöver fylla på systemet i tid & otid pga tex läckande säkerhetsventil eller droppande kopplingar nånstans.

Det är ett känt problem att syre läcker in i de här äldre slangarna. Och att det orsakar rost. Utöver att radiatorer rostar sönder så förekommer det att rostsörja sätter igen ventiler och filter i systemet. Jag är osäker på om det är alla äldre slangar som har problem. Jag har hört att Uponor hade kvalitetsproblem någon gång under 90 talet, så golvvärmeslang levererades utan syreskydd. Drabbade några tusen hus. Radiatorer i systemet rostade upp på 5 år.

Kan man inte bara installera en offeranod på matarröret till radiatorerna?

Det gjorde jag för ca 8år sedan vid ett pannbyte då radiatorena är gamla, för säkerhets skull.

Jag har gamla goa gjutjärns och sektionsradiatorer. Jag har satt ett fernox magnet tf1 filter samt fyllt på rejält med fernox korrisionshämmande brygd. För att öka livslängden på pumpen men också för att hämma korrision.
Ni som är rörisar, fungerar dessa fernox brygder?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.