Albinsson skrev:
Hej igen

Dagens skämt kommer här.

Ringde till Ahlsell idag och frågade efter dragbegränsaren, och yes! Den hade kommit. Snabbt iväg och hämtade den innan det var dags att elda så jag kunde provköra!
Tyckte den såg lite liten men visste att rörisen hade beställt en "dragbegränsare till en calmar v33" så det måsta ju bara vara rätt.
Satte dit den på medföljande adapterplåt där sotluckan suttit, ställde in motvikten på 20 i undertryck, och gjorde en tändbrasa......

Dragbegränsaren stod öppen precis hela tiden, med följd att det även letade sig ut lite gnistor som kom med rökgaserna. Dessa vill man ju inte ha dansandes i pannrummet så efter att jag förstått att dragbegränsaren var på tok för liten ringde jag till trebema och kollade.
Mycket riktigt, det skulle ju inte vara en Tigex 25, den är ju för 25kw och 6-8m skorsten. Måsta upp på tigex 50. Jag undrade hur det kunnat bli så här, när jag visste att rörisen beställt till en "v33". Trebema sa att hans grossist måste ha valt fel.
Men, är det bara jag eller tycker ni också att på följande produktblad från trebema, så ser det ut som en tigex 25??
[länk] (sista sidan)
Vi får väl åtminstone hoppas att angivet artikelnr. hos trebema leder till tigrex 50.

Länk till hur en tigex 25 ser ut ---> [länk].

Hursomhelst. Blev skitless och ringde till Ruben på Transtemper och resonerade. Slutade med en beställning på en "Dragbegränsare Sid 05" artikelnr 3010. Med en adapter för att såga in den i sidan på rökröret (för att minska risken att glöd/gnistor ska slå ut,

Dagens eldning blev förståss som tidigare, för rökig och ojämn förbränning.
Jag har spännt alla luckor och tätat, kontrollerat med cigarett. Och det inre spjället verkar sluta tätt.
Så jag är fortfarande på ruta noll, men mitt hopp står ju den nya dragbegränsaren

mvh Albinsson
Dragbegränsaren stod öppen hela tiden? Det kom ut rök och gnistor ut dragbegränsaren?
Dragbegränsaren sitter i skorstenen någonstans efter pannan?
Du måste ju ha vänt dragbegränsaren åt fel håll eller nåt?
Den ska ju täta för övertryck och öppna för undertryck.
Vad har du för dimension på rökkanalen i din skorsten?

Brinner inte panna bra alls? värmer den vattnet överhuvudtaget?

Kan du lägga upp några bilder på installationen?
 
Redigerat:
Du skulle väl knappast bli hjälpt i ditt nuvarande problem av dragbegräsare, jag tänker på att du nämner rökgastemp 200℃ och roke tom högre vid nysotat. För högt drag borde rimligen ge hög rökgastemp, därmed inte sagt att det inte är bra med dragreglering. Men ditt problem ligger nog inte där nu.
 
roke skrev:
Dragbegränsaren stod öppen hela tiden? Det kom ut rök och gnistor ut dragbegränsaren?
Dragbegränsaren sitter i skorstenen någonstans efter pannan?
Du måste ju ha vänt dragbegränsaren åt fel håll eller nåt?
Den ska ju täta för övertryck och öppna för undertryck.
Vad har du för dimension på rökkanalen i din skorsten?

Brinner inte panna bra alls? värmer den vattnet överhuvudtaget?

Kan du lägga upp några bilder på installationen?
Jag ska försöka lägga upp en bild imorgon. Den går nog inte vända åt fel håll. (om inte uppochner, alt. med motvikten innuti rökröret). Jag har ju satt den på en av Trebema medskickad adapterplåt istället för sotlucka. Den sitter alltså på rökröret strax ovanför fläkten i 45grader (innan rökröret sticker iväg lodrätt.

Det brinner bra i pannan med hänsyn till laddningen. jag hamnar nog inte på 30kw.
som sagt, brasan övertänder nog för mycket, och jag blir inte av med röken (som jag tycker är för grå för att defineras som vattenånga...

dragbegränsaren stängdes när luckan på pannan öppnades
 
Redigerat:
_ap_
roke skrev:
Sa säljaren. Som för fjärde gången jiddrar i en tråd som berör annat.

Från det ena till det andra:
Vilken spjällinställning tycker du att trådskaparen ska ha på sin calmarpanna?
Har du något övrigt att tillföra som skulle kunna hjälpa trådskaparen i hans jakt att försöka förstå hur han ska hantera sin calmarpanna?
Han ska göra det ända rätta, ringa dom han köpt pannan av.

