Jag har en V65, laddtermostat på 80°, om jag inte laddar tankarna fullt på 50°.
Fläktstopp på 75-80°, onödigt att fläkten går så länge sedan det brunnit ut....Drifttermostaten på 95°. Primär på 2,5 och sekundär på 1,5. skorsten diameter 190mm och 3,5 - 4 meter. Min rökgastemp ligger på 180° vid nysotad panna och stiger efter några eldningar till 200°, efter ett antal eldningar till stiger den till 220-230° och då brukar jag sota.

Jag har haft en del strul med pannan men Trebema har varit väldigt hjälpsamma. Tydligen så görs nu den undre keramiken i två delar eftersom den annars spricker , viss sprickbildning får man nog alltid räkna med. Sprickor i den övre keramiken gör nog inget så länge det inte faller bort större bitar. för mej hade "sekundärrören", dom i rostfritt delat sej i svetsen på vissa ställen så luftspridningen blir nog inte som det var tänkt, har inte bytt dom ännu men ska göra det när jag orkar. Jag hade också problem med övertändning, tydligen för att jag klyvit veden för mycket. Veden jag gjort på våren började övertända i början på året efter, men om jag blandade ut den med råved så funkade det bättre. När jag bara hade ved som övertände så fick jag synlig rök och det luktade unkas, då hade den övertänt, ibland fick jag till förbränningen genom att öppna sekundär max bara precis tills det blev orange låga innanför glaset. Det hjälpte också att bara lägga ved upp till nedre luckkanten. För mej brinner veden också upp först längst in, eventuellt har det kanske blivit bättre sedan en plåt svetsats i bakkant på pannan eftersom nedre keramiken inte nådde ända upp i bakkant. Jag tror inte man ska öppna pannluckan under eldningen i onödan, då "vänder" elden och det blir lättare övertänt.
Hoppas tipsen är till hjälp:)
 
Jag tycker det är jäkligt konstigt att man behöver blanda ut veden med rå ved för att inte få pannan att övertända.??
Om man springer och öppnar luckan hela tiden för att titta om pannan övertänder så gör den nog det oxå. Man släpper ju in massor med syre då.
 
roke skrev:
palte, vad har du för rökgastemp?
200-225
 
Okej. Konstigt att det inte är högre. Jag tycker det borde bli en jäkla fart i brasan då primären står helt fullt öppen. Men installationer och bränslen kan ju skilja sig mellan olika objekt, även om jag tycker det verkar konstigt.
Nåja, huvudsaken är ju att det fungerar :)
 
Redigerat:
Andreas_Hansson skrev:
Jag tycker det är jäkligt konstigt att man behöver blanda ut veden med rå ved för att inte få pannan att övertända.??
Om man springer och öppnar luckan hela tiden för att titta om pannan övertänder så gör den nog det oxå. Man släpper ju in massor med syre då.
Enligt Trebema så är ved med fukthalt på 20% optimalt för pannan iaf...
 
roke skrev:
Okej. Konstigt att det inte är högre. Jag tycker det borde bli en jäkla fart i brasan då primären står helt fullt öppen. Men installationer och bränslen kan ju skilja sig mellan olika objekt, även om jag tycker det verkar konstigt.
Nåja, huvudsaken är ju att det fungerar :)
Antagligen mitt rör i skorstenen som är 10-11cm som gör att pannan inte skenar.

I min manual ifrån -05 så står det 4 som normalt på primären. I en annan manual som jag hittade på nätet så står det 3.

Kommer ni upp i 30-35 kW när prim står på 3?
 
Palte skrev:
Kommer ni upp i 30-35 kW när prim står på 3?
Det tror jag att jag gör, lätt.
Det är ett jäkla schvung i min panna med knappa 3 på prim och 1,5 på sek.
 
Nu har jag äntligen proveldat med nya dragbegränsaren!

Det är alltså en betydligt större modell än den första jag provade, och den är insågad i sidan på rökröret, ca 30cm från fläkten.

Resultatet än så länge:
Prim:3 Sek 2,3
Ingen inrökning vid upptändning.
På någotvis mycket mer harmonisk förbränning (inbillning?) åtminstone inte mycket flackande. Och aningen rödare keramik & finare låga.
Dragutjämnaren jobbar på. Den är väl i runda slängar 100x100mm och "gångjärnet" sitter i nederkant. När den är öppen är den öppen i överkant ca 40mm. Den är inställd nu på ca 17-18Pa. Ibland vid vissa "dragtoppar" öppnar den dock fullt och verkar ha lite svårt att återgå, det verkar som att den fastnar "i draget" på något vis. Ska konsultera Ruben på transtemper ang. det.
Rökgastemperaturen har inte sjunkit vad jag kan se, snarare ökat något. Låg tidigare som oftast på 200grader och nu verkar det som att det vill ligga på 230 grader. (sotade för två dagar sedan)
Jag har hittills eldat bara i mörker så jag kan inte bedömma röken riktigt, annat än att det är en rök (kondens-vatten) pelare säkert 10m (upplyst av gatubelysning), vilket som sagt är mitt tidigare gissel. Men en annan intressant anmärkning är att nu har jag ju möjlighet att titta in i dragbegränsaren, och jag ser inte en tillstymmelse till rök i rökröret! Så, hela min rökpelare måste ju vara vatten eller? Som jag tidigare sagt så försvinner mina grannars rök efter en stund medans min står fast, men det kanske har att göra med skorstenens höjd/beskaffenhet. Samt att dom kanske eldar med mycket högre rökgastemperaturer så det kondenserar långt efter deras skorsten? Vad tror ni, kan det vara en rimlig teori?

