Måste säga att jag känner igen mig i mycket här. Först och främst gör dig själv en tjänst och spring inte ut och kolla röken hela tiden vid eldning. Gjorde precis samma som dig när jag nyss installerat min , men jag märkte ganska snart att om jag skulle optimera pannan till att brinna perfekt skulle jag få bo i pannrummet. Om du vill ha optimal förbränning hela tiden finns det inget annat än en lambdastyrd panna. Tricket ligger i att hitta den bästa kompromissen. På min panna har jag provat de flesta inställningar men det som fungerar allra bäst är Pri 3 och sek 1.5. Detta gäller då jag kör grov ved (ca 10-15cm dia) har nu ett litet parti med klenare ved som jag eldar och då får jag köra primären på 2-2.5. Försök hitta en skaplig inställning och kör med den några eldningar för att se vad som händer.

Såg att det diskuterades tändbrasa här tidigare också. Hur mycket ackvolym har du? Kör själv med 2250l till min och då behöver jag en ordentlig tändbrasa för att fylla den. Brukar fylla pannan till en tredjedel och använda det som tändbrasa. Efter ca 40-50 min efter tändning har jag då ett tjockt glödlager i botten , och då fyller jag fullt i pannan.

Ang dragbegränsaren så har jag också en liknande variant som den du har beställt nu. Min sitter inkapad på sidan av rökröret och är enligt mig inte en helt optimal lösning. Var beredd på att det kommer ryka ut lite sot o dyl vid uppstart då den sitter så pass nära fläkten.

Nu låter kanske detta lite negativt om calmarpannan , men så är det inte menat. Är grymt nöjd med pannan och har inte haft några bekymmer alls sen jag övergav ide´n om att få en totalt optimerad förbränning. Ligger på ca 230grader nysotat och enda röken som riktigt syns är vid uppstart av pannan.
 
roke skrev:
Enligt mitt sätt att se på saken så är det där en högst olämplig placering av dragluckan. Speciellt i ditt fall. Luckan sitter ju precis efter fläkten. Det tycker jag verkar obra. Jag kan förstå att det kan flyga gnistor från fläkten igenom luckan.
Ditt problem kommer antagligen inte lösas oavsett vilken lucka du monterar där.

Har du inget bättre ställe? Någon sotlucka i skorstenen eller nåt.
I en tråd tidigare skrev jag:
"Hursomhelst. Blev skitless och ringde till Ruben på Transtemper och resonerade. Slutade med en beställning på en "Dragbegränsare Sid 05" artikelnr 3010. Med en adapter för att såga in den i sidan på rökröret (för att minska risken att glöd/gnistor ska slå ut,"

Så en annan placering är redan bestämd! d^_^b
 
dof skrev:
Måste säga att jag känner igen mig i mycket här. Först och främst gör dig själv en tjänst och spring inte ut och kolla röken hela tiden vid eldning. Gjorde precis samma som dig när jag nyss installerat min , men jag märkte ganska snart att om jag skulle optimera pannan till att brinna perfekt skulle jag få bo i pannrummet. Om du vill ha optimal förbränning hela tiden finns det inget annat än en lambdastyrd panna. Tricket ligger i att hitta den bästa kompromissen. På min panna har jag provat de flesta inställningar men det som fungerar allra bäst är Pri 3 och sek 1.5. Detta gäller då jag kör grov ved (ca 10-15cm dia) har nu ett litet parti med klenare ved som jag eldar och då får jag köra primären på 2-2.5. Försök hitta en skaplig inställning och kör med den några eldningar för att se vad som händer.

Såg att det diskuterades tändbrasa här tidigare också. Hur mycket ackvolym har du? Kör själv med 2250l till min och då behöver jag en ordentlig tändbrasa för att fylla den. Brukar fylla pannan till en tredjedel och använda det som tändbrasa. Efter ca 40-50 min efter tändning har jag då ett tjockt glödlager i botten , och då fyller jag fullt i pannan.