Dom om någon måste väl veta hur den ska fungera alt kunna komma med tips.

Du tycker att din panna går bra, TS tycker sin går dåligt, vem säger att dom inte fungerar lika?
Om någon som funderar på att börja elda med ved läser tråden och ser ditt inlägg om en startbrasa på 40min blir dom nog allt annat än sugen att satsa på ved.
Tycker det är viktigt att berätta att alla pannor inte fungerar lika.
 
En liten annan fundering jag har, Albin, hur stor skorsten har du? Inte höjd, utan diameter?
 
_ap_ skrev:
Tycker det är viktigt att berätta att alla pannor inte fungerar lika.
Sa säljaren.

Från det ena till det andra: Hur tycker du trådskaparen ska starta sin calmarpanna för att komma vidare?
Jag illustrerade ETT sätt att starta pannan. Rada upp tio olika eldare och du får tio olika sätt att starta en panna på. (ser du inte minst i tråden jag bifogade, om du orkade läsa länken)
Hur tycker du att trådskaparen ska tända sin panna?
Har du några tips om dragbegränsaren som trådskaparen undrade om?

Jag håller med om att trådskaparen ska ta kontakt med sin säljare om han inte är nöjd.
Men nu startade han en tråd där han ber om iaktagelser och hjälp.
 
Redigerat:
stedevil skrev:
En liten annan fundering jag har, Albin, hur stor skorsten har du? Inte höjd, utan diameter?
Jag har inte mätt den men kanske150x150 ungefär 12m
 
bild på den underdimensionerade dragbegränsaren (och dess ofördelaktiga placering gällande gnistor)
 
  • IMAG0089.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det verkligen ok att montera den i vinkel som du gjort??
 
_ap_
det är OK, bara "hävarmen" justeras för att kompensera lutningen.
 
_ap_
roke skrev:
Sa säljaren.

Från det ena till det andra: Hur tycker du trådskaparen ska starta sin calmarpanna för att komma vidare?
Jag illustrerade ETT sätt att starta pannan. Rada upp tio olika eldare och du får tio olika sätt att starta en panna på. (ser du inte minst i tråden jag bifogade, om du orkade läsa länken)
Hur tycker du att trådskaparen ska tända sin panna?
Har du några tips om dragbegränsaren som trådskaparen undrade om?

Jag håller med om att trådskaparen ska ta kontakt med sin säljare om han inte är nöjd.
Men nu startade han en tråd där han ber om iaktagelser och hjälp.
Ja jag är säljare.

Från det ena till det andra?
Varför, ska vi nu börja "jiddra" om något som inte berör tråden.
Eller menar du att starten har så stor inverkan på eldnings reslutatet?

Jag vidhåller också att mycke primär lättare leder till övertändning.

Några ytterligare tips på dragbegränsare behövs inte då TS redan beställt en ny.
Att en Tigex 25 är för liten till en 12m skorsten kan jag bara bekräfta.
 
Redigerat:
En bild på röken som jag inte är nöjd med... lite svårt att få till en rättvis bild, men det är gråmulet här i dag, och röken är "gråare".
Kan jag lura mig på vattenånga ändå? Grannarnas rök syns bara vid uppstarten, sen försvinner den. Det kan ju hända att dom eldar med gamla pannor som har "för höga" RGT så att man aldrig hinner se att det kondenseras i närheten av skorstenen?
Fjärrvärmevärket bolmar ju väldigt också idag(trots gråmulen bakgrund), och man får väl hoppas att det är bara ånga?
 
  • IMAG0093.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
_ap_
den röken ser väl inte så tokig ut, man ser ju antennen :)
att det rycker är inte konstigt i sig, skulle röken ligga kvar däremot är nått på tok.
 
Albinsson skrev:
bild på den underdimensionerade dragbegränsaren (och dess ofördelaktiga placering gällande gnistor)
Enligt mitt sätt att se på saken så är det där en högst olämplig placering av dragluckan. Speciellt i ditt fall. Luckan sitter ju precis efter fläkten. Det tycker jag verkar obra. Jag kan förstå att det kan flyga gnistor från fläkten igenom luckan.
Ditt problem kommer antagligen inte lösas oavsett vilken lucka du monterar där.

Har du inget bättre ställe? Någon sotlucka i skorstenen eller nåt.
 
Lattjo vinkel på den dragbegränsaren! Kan tänka mig att en stos el dyl för att flytta den lite mer "bakåt". Ingen ovanlig placering annars av dragbegränsaren vad jag sett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.