Förövrigt så verkar det övertända i pannan fortfarande förstås. Det ska jag ta upp med trebema, Men i ärlighetens namn så känner jag att jag släpper det snart. I dag gjorde jag ca 20min tändbrasa, och eldade sedan ett fullt ilägg (2,5h) och värmde 2000 liter från ca 40-80 grader, och det känns ju helt ok. Har jag ingen rök i rökröret så känns det ju som att pannan förbränner riktigt i allafall.
 
Albinsson skrev:
Nu har jag äntligen proveldat med nya dragbegränsaren!

Det är alltså en betydligt större modell än den första jag provade, och den är insågad i sidan på rökröret, ca 30cm från fläkten.

Resultatet än så länge:
Prim:3 Sek 2,3
Ingen inrökning vid upptändning.
På någotvis mycket mer harmonisk förbränning (inbillning?) åtminstone inte mycket flackande. Och aningen rödare keramik & finare låga.
Dragutjämnaren jobbar på. Den är väl i runda slängar 100x100mm och "gångjärnet" sitter i nederkant. När den är öppen är den öppen i överkant ca 40mm. Den är inställd nu på ca 17-18Pa. Ibland vid vissa "dragtoppar" öppnar den dock fullt och verkar ha lite svårt att återgå, det verkar som att den fastnar "i draget" på något vis. Ska konsultera Ruben på transtemper ang. det.
Rökgastemperaturen har inte sjunkit vad jag kan se, snarare ökat något. Låg tidigare som oftast på 200grader och nu verkar det som att det vill ligga på 230 grader. (sotade för två dagar sedan)
Jag har hittills eldat bara i mörker så jag kan inte bedömma röken riktigt, annat än att det är en rök (kondens-vatten) pelare säkert 10m (upplyst av gatubelysning), vilket som sagt är mitt tidigare gissel. Men en annan intressant anmärkning är att nu har jag ju möjlighet att titta in i dragbegränsaren, och jag ser inte en tillstymmelse till rök i rökröret! Så, hela min rökpelare måste ju vara vatten eller? Som jag tidigare sagt så försvinner mina grannars rök efter en stund medans min står fast, men det kanske har att göra med skorstenens höjd/beskaffenhet. Samt att dom kanske eldar med mycket högre rökgastemperaturer så det kondenserar långt efter deras skorsten? Vad tror ni, kan det vara en rimlig teori?

Förövrigt så verkar det övertända i pannan fortfarande förstås. Det ska jag ta upp med trebema, Men i ärlighetens namn så känner jag att jag släpper det snart. I dag gjorde jag ca 20min tändbrasa, och eldade sedan ett fullt ilägg (2,5h) och värmde 2000 liter från ca 40-80 grader, och det känns ju helt ok. Har jag ingen rök i rökröret så känns det ju som att pannan förbränner riktigt i allafall.
Hmm... Efter att eldat någon vecka ser jag: Dragbegränsaren står fullt öppen hela tiden.. (Dvs jag verkar ha en rymdraket till skorsten så även den här dragbegränsaren för 14m skorsten och 100kw panna verkar vara undermålig)
Nu har jag även fått rökgaser på 250grader trots nysotat,
och det röker fortfarande mycket i skorstenen

jag blir inte klok på det här....
 
Läste igenom tråden lite snabbt då jag fastnade för dragbegränsare...

Lite OT men någon kanske kan svara..
Använder man sån om rökgaserna är för höga?

Tycker många här anger sina rökgaser runt 200grader vilket låter enormt högt!? Jag ligger runt 150 nysotat och 160-170 innan sotning (ordentligt med sot då).

Är det i sin tur för lågt?
 
Hej jag har köpt en beg v33 -00 förra året och satte in en kw z 150 dragbegränsare lar också
legat mellan160 - 190 grader (14 vp)men har precis höjt draget till 17 vp får se vad som händer
 
Hade fyllt upp till nedre kanten på vedluckan vart ca 200grader max (osotad)
 
Wizeguy skrev:
Läste igenom tråden lite snabbt då jag fastnade för dragbegränsare...

Lite OT men någon kanske kan svara..
Använder man sån om rökgaserna är för höga?

Tycker många här anger sina rökgaser runt 200grader vilket låter enormt högt!? Jag ligger runt 150 nysotat och 160-170 innan sotning (ordentligt med sot då).

Är det i sin tur för lågt?
Desto lägre rökgaser, desto mer energi måste du ju ha tagit reda på. Men har man en lång tegelskorsten måste man se till att temperaturen är tillräcklig för att inte vattnet i röken ska kondensera och skorstenen vittrar sönder.
Enl Trebema ska temperaturen va 80grader mätt 1m ner från skorstenstoppen, men jag har sett andra siffror på 65grader också.
När jag hade rökgaser på 210grader vid pannan fick jag 75grader 1m från topp så mycket lägre temp än så vill jag inte ha...
dock blandar ju en dragbegränsare in syre så då kan man ha 10grader lägre temp i toppen.
+att den ska även "ventilera" ur fukt ur skorstenen när man inte eldar också. Men här stänger luckan om jag inte eldar, så den effekten märker jag inget av.
 
Albinsson skrev:
dock blandar ju en dragbegränsare in syre så då kan man ha 10grader lägre temp i toppen.
.
det skulle jag inte vara så säker på. Syre har ingen betydelse men du kanske menar luft från pannrummet.
Oavsett hur mycket luft blandas in så kondenserar vatten vid ca 67 ( eller 64?)grader i alla fall.
 
Redigerat av moderator:
Nja den relativa fuktigheten sjunker när man spär ut röken med luft. På badrumsspegeln kondenserar det inte förrän luftfuktigheten blivit hög trots att den är bara 25 grader.

Sen så ska man mäta tempen efter nån timmes eldning, i början av eldningen kondenserar det i princip alltid. Problemet med kondens när man eldar mot tank är sällsynt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.