Ang dragbegränsaren så har jag också en liknande variant som den du har beställt nu. Min sitter inkapad på sidan av rökröret och är enligt mig inte en helt optimal lösning. Var beredd på att det kommer ryka ut lite sot o dyl vid uppstart då den sitter så pass nära fläkten.

Nu låter kanske detta lite negativt om calmarpannan , men så är det inte menat. Är grymt nöjd med pannan och har inte haft några bekymmer alls sen jag övergav ide´n om att få en totalt optimerad förbränning. Ligger på ca 230grader nysotat och enda röken som riktigt syns är vid uppstart av pannan.
Så skulle jag också vilja ha det, att enda röken är vid uppstart, Men för mig röker det lika mycket hela tiden, Och jag har provat alla luftkombinationer som finns. Måste säga att bästa lågan (om man går enl. Svenos guide, får jag om jag har primär på 3-4 och sekundär på så mycket som 4. Men som sagt, det brinner fortfarande jätte intensivt genom inre keramik hålet, och väldigt dåligt genom yttre. Och brasan blir ALLTID övertänd. Så nånting känns lite skumt här.
Jag har ju som sagt varit i kontakt med trebema. Och skall återigen höra av mig när jag sett till att luckorna är täta (det tycker jag att jag gjort) och när jag fått dragbegränsaren installerad. Vi får väl se vad dom har för tankar och idéer då...
 
Har du kollat så direktspjället tätar ordentligt vid stängd lucka? Blir svårt att få till en riktig förbränning om det läker lite där. Kom att tänka på det nu då jag läste igenom allt igen och såg att du hade fått gnistor uppe efter fläkten. Det har jag aldrig lyckats med och då har jag trots allt haft många spännande tillfällen nere i pannrummet då jag har varit i optimeringstagen. Har lyckats med det mesta från gengasexplosioner till slocknad panna.
 
Min V33 beter sig på samma vis med övertändning och att det brinner fortare längst in. Med 5-0,5 så har jag ingen rök sommartid och lite grann när det är fuktigare/kallare årstid. Ökar jag sekundären så får jag rök efter ca 1h. Minskar jag Primären så får jag låg effekt men inte samma övertändning. Tycker inte jag får ut mer energi ur veden vare sig den övertänder eller ej. Blir ca 100kWh på ett ilägg (ca100L barrved)som brinner upp på 2,5-3h.
 
Kör du med primären fullt öppen?(5) och sekundären nästan stängd? (0,5)

Har jag fattat rätt?
 
roke skrev:
Kör du med primären fullt öppen?(5) och sekundären nästan stängd? (0,5)

Har jag fattat rätt?
Ja,
inga problem med rök eller sot.
 
Och inga problem med gengaspuffar eller pulserande förbränning?
 
BiFuel skrev:
Och inga problem med gengaspuffar eller pulserande förbränning?
Nej
 
Är din ved torr? Vad är det för sorts ved? Måste ju spela in en hel del på rökutvecklingen?
 
Palte, Vad har du för rökgastemp?
 
Kompletterar med några uppgifter.

Jag eldar blandved, troligen fälld förra vintern/våren. Kapad och kluven i början på juni, travad under tak i juli. Denn känns hyggligt torr.

Spjället längst upp i pannan känns tätt så gott jag kan se. Lite svårt att kolla men jag har öppnat sotluckan och kännt med fingrarna, och det klingar till ordentligt och låter som att det sluter tätt när man stänger övre luckan.

Rent hypotetiskt, kan det vara pga skorstenens längd som jag får rök? Tänker mig att det drar med sig gammal sot från skorstensväggarna? nej det låter dumt..

Men vad har ni som slipper rök för skorsten?
 
När man eldar med ved så kan det ryka lite. Det är helt naturligt.
 
Framför allt när det är denna årstid. Gå ut och andas så ryker det ur munnen. Jag har en Baxi SI som ryker just nu, i somras såg man därimot ingen rök. Sen med mulet väder så kan det va svårt att se färgen på röken men min löses upp en 5-6 meter från skorsten. Så haka inte upp dig allt för mycket på det om det inte står som en svart kvast ur skorsten.
 
Det ryker av min skorsten oxå. Vit rök som försvinner efter några meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.